Žádná daň pro kola, nebo koloběžky nevyřeší to, že klienti dané půjčovny nedodržují pravidla silničního provozu a kola "parkují" kde chtějí.
Vzhledem ceně a rozšíření na území aglomerace se jedná o individuální dopravní prostředek pro úzkou skupinu lidí. Není to ani náhrada MHD a není to ani doplněk MHD. V vzhledem k ceně a dostupnosti, o rychlosti nebo komfortu nemluvě. Bavíme se o dopadu na majoritní skupinu obyvatel, nikoli o filozofické cvičení na téma že i existuje jeden člověk který...
Ano PR dotyčných firem staví na tom jak to je hrózně užitečné pro město a prostředí. Jak díky každému šlápnutí určitě jste zachránili jedno nevinné malé zvířátko. Ale zpět na zem. Je to způsob jak se snaží odvést pozornost od problémů počínaje a po úlevy nebo dotace na straně města\státu.
Jenže MHD je narvaná lidmi, kteří ve špičce potřebují z práce do práce , v nějakém čase , za nějakou cenu a komfort. Problém je v tom že ohromné množství lidí pracuje v místech kde nebydlí. Vzpomeňte na kolaps metra v e stanici Národní Povstání. Kde vyplynulo že ve špičce to přepravý cca "jedno Brno" a to žádné koloběžky, nebo vlhký sen proletářů z Auto*matu to nedokáže vyřešit. Natož když cena bez slevy je rovná třeba Uberu.... natož levné MHD.
Půjčovny kol a koloběžek tak zustanou jen ve vnitřním centru. A budou dopravním prostředkem pro cizince a výše příjmovou skupiny. Která stejně jinak po centru nejezdí ani autem a ni MHD. A spíš využívá svůj vintage Favorit na korzování po Karlíně nebo Náplavce.
Toho že to "podnapilí teenageři z Beneluxu" nechají válet kde se jim zachce jsou pokuty , ale takové aby boleli i toho kdo je ze západních zemí. A nebrali to jen jako díško.
Tak tak je to půjčovna . Dokud to není jen pro členy a neplatíte nějaké členské poplatky neskládáte se na pořízení dopravního prostředku a následně jeho údržbu nic nesdílíte a jen platíte za komerčně poskytovanou službu.
Čest Reklům že jsou vyjímka a mají kromě jednorázové výpůjčky i to členství....
-kdyby MHd by provar sebevetší jedná se oveřnou službu, tohle je půjčovna kde účelem je dosahovat zisku
-co taková půjčovna přináší městu \ státu podstatného? A né že zarok odbavíi tolik lidí co MHD za půl dne?
-oni snad teď začínají kola kolobežky nebo co to je za argument? Nebo plete situaci kdy půjčovna se módně pojmenuje jako sdílení a myslí že tím se vyhne všem předpisů?
Řádně stanovené a vymáhané pokuty to vyřešit mohou. Třeba v Paříži je to 135 eur za jízdu na chodníku a 35 eur za špatně zaparkovanou (tj. bránící pohybu na chodníku) koloběžku/kolo. Pro koloběžky pak nově platí stejná pravidla parkování jako pro motocykly a automobily, takže žádné parkování na chodníku. A od příštího roku tam bude roční poplatek za "sdílené" stroje - 20 eur za kolo (vč. elektrických), 50 za koloběžku, 60 za elektrickou motorku a 120 za motorku. Tolik k nářkům pana Jaroše, jak je chce Praha "ždímat".
Obecně bych rozlišoval mezi systémy zaměřenými na turisty (Lime) a na místní (Rekola). Systémy zaměřené na místní můžou být užitečné, když jsou používané jako alternativa k MHD/taxi/autům.
Jinak mě ještě napadá, že i když chápu tvrdé hájení pozice z pohledu firmy a stížnosti na stanu města. A chápu že mnohdy stát má nereálné představy, co by mohl nebo měl chtít.
