Ad dýška - kde to skončí? Mám dávat dýško kurýrovi, co mi jen přiveze dlabanec a stejně tak poštovnímu doručovateli, který mi přivezl žrádlo pro psa? Dělají úplně to samé. Dýško v restauraci je věc jiná. Dýškem hodnotím celkovou kvalitu servisu včetně jídla. Je rozdíl jestli je obsluha příjemná nebo ne. Ale cpát někomu peníze za to, že jen a pouze dělá svou práci - tedy sedne za volant či řídítka a jede z bodu A do bodu B, to mi přijde trhlé. Může mi být jedno jestli se kurýr usmívá nebo ne, tancovat kolem mě po celou dobu oběda nebude, tak to ani nemusím hodnotit.
Dýško se dává i ve vyspělých tradičních demokraciích. Někde se dokonce počítá i s dýškem při placení kartou, na účtu na to mají zatrhávátko.
Kolega před mnoha lety vyvolal malou třenici, když dýško nedával; vzhledem k úrovni instituce, kde pobýval, to považoval nevhodné. Chyba - osobně přišel vrchní či jeho ekvivalent a zjišťoval, co obsluhující číšník dělá tak strašně špatně.
Jenže pak jsou země (namátkou Japonsko), kde se s tím, že máte nárok na kvalitní servis, počítá tak nějak z principu a ne jako něco, co je třeba speciálně oceňovat dýškem. Naopak, dýškem byste je tam doslova urazili - oni nežebrají, oni dělají svou práci a mají za ní plat.
Ano, naše kultura je krapet jiná. Tuhle švestičky ze zahrádky, tuhle bonboniéru zdravotní sestře, tuzér číšníkovi, teď tu pan Uhl žadoní o tuzéry kurýrům a za chvíli to dopadne tak, že půjdu s pytlem drobných do ČEZu všem dát dýško, že mi vůbec pouští do zásuvky proud (za který si samozřejmě platím), že.
Napsal jste to perfektně za mě. Nevidím důvod dávat dýško někomu, jehož jediná práce se zákazníkem spočívá v tom, že zavolá/zazvoní a já si od něj převezmu (často ji zaplacenou) objednávku. To bych pak mohl dávat dýško i tramvajákovi, že jede na čas...
Jinak DameJidlo využívám, dýška dávám pouze v případě, že to prostě vyjde, tak mu nechám drobné (zvláště v případě kdy je doprava zdarma). Ale jestli mě DameJidlo zkásne za dopravu klidně 80 Kč, tak si nechám vrátit do poslední koruny - službu jsem zaplatil, tím to končí, maximálně pak dám zpětnou vazbu v hodnocení.
:) aha, tak si pojďte zkusit řídit 12h denne po praze, v provozu, nezpůsobit nehodu, koukat se na otrávený obličeje pinglů co nestíhaj připravovat objenávky a sami se musíme tvářit příjemně protože sme koncoví článek celého řetězce. To neni jen o ježdění z bodu A do bodu B..ale samozřejmě dýška nejsou povinností žádneho zákazníka to máte pravdu, ty kteří aspoň trochu tuší ale daní....s pozdravem Kurýr