Jenže pak jsou země (namátkou Japonsko), kde se s tím, že máte nárok na kvalitní servis, počítá tak nějak z principu a ne jako něco, co je třeba speciálně oceňovat dýškem. Naopak, dýškem byste je tam doslova urazili - oni nežebrají, oni dělají svou práci a mají za ní plat.
Ano, naše kultura je krapet jiná. Tuhle švestičky ze zahrádky, tuhle bonboniéru zdravotní sestře, tuzér číšníkovi, teď tu pan Uhl žadoní o tuzéry kurýrům a za chvíli to dopadne tak, že půjdu s pytlem drobných do ČEZu všem dát dýško, že mi vůbec pouští do zásuvky proud (za který si samozřejmě platím), že.
Ad dýška - kde to skončí? Mám dávat dýško kurýrovi, co mi jen přiveze dlabanec a stejně tak poštovnímu doručovateli, který mi přivezl žrádlo pro psa? Dělají úplně to samé. Dýško v restauraci je věc jiná. Dýškem hodnotím celkovou kvalitu servisu včetně jídla. Je rozdíl jestli je obsluha příjemná nebo ne. Ale cpát někomu peníze za to, že jen a pouze dělá svou práci - tedy sedne za volant či řídítka a jede z bodu A do bodu B, to mi přijde trhlé. Může mi být jedno jestli se kurýr usmívá nebo ne, tancovat kolem mě po celou dobu oběda nebude, tak to ani nemusím hodnotit.
:) aha, tak si pojďte zkusit řídit 12h denne po praze, v provozu, nezpůsobit nehodu, koukat se na otrávený obličeje pinglů co nestíhaj připravovat objenávky a sami se musíme tvářit příjemně protože sme koncoví článek celého řetězce. To neni jen o ježdění z bodu A do bodu B..ale samozřejmě dýška nejsou povinností žádneho zákazníka to máte pravdu, ty kteří aspoň trochu tuší ale daní....s pozdravem Kurýr
Dýško se dává i ve vyspělých tradičních demokraciích. Někde se dokonce počítá i s dýškem při placení kartou, na účtu na to mají zatrhávátko.
Kolega před mnoha lety vyvolal malou třenici, když dýško nedával; vzhledem k úrovni instituce, kde pobýval, to považoval nevhodné. Chyba - osobně přišel vrchní či jeho ekvivalent a zjišťoval, co obsluhující číšník dělá tak strašně špatně.
Napsal jste to perfektně za mě. Nevidím důvod dávat dýško někomu, jehož jediná práce se zákazníkem spočívá v tom, že zavolá/zazvoní a já si od něj převezmu (často ji zaplacenou) objednávku. To bych pak mohl dávat dýško i tramvajákovi, že jede na čas...
Jinak DameJidlo využívám, dýška dávám pouze v případě, že to prostě vyjde, tak mu nechám drobné (zvláště v případě kdy je doprava zdarma). Ale jestli mě DameJidlo zkásne za dopravu klidně 80 Kč, tak si nechám vrátit do poslední koruny - službu jsem zaplatil, tím to končí, maximálně pak dám zpětnou vazbu v hodnocení.