Zajímala by mě odpověď na otázku "Kolik procent uživatelů Internetu využívá fulltext a kolik ručně tříděné katalogy?". Domnívám, že katalogy odkazů jsou mnohem populárnější. Osobně se k fulltextu uchyluji pouze pokud hledam nějakou specialitku.
Mohu Vas ujistit, ze ja osobne napriklad nepouzivam k hledani nic jineho nez fulltext. Proklikavani spoustou kategorii bez jistoty, ze potrebna podkategorie existuje a ze se nachazi prave v kategorii, na kterou klikam, zpusobuje neumernou delku a neefektivnost takovehoto vyhledavaciho procesu. Chvilkove zamysleni nad vhodnymi klicovymi slovy a jejich bleskove vyhledani mi pripadaji mnohem vyhodnejsi zpusob, jak na internetu najit v podstate cokoliv. Staci znat dobry fulltextovy vyhledavac :-).
Nehlede na to, ze prirazovani stranek do kategorii je vyrazne subjektivni zalezitost, ve vetsine pripadu, kdyz neco hledam, tak bych byl schopen vymyslet mnoho ruznych kategorii, do kterych hledane informace mohou spadat.
Osobne si myslim, ze uloha katalogu pri vyhledavani na internetu bude s casem vyrazne klesat a zdokonalovani fulltextu - viz. vynikajici Google - bude v budoucnu dominantni zpusob vyhledavani.
Jednoznačně převažuje vyhledávání v katalogu Seznamu, pramení to z historických důvodů, české fulltexty odjakživa stály za houby a teď se začalo pracovat na určité změně. Mezitím ovšem přišel Google a když tedy někdo používá fulltextové vyhledávání, pak Google. V současné době si také nikdo nedovolí svoji stránku nezaregistrovat v katalogu Seznamu, proto zde obvykle najdete všechno. Otázka je, jak snadno, což souvisí s kvalitou registrace.
Podle meho nazoru ma jak katalog tak fulltext sve opodstatneni. Zalezi na typu informace, kterou tazatel vyhledava.
Prvni priklad: Chci si dokoupit surroundy pro sve domaci kino. Vzhledem k tomu, ze mam hlavni reprobedny od fy Tannoy a jsem s nimi spokojen, chci od teto firmy i surroundy. Ukol je najit prodejce teto znacky. Idealni pripad pro katalog, necham vyhledat Tannoy a mohu si vybrat u koho nakoupim. Pokud bych vyuzil fulltext musel bych se prodirat spoustou stranek kde nikdo Tannoye neprodava a misto toho jsou to diskusni skupiny kde se dozvim, ze za
a) Tannoy je ten nejhorsi shit, ktery si kupuji akorat napul hlusi looseri, kdezto odbornik koupi xy a za
b) ze Tannoy je spica narozdil od xy, ktere stoji za prd a kdo je obhajuje je naprosty debil.
Druhy priklad: Uvazuji nad koupi graficke karty, chci se podivat na recenze a sem tam nejaky flame abych vedel jak to s kartami dnes vypada. Idealni je pouzit fulltext, protoze s katalogem bych musel hledat obecne stranky o hrach, kartach, PC a podobne. Stalo by to moc casu a jeste bych spoustu relevantnich odpovedi nikdy nenasel.
Zaver: Rozhodnuti zda fulltext ci katalog zavisi na informaci, kterou pozaduji. Musim si vybrat tak aby to byla nejoptimalnejsi cesta k relevantni informaci.
Vzhledem k tomu, jak náročný je fulltext na zpracování dotazu, a zároveň jak je náročný finančně (pokud využíváte cizího zdroje), nelze se divit, že portály běžně nabízejí jako základní databázi k prohledávání tříděný katalog.
Z toho lze usoudit, že většina lidí používá katalog, jednak protože používají spíše portál, než stránku fulltextu, jednak protože si na portálu prostě nepřehodí v roletce nebo přepínači na fulltext. Mnozí ani neznají rozdíl.
Ke škodě uživatelů se dá říci, že "volí" především katalog.
> jednak protoze si na portálu proste neprehodí v roletce nebo prepínaci na fulltext. Mnozí ani neznají rozdíl.
Napriklad na centrum.cz se i bez nejakeho zaskrtavani, tedy defaultne, objevi pri vyhledavani z hlavni stranky portalu vyjezd, jez obsahuje jak vysledky z katalogu tak z fulltextu (prepinacem muze uzivatel samozrejme ovlivnit, pokud by z hlavni stranky chtel vyhledavat jen v nektere ze sluzeb...)