Nabídku přečtu a hodím do koše, který se mi automaticky maže po 30 dnech. Zbytek zpráv dám tlačítko archivovat. V tomto nevidím podstatný přínos. Naopak mohu pochválit GMAIL za snahu v podobě tzv. prioritní pošty. To funguje jako antispamový filtr ale opačně. Tzn. pokud budu zprávy od šéfa označovat za důležité, automaticky mi skočí i ta další do důležité. http://mail.google.com/mail/help/intl/cs/priority-inbox.html
Myslíte tu dobu, kdy o tom, že stáhnul z Internetu 100kB (!!!) soubor člověk vyprávěl v hospodě kamarádům ještě dva měsíce? :-D
Ne, vážně, jestliže mail potřebuje něco dořešit, pak to není nějaká expirace mailů, ale právě posílání souborů, na které současná struktura není příliš vhodná.
a dokázali si na to zvyknout i úředníci.
Prostě, když posílám studentům hlášku, že mají na intranetu vypsaný zkušební termín na (přes)příští týden, tak jim tam samozřejmě nastavím nějaký blízký termín automatického výmazu, což jsou snad tři týdny minimálně (implicitní je 6 měsíců). A řada podobných majlů má omezenou časovou platnost a nulovou hodnotu po jejím vypršení.
Takže minimálně část aktivních uživatelů je už na něco podobného zvyklá a umí s tím pracovat.
Ono by to mělo i ten význam, že by se podle aktivovaného data expirace nebo jeho konkrétní hodnoty daly získávat další informace pro spamm filtry. A pokud by si spammeři zvykli, že majly s neomezenou nebo hodně dlouhou dobou expirace jsou zvlášť pečlivě prohlíženy antispammovými filtry, tak by ubyla jedna potíž se spammem - zabírání místa ve schránce.
MMCH své první e-maily mám, na jednom CD (tehdy stálo 200 Kčs a bylo jednorychlostní) a to CD bylo onehdy ještě čitelné (spodní vrstva ze zlaté folie).
Proč vymýšlet už vymyšlené?
Současný SMTP standard podporuje přidávání libovolných hlaviček do mailu a někteří poštovní klienti (např. Outlook) volbu "Platnost vyprší po:" už dávno mají implementovanou.
A co se stane se zprávou, které vyprší platnost je záležitostí konkrétního klienta (nebo schránky na serveru) a ne přenosového protokolu.
"myslíte, že fakt SPAM je to nejhorší svinstvo, kterým vy (+ ostatní v CR) trpí?" - Pokud jde o mejl, tak ano, celkove urcite ne.
"Nebudu říkat, že to je vopruz, tyhle emaily mazat" - Je to opruz ale netvrdim ze jich mam hodne. Spis mi vadi zaspamovani drive dobrych webovych stranek (treba http://sapkowski.cz/f_komentare.asp je bomba), ale to je jina zalezitost.
ad a) Ano, radsi spam mejlem nez postou.
ad b) Tomu vypoctu neverim, ale budiz. Navic papir patri pry do sberu a ten je snad i pro fimy zdarma.
ad c) O shnilosti netreba diskutovat ale spam podle me ma byt pokutovan. Nicmene bych povolil kazde firme oslovit nekolik malo potencialnich zajemcu.
Reklamy v radiu atd. jsou jeste horsi, ale myslite ze reklamy nabudi prumysl? V zemi kde skoro kazdy utraci cely svuj prijem? Reklama zpusobi jen ze ho utrati jinak, obvykle hloupeji.
Nevim jestli postovni spam legalni. V prepoctu na kus mi vadi vic nez elektronicky, celkove je mi celkem jedno, mam ho malo.
Proti spamu by asi nejvice pomohlo kdyby ubylo zavirovanych Windowsu, ale na mysli jsem mel kombinaci nasledujich veci (nezapomente ze jsem psal ze to muze prosadit jen velka firma nebo spise jejich spojeni):
- klient prijemce akceptuje mejl pouze kdyz
- - odesilatel je na whitelistu
Tohle resi vetsinu normalni posty. Kazdy komu odepise bude automaticky pridan do whitelistu. Pro mejlisty bude potreba krome registrace tez pridani do whitelistu, coz se v pripade emailove registrace jde samo, jinak nejakym skriptem na registracni strance nebi rucne.
