Ne že bych se jich chtěl zastávat, ale já taky s jednou prkotinou obešel tři doktory, a až ten třetí tušil o co jde, předchozí dva stříleli úplně mimo.
Bohužel, affaik je to tak, že těch lidí je opravdu hodně (aspoň co mám informace od zasvěceného člověka). Jako příklad je, že někteří si chtějí v čekárně pokecat, někteří s jednou prkotinou obejdou nejméně 3 doktory atd...
Myslím, že těch kteří navštěvují doktora když to nepotřebují moc není. Neříkám, že vůbec nejsou, ale je jich hodně málo. A tím poplatky zdůvodňovat je pitomost. Ale to pochopí každý až toho doktora začne potřebovat.
"Obyčejní lidé potřebují jednoduchou nabídku jakou má třeba rakouský bob: 4 centy (1,04 Kč) za minutu volání i SMS. Platíš jen co provoláš, když nevoláš, neplatíš nic."
No a to je právě ten kámen úrazu. Pokud dostane zákazník takhle jednoduchou nabídku, tak si snadno vzájemné nabídky porovná a bude třeba i uvažovat o přechodu k jinému operátorovi. Proto všichni operátoři u nás mají desítky tarifů, každý je výhodnější v něčem jiném a v konečném efektu zákazník stejně zaplatí "majlant" a po krátkém porovnávání se na to vykašle a zůstane kde je.
Volný čas pochopitelně svou cenu má. Akorát je nesmysl, že by měl být oceňován stejně jako pracovní čas. Cena volného času = cena pracovního času platí pro zlomek populace. Čili v zásadě typ OSVČ pracujícího značnou část své pracovní doby samostatně (myšleno bez zákazníka či kolegů, tedy např. někteří programátoři, grafici, umělci) a to ještě musí mít nadbytek zakázek. Anebo lidé z vrcholového managementu.
Pro zbytek lidí je cena jejich volného času naprosto individuální a liší se jak u jednotlivých lidí, tak u jednoho člověka v průběhu dne a týdne.
Pro většinu je cena jejich volného času výrazně nižší, než cena jejich práce a to po většinu doby. A pro ty, pro které to neplatí po většinu doby to platí alespoň krátkodobě.
Možná se v poslední době změnila praxe.. ale když já přenášel číslo of pegasu :) k oskarovi :) tak to bylo vyřízené pomocí dvou telefonátů na infolinku, kde jsem na první získal dlouhé číslo a na druhé ho nadiktoval.. vypnul mobil a druhý den fungoval v jiné síti.... co je na tom za vědu?
pokud budou navštěvovat doktora lidé, kteří to nepotřebují tak z toho systému berou peníze a na vážně nemocné zbyde méně že ? Proto byly zavedeny reg. poplatky.. Takže o co vám jde ?
Člověku z IT, který má výplatu 300Kč/hod a používá mobil pro 10 služeb, se to nevyplatí,
Člověku z fabriky, který má 70Kč/hod, mobil používá i na volání místo pevné a na sms a má v rodině tak 3-6 čísel, se to vyplatí s přehledem. Jenže ten si to zase nespočte a neuvědomí.
Ušetřené peníze nejsou virtuální, ale reálné. T.j. pokud člověk to kolečko absolvuje, ušetří. A často ho ani nemusí absolvovat, protože od svého operátora dostane levnější nabídku při hrozbě přechodu, takže může stačit jen pár desítek minut na návštěvu pobočky, kde se bude informovat "jak se to dělá abych převedl pět čísel ke konkurenci".
Mně se podobná věc taky nevyplatí. Doma jsem si nandal bezdrátové ip telefony, které na obyčejné 1mbit symetrické lince fungují neuvěřitelně dobře. Zbytek ošetří pár předplacenek s minimem peněz - na 500Kč útratě za 5 telefonů fakt nejde moc ušetřit. Naštěstí nemusíme volat z terénu.
A tohle ještě ke všemu nemám proto, že se mi to vyplatí, ale z principu, který je uveden v článku.
Několik lidí v mém okolí přenášelo číslo. Někteří kolem toho měli starostí hodně, někomu to šlo celkem bez problémů. Ale víc než 2 hodiny času to zabralo každému z nich.
Jinak např. u T-Mobile budete 2 hodiny jenom studovat jejich ceník, než se zorientujete :-)
Já netvrdím, že se to nevyplatí. Hlavně proto, že to většina lidí dělá ve svém volném čase, by většinou stejně nevyužili k reálnému finančnímu zisku, tak řeší jenom virtuální ztrátu/cenu příležitosti.