Ale pokud by město mělo poskytovat komerčně podnikající subjektu něco zdarma byl by to trochu jednostranný pohled. Když pokud oni po městu něco chtějí tak by měli městu něco nabídnout co by město opravdu potřebovalo a má nějakou hodnotu a né vzdušné zámky že dělají jen něco pro dobrou věc, protože 20k lidí za rok je proti MHD za den směšné číslo. . Oni přeci nejsou neziskový ani charita tak mají přijít za městem sami co dokáží podstatného nabídnout.
Samozrejme ze Praze zadarmo neco davaji, stejne jako Rekola nebo Lime ....
Faktem zustava ze za 2 metry tunelu Blanka, by mesto melo tolik kol ze by to pokrylo cele mesto a kazdy by mohl to kolo vyuzivat bez problemu a byla by to skvela alternativni preprava.
Zaroven bych chtel videt MHD, jak by fungovalo, kdyby ho platili jen obcane a mesto by to dotovalo nulou.)))), to byste sme se panecku prohli.
Ja si myslim, ze ve sdileni je budoucnost a nema cenu pred nim strkat hlavu do pisku. Pomoci sdileni se spousta sluzeb resi mnohem efektivneji a prirozeneji nez standardnima sluzbama a je celkem jedno jestli jde o ubytovani, taxiky, kola, nebo cokoliv jineho. Zatim jsme porad ve fazi, kdy se vhodne ekonomicke modely pro sdilenou ekonomiku hledaji, ale na nekterych firmach uz je celkem jasne videt ze dokazou celkem bez problemu ovladnout trh. A to ne kvuli nejakym masivnim dotacim nebo podpore, ale diky spokojenym uzivatelum, kteri najednou maji na vyber.
Vydelaji na tom obyvatele tech zemi a mest, ktera pro sdilenou ekonomiku vytvori vhodne podminky. Tam, kde budou trvat na podpore jezdeni autem nebo tradicnim taxikem, tam na tom prodelaji jak z hlediska kvality zivota, tak ekonomicky.
V Praze to zatim jde dost ztuha, ale vetsina modernich metropoli se toho neboji, rekl bych. Asi je to nutne hlavne nejak vysvetlit ceskych duchodcum. Ti maji se zmanama obecne problem, se mi zda.
Praha je predevsim spatne rizena, protoze pro politiku neni cas na fakta, a nejen jeji doprava osob je tak postavena na pomylenych predstavach. Pokud za jednotku vezmete kolik lidi se dopravi v jednom pruhu autem, tak cyklistu v temze prostoru a case je to 5-12x vice, chodcu dokonce o dalsich 20% vice, a MHD k tomu dokaze pridat jeste dalsich 10-180%. Tolik hruba fakta, a ted si vezmete jak vypada struktura komunikaci po Praze, jak se porad resi nejaci automobiliste, do ceho se cpou penize, a jak se omezuji cykliste a na par mistech i chodci. Resit v tehle situaci nejake sdileni kol a kolobezek je naproste plytvani casem. Magistrat by se mel konecne zamyslet, jestli chce mit mesto designovane pro XXI. stoleti nebo opakovane resit dopravni problemy zpusobene stredovekem.
Nechapu, co to pisete za fabulaci. Rekola jsou uplne stejna sluzba jako Freebike. I oni maji rocni clenstvi. Jediny rozdil je v druhu kol a systemu jak kolo pujcit, ale jinak neni v jejich businessu zadny rozdil. Rekola jsou srcockem, stejne jako Lime, nebo Freebike provozuji svuj system za ucelem zisku.
Pokud jsem to rčení "Praha je chce ždímat" pochopil správně tak to nebylo o tom, že by nikomu nic nechtěli dát. Bylo to to tom, že Praze nic nechtějí dát za stávající nevyhovující situace, kdy na tom kole není kde jezdit. Business se v tom špatně živí, protože za stávající situace je jen malý okruh zákazníků, kteří si to půjčí.
