No, prave, jak pises, tak to vse stoji a pada s lidma. Idea systemu ISO je v tom, "eliminovat dopad lidskeho faktoru na kvalitu" - tzn. pokud je zamestnanec bordelar, ale dodrzuje ISO, tak by mel byt ve sklade/zakazkach/... poradek (a pokud ne, tak se da velmi snadno prijit na to, kdo ten bordel dela a snizit mu premie/vyhodit). To, ze nektere auditorske firmy (Hi Andersen & Enron) se nesnazi tenhle bordel lokalizovat, ale zakryvat, to uz je vec druha a jde spise o politiku vedeni firmy (zda chci mi opravdu poradek i za cenu vetsi byrokracie nebo chci jenom navenek vypadat, ze je vse OK).
Jasne, jenze nic se nesmi prehanet. Pokud ma totiz nekdo predstavu, ze zakaznik bude cekat v krame 1/2 hodiny na to, aby mu nekdo prines ukazat jak ze ta klavesnice vlastne vypada (nez ji skladnik vyda a zaeviduje, pak ji zase musi prevzit zpet) ... . V malych firmach to totiz funguje tak, ze kazdej dela vsechno a kdyz se zacnou uplatnovat postupy jako v nadnarodni spolecnosti, tak to podle toho dopadne.
A hlavne byrokracie nemuze fungovat pokud ji sam sef/majitel nedodrzuje. Prikladne si ve skladu vezme veci (jsou samo jeho, tak proc ne), ale nikam to nenapise a pak se hleda, kam se to podelo. Ve finale se zjisti, ze na sklade je 50 disku, ktere ucetne neexistujou a naopak tam neni 50 procesoru, ktere tam jeste vcera byly. To znamena samozrejme nastvane zakazniky, kterym nekdo podle pocitace neco slibil aby nasledne zjistil ze fyzicky to zbozi neexistuje (jeden z duvodu proc chodi vsichni do skladu - zjistuji zda to tam skutecne je). Proste pokud sklad se skladnikem, pak nesmi mit ani majitel do skladu pristup jinak nez s doprovodem.
Zkratka jde o to, aby to nebyl bordel, ale rizeny chaos ;). Prave v tom bordelu se krast zacne.
Ba, ba. Zazil jsem dokonce jako vedouci maleho oddeleni, ze i pri par lidech je opravdu potreba delat papiry na kazdy vydej ze skladu, na montaz, testovani, baleni vyrobku a predani zakaznikovi (i kdyz to treba delal jeden a tentyz clovek). Nemusi nutne byt ISO, i kdyz je dobre se inspirovat.
Jeste horsi jsou ale ruzne zapujcky a servisy - doted neznam nejaky rozumny (ne SAP!) IS nebo ucetni system, ktery by mi umoznoval evidovat a hlavne zobrazoval to, ze se nejaky kus nekomu smontuje, pujci a pak zase rozmontuje a ruzne vymeny/pridani komponent do pocitacu.
On je bohuzel problem, ze takova byrokracie je ve velkych firmach potreba :-( Kdyby treba 100 techniku mohlo jit do skladu a cokoli si tam vzit, tak tam nekdo neco ukradne a nikdy se nezjisti kdo. Kdyby se nedelaly papiry o testovani, tak se dotycny na to testovani jednoduse vysere a zjistit to zpetne z reklamaci, co kdo kde odflakava mezi takovym mnozstvim techniku, neni jednoduche.
No mam ten zvlastni pocit ze i v pripade vybaveni technikou bude reakce uplne stejna, novacek bude par mesicu totalne mimo.
Jinak k vyse zminovanemu ISu, pracoval jsem kdysi ve firmicce (prodavajici HW), jejiz majitel si usmyslel, ze ISO musi mit (pres argumentaci zamestnancu, ze je to kravina). No nedal si rict => puvodni stav byl, ze technik sel do skladu, vzal si co bylo na objednavce a postavil z toho sestavu. Novy stav byl, ze technik cekal na skladnika, ten mu vydal HW, technik musel podepsat kazdou komponentu (jelikoz malo kdy byl stav "vse je skladem"), pak sel stavet, kde opet musel (dle ISO) podepsat montaz kazde komponenty, pak sepsat info o testovani setavy, o jejim predvedeni zakaznikovi, .....
Ne ze by se puvodne neprovadely stejne ukony, jen po zavedeni ISO byl na vse papir, ve sklade vsude polepky (a v nich chaos, protoze co nekde bylo vcera tam uz nemuselo byt dnes). Takze finalni stav byl, ze 1/3 pracovni doby byla venovana onomu papirovani dle ISO. Nato majitel reagoval tak, ze si nechal delat informacni system na zakazku (pro firmu o par zamestnancich) no a pak skrachoval (to uz jsem nastesti nebyl zamestnancem, potapejici se lod jsem opustil vcas).