Ale je naivní myslet si, že přejít někam jinam a dostat se do předchozího stavu bude trvat 2 hodiny. Tím myslím mít stejně nastavený roaming, mít v mobilu potřebná operátor-specifická čísla, mít vypnutou hlasovku, mít zakázáno zasílaní reklamy od operátora, mít správně nastavené všechny nastavení kolem dat, přenastavit služby, od kterých si nechám posílat SMS na specifické operátorské SMS brány.
Řekl bych, že to bude celkem tak 5-10 hodin. Pochopitelně obvykle rozkouskovaných do párminutových kousků. A pochopitelně provázených nepříjmnými situacemi, kdy něco nefunguje, přestože jste to už nastavili (jste si mysleli, že jste to nastavili správně), nebo že něco nefunguje, protože vás při přechodu nenapadlo, že tohle fungovat přestane. Nebo něco nefunguje, protože se to musí nastavit, přestože vás operátor ujišťoval, že to bude fungovat automaticky.
Vůbec nezpochybňuji to, že se to spoustě lidí i tak vyplatí (ale spoustě taky ne). Jenom chci brzdit váš dojem, že jsou to 2 hodiny času a pak už samá pozitiva a sociální jistoty.
Pokud vím, tak naprostá většina Čechů vydělává do nějakých 100Kč čistého na hodinu. U čtenářů Lupy to bude možná okolo 200Kč. Takže ty dvě hodiny se "průměrnému" člověku vyplatí a vyplatí se to i kdyby to byly čtyři hodiny a úspora jen 12x50Kč.
Myslím že problém našeho národa je právě v tom, že takhle skoro nikdo nepočítá.
Muj detektor ironie je dnes ponekud zkratovany. Myslel jste tu poznamku vazne nebo ironicky?
Navic: Pokud nas to udela vic, tak operator musi rasantne zareagovat. Takze usetrime vic nez jen par stovek. Tech "par stovek" je dolni odhad za predpokladu "udelam to jen ja". Muzu navic optimisticky predpokladat, ze nas to udela vic, a tim padem pocitat s vyssi navratnosti.
Ach tak. Kazdy ma povinnost byt mlady a zdravy, pro ostatni neni ve spolecnosti misto. At si zalezou do koutka a neobtezuji nas normalni mlade zdrave krasne.
na 30kc poplatky nadavaji jenom flakaci. za posledni 2 roky sem na nich zaplatil asi 150kc protoze si nechodim kazdy druhy ctvrtek "prodluzovat vikend" tim ze se hodim marod.
a ikdyz je nekdo chronicky nemocny a chodil by kazdy tyden 2x k lekari (coz je extrem navic u specialistu se neplati) tak by ho to vyslo na pouhych 240kc mesicne. pokud vas tato castka ruinuje delate neco spatne vy ne stat.
Ještě nějakou dobu ne. Předchozí vlády jim tam nasyslily slušné bohatství, mají nízkou míru korupce a slušnou úroveň vzdělání, tudíž mají co prožírat a vlak jim ujíždí pomaleji než ostatním
Srovnám-li to např. s námi, je to jakoby dělňas (Čechy) chtěl napodobit životní styl absolventa Oxfordu ;-)
Ups, my mame ropu abysme se mohli opicit po Norsku?
Co se tyce Svedska, no uvidime jak dlouho jim ten socialni zazrak jeste vydrzi pod tlakem imigrantu ktere si tam hyckaji.
VoIP mám v NB, takže buď přes wifi hotspot, nebo, což je minimálně, z mobilu, takže ty dvě stovky ročně utratím, jinak by mi kredit stále rostl. Ale není problém si to zařídit tak, aby ode mne operátor neuviděl navíc ani korunu!
30 Kč u doktora, dalších X krát 30 Kč v lékárně... a z 30 Kč je najednou tisícovka. A na zmrazení důchodů při současném zvyšování DPH, čili česky totálním zdražování, také není nikdo zvědavý. Místo po USA bychom se měli opičit po Švédsku, Norsku a dalších podobných zemích.
Spousta lidi to ani nezkusi a vetsina z nich by chtela , aby operator zlevnil sam od sebe, aby ho nekdo donutil...nekdo jiny a oni nemuseli hnout ani prstem.
Zbytek jsem psal jako ukazku, ze se to netyka jen mobilniho operatora.
Kliknul jsem na odkaz v článku (http://www.mobilnaut.cz/?tarify), abych zjistil kalkulaci pro své využívání telefonu: nejlevnější je pevná za cca dva tisíce, nejlevnější mobil vyjde na čtyři tisíce a nějaké drobné.
Já ale před dvěma lety využil běžně nabízeného proma O2 Neon XL a platím 1000 Kč za tarif a 150 za internet (vše. vč. DPH). Mám neomezené volání do O2 (vč. všech pevných čísel) a do Voda a TM mi pak zbývá už "jen" 600 minut. Oslovil jsem oba konkurenty a nic lepšího mi ani jeden nenabídl.