- - nebo odesilatel nabidnul platbu (asi 1 cent by pry stacil aby se spam prestal vyplacet)
Odesilatel by mel ucet v nejakem mikroplatebnim systemu, kde by si vyhradil nejakou malou castku (odhaduju ze me by stacilo 10 kacek dozivotne). Prijemce by bud mejl oznacil za spam a obdrzel ten smesny peniz nebo by ho akceptoval a nedostal nic. S realizaci mikroplateb je problem, ale nejspis by to slo nejak poresit pres ISP.
- jinak si klient prijemce automaticky vyzada hashcash a email preda uzivateli teprve az hashcash dorazi. Narocnost hashcash by mohla byt v radu sekund pro prumerny pocitac.
Tohle pro vetsinu lidi eliminuje potrebu jakehokoliv placeni.
Tohle by spamu nezabranilo, jen by ho zdrazilo natolik ze by se prestal vyplacet. Jediny problem vidim v tom, ze je potreba aby se par velkych firem domluvilo.
Já narazil na jinou inovaci. Co takhle šiftovaný, bezpečný e-mail?
Líbí se mi to, čekám, až se email služba spustí pro všechny uživatele.
Bezpečný e-mail se jmenuje cryptmail a je dostupná na doméně EU.
www.cryptmail.eu
Nové vylepšení e-mailu již existuje a to směrem k bezpečnosti. Šifrovaný, bezpečný e-mail se jmenuje CryptMail.
Využijí ho zřejmě v první fázi uživatelé a společnosti pracující s citlivými daty, jako manageři, vedení společnosti, advokáti, notáři, apod.
O projektu je možné se více informovat na webové prezentaci:
www.cryptmail.eu
a velmi důkladně - X.400 (pro adresování to vyžadovalo X.500) a celé to mělo běžet nad OSI. Začátkem 90. let to dokonce téměř fungovalo (nad TCP/IP). Zdá se mi, že jediné, co z toho zbylo, je LDAP.
Ale jinak mělo X.400 všechno - se zprávami se dalo dělat elektronicky úplně všechno, co s klasickou poštou a telegramy - takže v podstatě to, co dělá Gmail: e-mail+instant messaging :-) Ale ta implementace byla opravdu monstrózní, přesně jak se říká: když software píše komise (a ještě ke všemu ITU)
Me to zase jako kdovijaka inovace neprijde. Po technicke strance mi to pripomina funkci, kterou podporuji nekteri emailovi klienti. A to ze v hlavicce zpravy byla informace, aby klient prijemce po precteni emailu odeslal nejakou definovanou zpravu puvodnimu odesilateli. Tim padem puvodni odesilatel vedel, ze si prijemce email precetl. Pouziva to nekdo? Kdysi to byl hit a od tech dob tuhle funkci vzdy vypinam.
Řekl bych, že dnešní schránky mají dostatečnou kapacitu, aby vydržely takřka navždy... a když ne, tak zkrátka rychle pár klepnutími smažu například poštu za dva nejstarší roky... a je hotovo. Ještě aby mi někdo mazal poštu automaticky... to by se zase rozjely veselé (a výhružné) zprávy... protože se samy smažou... jako notebook, který se automaticky zničí:-).
Tak já jsem asi jeden z těch "exotů", pro něž není na překážku si emaily archivovat. Mám schované naprosto všechny (s výjimkou otravných obchodních sdělení, potvrzení o doručení atd.) - i když třeba s daným člověkem již přes deset let nemluvím.
Výhodou je, že si je můžu určitě skladovat ve svém vlastním poštovním serveru, takže nejsem nijak omezen místem. Teď mi to ukazuje přibližně 49.000 emailů - ale to jsou jen SOUKROME.. "obchodní povahy" jsou v jiném datovém skladu a ten má přes 150.000 emailů. Všechno je samozřejmě velmi dobře roztřízeno, jinak by se v tom nedalo naprosto nic najít.
Celková velikost obou dvou skladů včetně příloh je okolo 11 GB. Při dnešních cenách za prostor? Výsměch..
HESLO JE: Mazat se dá vždycky..!