Pokud na to sednete tak se připravte na to že: na chodníku nepojedete (ne kole to není obecně tak běžné jak na té koloběžce), na silnici je hodně aut, jsou úzké, protože kde to jde, parkují auta, a tak snižují jejich šířku, v Praze je žalostně málo cykoostezek, v ČR se staví cylostezky tak, že na ní každou chvíli musíte dávat přednost protože přejíždíte silnici... nebo stezka z ničeho nic končí (asi došly peníze nebo vhodný prostor...).
Obecně jezdit po Praze na kole je pro pár kurýrů, sebevrahů a lidí co potřebují jet jen danou bezpečnou trasu (kde toho moc nejezdí). Takže situace není dobrá. A ano, jak je z míněno v článku je to o politické vůli, která se ale těžko hledá když politici jezdí v limuzínách do práce :)
Jinak ano je to třeba řešit pomocí poplatků, a pokut pro uživatele, aby na tom jezdili ukázněně, když už si to půjčí. V tom se to nějak neliší od půjčených aut či vlastních kol/koloběžek.
19. 11. 2019, 09:13 editováno autorem komentáře
Souhlasím s myšlenkou, že je dobré měřit pomocí prostoru a času. Už si ale nejsem jistý, že sedí vaše odhady. Auta po městě jedou 50, kolo tak polovic. Hůř se odhaduje prostor - na jedno stojící auto bych počítal tak 3 kola, ale zase při jízdě mají auta větší rozestupy. A nesmí se zapomínat, že v autě může jet i víc než jeden člověk. Takže by to chtělo nějakou studii o propustnosti u kol vs. aut. Ale tipoval bych, že váš odhad 5-12x více ve prospěch kol je nadsazený, já bych si tipnul spíše něco kolem 2. A zcela nejlépe určitě vyjde MHD, narvané metro/tram/bus je prostě efektivní (ačkoli už ne komfortní).
Uvadena cisla vychazeji z poslednich americkych studii, tam na to maji primo organizaci, ktera je meri v nekterych vetsich aglomeracich. Musi se rovnez zvazovat vzdalenost, protoze je stejny nesmysl pozadovat po chodci chuzi 4km (cca 1hod) jako po cyklistovi nebo aute, aby dojizdelo 15 sekund (cca 200m). To je vsak jiz prave prace pro design komunikaci a plan propustnosti pro ruzne druhy dopravy.
Jinak uvedena cisla by mohlo ovlivnit to, ze v americe typicky 1 auto = 1 clovek, zatimco v Praze by mohlo treba platit, ze 1 auto = 5 pasazeru. Jenze Praha je v tomhle spise amerika jak nejaka ekologicka utopie...
Přesně proto využívám vlastní skládací e-kolo nebo kvalitní koloběžku. Neskutečně to urychluje přesuny mezi MHD, takže se v Praze a okolí pohybuju bezkonkurenčně nejrychleji. Bez legrace denně ušetřím 15 minut minimálně a někdy i víc, protože by to v určitých směrech s MHD trvalo řádově dýl (poslední příklad spojení Žižkov, Černínova - Mírák - na e-koloběžce to dám za 10 minut - zatímco s MHD by to bylo tak na 25 minut, a to jen kdyby nebylo zpoždění. Pravda, v tomto případě by to autem trvalo asi stejně, ale voser s parkováním atd. by to totálně zazdil, takže jsme zase na začátku.
Takže za mně koloběžka anebo e-koloběžka na delší trasy nejlepší řešení, ale mít vlastní kvalitní stroj tj. lehká, se skládacími řídítky a minimálními rozměry po složení (takže ne oblíbená kráva Xiaomi, která kromě hype ovládání přes mobil je i dost pomalá, hlavně do kopce). Ty sdílené koloběžky jsou ještě větší krávy a za mně spíš dobré jen pro turisty, už kvůli své pomalosti a neskladnosti :)