Žádná daň pro kola, nebo koloběžky nevyřeší to, že klienti dané půjčovny nedodržují pravidla silničního provozu a kola "parkují" kde chtějí.
Vzhledem ceně a rozšíření na území aglomerace se jedná o individuální dopravní prostředek pro úzkou skupinu lidí. Není to ani náhrada MHD a není to ani doplněk MHD. V vzhledem k ceně a dostupnosti, o rychlosti nebo komfortu nemluvě. Bavíme se o dopadu na majoritní skupinu obyvatel, nikoli o filozofické cvičení na téma že i existuje jeden člověk který...
Ano PR dotyčných firem staví na tom jak to je hrózně užitečné pro město a prostředí. Jak díky každému šlápnutí určitě jste zachránili jedno nevinné malé zvířátko. Ale zpět na zem. Je to způsob jak se snaží odvést pozornost od problémů počínaje a po úlevy nebo dotace na straně města\státu.
Jenže MHD je narvaná lidmi, kteří ve špičce potřebují z práce do práce , v nějakém čase , za nějakou cenu a komfort. Problém je v tom že ohromné množství lidí pracuje v místech kde nebydlí. Vzpomeňte na kolaps metra v e stanici Národní Povstání. Kde vyplynulo že ve špičce to přepravý cca "jedno Brno" a to žádné koloběžky, nebo vlhký sen proletářů z Auto*matu to nedokáže vyřešit. Natož když cena bez slevy je rovná třeba Uberu.... natož levné MHD.
Půjčovny kol a koloběžek tak zustanou jen ve vnitřním centru. A budou dopravním prostředkem pro cizince a výše příjmovou skupiny. Která stejně jinak po centru nejezdí ani autem a ni MHD. A spíš využívá svůj vintage Favorit na korzování po Karlíně nebo Náplavce.
Toho že to "podnapilí teenageři z Beneluxu" nechají válet kde se jim zachce jsou pokuty , ale takové aby boleli i toho kdo je ze západních zemí. A nebrali to jen jako díško.
Řádně stanovené a vymáhané pokuty to vyřešit mohou. Třeba v Paříži je to 135 eur za jízdu na chodníku a 35 eur za špatně zaparkovanou (tj. bránící pohybu na chodníku) koloběžku/kolo. Pro koloběžky pak nově platí stejná pravidla parkování jako pro motocykly a automobily, takže žádné parkování na chodníku. A od příštího roku tam bude roční poplatek za "sdílené" stroje - 20 eur za kolo (vč. elektrických), 50 za koloběžku, 60 za elektrickou motorku a 120 za motorku. Tolik k nářkům pana Jaroše, jak je chce Praha "ždímat".
Obecně bych rozlišoval mezi systémy zaměřenými na turisty (Lime) a na místní (Rekola). Systémy zaměřené na místní můžou být užitečné, když jsou používané jako alternativa k MHD/taxi/autům.
Pokud jsem to rčení "Praha je chce ždímat" pochopil správně tak to nebylo o tom, že by nikomu nic nechtěli dát. Bylo to to tom, že Praze nic nechtějí dát za stávající nevyhovující situace, kdy na tom kole není kde jezdit. Business se v tom špatně živí, protože za stávající situace je jen malý okruh zákazníků, kteří si to půjčí.
Pokud na to sednete tak se připravte na to že: na chodníku nepojedete (ne kole to není obecně tak běžné jak na té koloběžce), na silnici je hodně aut, jsou úzké, protože kde to jde, parkují auta, a tak snižují jejich šířku, v Praze je žalostně málo cykoostezek, v ČR se staví cylostezky tak, že na ní každou chvíli musíte dávat přednost protože přejíždíte silnici... nebo stezka z ničeho nic končí (asi došly peníze nebo vhodný prostor...).
Obecně jezdit po Praze na kole je pro pár kurýrů, sebevrahů a lidí co potřebují jet jen danou bezpečnou trasu (kde toho moc nejezdí). Takže situace není dobrá. A ano, jak je z míněno v článku je to o politické vůli, která se ale těžko hledá když politici jezdí v limuzínách do práce :)
Jinak ano je to třeba řešit pomocí poplatků, a pokut pro uživatele, aby na tom jezdili ukázněně, když už si to půjčí. V tom se to nějak neliší od půjčených aut či vlastních kol/koloběžek.
19. 11. 2019, 09:13 editováno autorem komentáře