Jo, Burn After reading :-)
To je ale ptákovina, zejména s úředními maily. Tak někdo prošvihne termín (třeba byl dlouho pryč) a ani se to nedozví, protože se mu to upozornění samo smaže. Bude pátrat, úřad bude tvrdit, že to poslal, on zase, že nic nedostal... Normálně to najde v poště, řekne si, že je pitomec a bude to řešit.
Starám se o menší mejlserver (cca 2000 schránek) a spam tvoří přes 95% provozu. Antispam funguje docela dobře, ale vyžaduje pravidelnou údržbu, žere neskutečné množství výpočetního výkonu a paměti. A to všechno stojí peníze. Takže jaké "TOTÁLNĚ ZDARMA"? Prostě tu reklamu zaplatí někdo jiný.
protože to vyžaduje aktivní součinnost odesílatele – aby nastavil tu platnost zprávy. To nikdo dělat nebude. Za prvé je to obstrukce navíc (už dnes spousta uživatelů ani nevyplňuje subject zprávy) a za druhé je obrovský rozdíl ve vnímání důležitosti zprávy na straně odesílatele vs. na straně příjemce.
Dneska existuje v emailech možnost nastavení důležitosti zprávy - když vidím zprávu se dvěma výkřičníky, tak vím že to je buďto spam, anebo je to od někoho, kdo prostě dává 2 výkřičníky úplně na všechno.
Celkově to vypadá jako honba za dokonalostí tam, kde není potřeba.
V dnešní době, kdy disková kapacita nestojí téměř nic, vyhledávací algoritmy pracují rychlostí světla, nevidím důvod pro to vůbec něco mazat.
Když mi přijde e-mail s pozvánkou na akci, tak klidně ať tam zůstane ještě deset let. Vždyť těch pár kilobajtů nikdo nepozná ani v e-mailové schránce a už vůbec ne na disku.
Navíc dost často, zvlášť v podnikání, můžete dostat nápad a hodí se Vám informace, které jste ještě před měsícem považovali za zbytečné a chcete si třeba vytáhnout všechny pozvánky za posledních 5 let a oplatit je pozvánkou vlastní. Pak se Vám hodně hodí e-mail s pozvánkou na akci i když je už třeba několik let po akci.
Lidský mozek nemá obrovský potenciál proto, abychom z něj využívali jenom 1%, zrovna tak e-mailová schránka nemá 7GB, abychom z ní využili jenom 1%. Když využijete 30%, určitě to bude mít pozitivní dopad - začněte u e-mailu a pak to zkuste s mozkem :-))
Většina lidí má spoustu problémů, protože používá svůj e-mail na 1%, mobil na 3% a svoji lebku tak na 0,01% :-) Já se naopak snažím ze všeho, počínaje svým mozkem, vyšťavit maximum a hned se žije líp...
Tím nemyslím, že vším musíme začít plýtvat, ale nesnáším lidi, kteří se snaží "ušetřit" tím stylem, že místo litrem vody si vypláchnou ústa po čištění zubů jenom dvěma deci, když by mohli zapnout mozek a vydělat si dost peněz na bazén vody :-))
No jo. no.. to vám asi nic nepomůže.. nikdy v životě bych NIKOMU NEPORADIL, aby používal nějaké automatické filtry v Outlooků, které dokaží automaticky třídit příchozí zprávy.
chybí mu totiž to zásadní:
a) zpráva je doručena vždy do Inboxu (a ne hned do dané přihrádky)
b) až po přečtění.. či ještě lépe po přeposlání, zodpovězení je přesunuta na základě nastaveného pravidla do příslušné schránky
ale co bychom to my.. ubožáci.. vlastně chtěli po Microsoftu, že? Hlavně že ti idioti mají dost na to, aby každé tři roky vyvíjeli nové Office sady.. které naprosto nikdo nepotřebuje.. Pořád jsem naprosto spokojený s 2003 a připadá mi to jako totální vrchol jejich schopností.. 2007 trpí zásadně tím, že se z pozice moci snaží vnutit uživatelům nový interface.
PROBOHA!! To byl takový problém jim dát na výběr???!! To samé Windows 7.. starý interface a GUI z XP už se nedá aplikovat
no .. určitě si to dobře spočítali a za chvíli se nebudou stačit divit, až i totální konzervy v CR začnou kupovat Macy ve velkém.
Martine, myslíte, že fakt SPAM je to nejhorší svinstvo, kterým vy (+ ostatní v CR) trpí?
pominu naprosto různé SW technologie, filtry, lapače atd.. troufám si říci, že více jak nějakých 20 spamů denně asi nedostanete. A to takových 15-17 z nich bude ještě v angličtině, že? Takže na českou "výrobu" připadne tak 3-4 denně.
Nebudu říkat, že to je vopruz, tyhle emaily mazat, ale já mám denní "traffic" v mailboxů okolo 80-150 mailů denně, z toho tak 30 spamů. ostatní jsou objednávky, klienti, aktualizace projektů atd. Takže jsem možná trochu odolnější.
pointa je ale následující:
a) lepší poslat SPAM, než jako totálni KRETEN v téhle zemi posílat dopis s vytištěnou nabídku nějakému vybranému potenciálnímu zákazníkovi, který ji stejně hodí do koše
b) výše zmíněný způsob nejenom že je méně ekologický (stromy - výroba papírů - rozvoz zásilky auta české pošty) ale i dražší pro nechtěného příjemce - a nakonec vyhození do odpadu u dané firmy. Opravdu! bylo spočítáno, že když firma dostane zhruba 200-300 dopisů s nabídkami, tak jí to zaplatí celou popelnici, za jejíž odvoz musí zaplatit okolo 300-400 korun. A to vás určitě nestojí přijmutí emailu.
c) tahle země je totálně prohnilá a schnilá na BANKROT. jak jinak si vysvětlit, že když máme k dispozici tak úžasnou možnost využít v praxi TOTALNE ZDARMA technologií pro nabuzení poptávky a povzbuzení průmyslu, tak ho ještě budeme pokutovat??
ano.. jsem PRO SPAM! Firmám to umožní levněji propagovat své výrobky a služby, sníží jim to náklady na marketing (tedy dokáží i lépe odolat tomu, aby museli propouštět) - na straně tzv. "nechtěného příjemci" vznikají náklady v takové výši, asi jako když slyší po 12x stejnou reklamu na rádiu a musí přeladit na jinou stanici.
Kecy o tom, jak to vede ke zvyšování nákladů příjemce a kdesi cosi jsou totálně mimo. To by jeden musel dostávat stovky emaily s přílohami denně, aby to vůbec dokázal v JEDNOTKACH KORUN vyčíslit.
A jak bylo zmíněno dříve: není naprosto od věci opomíjet onen ekologických efekt a také náklady na zpracování papírového odpadu (tzv. "legálně" zaslané reklamní materiály)
Na e-mailu rozhodně je co vylepšovat (i když je otázka, jestli to jde udělat v dosavadních protokolech - dost možná by to spíš chtělo přejít na úplně nový protokol). Ale zrovna požadovanou funkčnost jako reálné vylepšení nevidím. Dejme tomu, že by se ji podařilo implementovat a rozšířit (ne že bych tomu věřil, ale dejme tomu). Základní problém ale bude v tom, že závisí na vůli odesilatelů svoje zprávy označovat jako nepodstatné a dávat jim datum vypršení platnosti. Opravdu někdo věří tomu, že by to dělali, když mnozí dodnes nejsou schopni nebo ochotni dodržovat základní pravidla slušnosti (třeba se napřed zeptat, jestli *chci* jejich maily dostávat)?
Kromě toho - možná jsem jenom bílá vrána a ostatní se na to dívají jinak, ale i kdyby to skutečně začalo fungovat a všichni to dodržovali, co by mi to vlastně přineslo? Buď je zpráva pro mě důležitá a pak zůstává v inboxu, dokud ji nevyřídím, nebo ji smažu/zaarchivuju. V čem konkrétně by mi pomohlo, že se zpráva smaže sama, kromě toho, že až ji budu z nějakého důvodu za půl roku hledat (třeba budu chtít ÚOOÚ doložit, jak mě firma XY zahlcuje spamem), tak ji nenajdu?
(Btw. pro autora - pokud hledáte někoho, kdo má všechny svoje maily, tak mohu posloužit. Samozřejmě nejsou všechny v živých souborech, ale kdybych náhodou zatoužil podívat se, co mi to v lednu 2000 poslal pan Vopička za vtipný obrázek, tak bych se k tomu po menší námaze dostal...)