Od TM jsem přitom neutíkal kvůli ceně (i když jsem platil víc a to jsem se musel trošku hlídat), ale kvůli tomu, že přes opakované žádosti nelepšili pokrytí v místě, kde se pohybuje pět jejich zákazníků. Tedy - pohybovalo.
Tak tohle je diskuze o telefonování. O mobilním telefonování, které ovládají 3 velcí operátoři a mezi kterými nejsou zásadní rozdíly.
Vy jste pohrozil odchodem a získal jsem 100 Kč slevu, což jsem psal, že je tak ta horní hranice, co běžný člověk ušetří. Gratuluji. Zejména k tomu, že jste ušetřil, aniž byste musel přejít nebo měnit tarif (a ještě máte bonus). Spoustě lidí jako retenční nabídku nabídnou akorát tak minuty navíc (což pro někoho cenu má, pro někoho ne, ale ušetření to obvykle nebývá). Nemluvě o tom, že spousta těch lidí co musí pro tu ušetřenou stovku přejít jinam, tam zjistí, že tam ta tráva zase o tolik zelenější není (viz mnou zmiňovaná tarifikace 60+60).
V jiných oborech už oligopol nefunguje a změnou služby můžete ušetřit více, to nerozporuji, ale o tom IMHO diskuze není.
No ja mesicne provolam taky jen okolo 300-350Kc. Zazadal jsem o prechod k jinemu operatorovi a dostal jsem 25% slevu (tarif 350Kc/mesicne) na rok + dalsich 70Kc navic mesicne na provolani. Takze uspora cca 80Kc + 70Kc navic, aktualne mam nabidku na 50% slevu. Vse vyrizeno po telefonu, nikam jsem nechodil.
U banky jsem presel z mesicnich poplatku cca 100-150Kc na 0Kc, musel jsem jen jit do puvodni banky osobne zrusit ucet.
No a na internet od kabelovky mam 40% slevu na rok, opet email a jedna navsteva cca 300m vzdalene kancelare.
Kdyz to vse sectu, tak mi to usetreni rozhodne za rok nevychazi jako "jen nejaka stovka" :)
Jádrem pudla je to, že ty rohlíky v Tesco jsou "jednorázovka", zatímco změna tarifu je zpravidla na delší dobu. Já si vždycky tak jednou za rok až dva udělám něco jako inventuru "drobných" poplatků, jako jsou náklady na telefon, internet, bankovní účty, různé karty, připojištění atd. A následně nějakou optimalizaci. Zpravidla to nezabere víc jak jeden den čistého času. A opakovaně mne překvapilo, že výběrem ekonomičtějších variant (a rušením již nepotřebných služeb, které stojí "jen" pár desítek korun měsíčně) dojdu k roční úspoře částky, srovnatelné s průměrnou mzdou. Je to hodně, nebo málo? Mně to přijde zajímavé, a proto to dělám.
Běžný člověk je široký pojem. Spousta lidí provolá ve svém současném tarifu méně než 450, takže přechodem na O2 Neon M by neušetřili už z principu (a "ušetřit" tím, že budou sice více platit, ale více volat, nemají zájem). Nemluvě o tom, že neony se tarifikují 60+60. A jak píše o něco níže Fido -jeden operátor má výhodnější tohle, ale připlatíte si za tamto.
Jediné co začíná být v nabídkách 3 největších operátorů na telekomunikačním trhu zajímavé, je fixně-mobilní konvergence u O2. Ale to by bylo na samostatný příspěvek, možná i článek :-)
Říkáte několik set korun úspora je nereálná pro běžného člověka... Jenže prostý pohled do ceníku ukazuje, že celkem běžný tarif O2 Neon M už je za 450 korun a volných minut není ani zdaleka tolik, aby to bylo nereálné provolat - další navýšení. Takže už u uživatele podobného tarifu se hraje o pěkných pár stovek a úsporu třeba 200 korun si představit umím (100 korun pak zcela jistě). Vůbec na to nemusí být dotyčný nějaký "telefonní fanatik", nastane to i u "obyčejných lidí" s jedinou kartou.
Podepisuji v plnem rozsahu. Proto ja i muj pes sedime tise a kouseme na vsechny strny.
Operatora jsem menim uz dvakrat ted to budu delat potreti. Nejak moc mi to zili netrha. Ale dovedu si spocitat ze za dva roky diky 150kc mesicne provarim skoro 3500,- a za to uz jsou aspon tri basy dvanactek.
Pokud by ta úspora byla několik set korun měsíčně, tak to by se asi jednalo o člověka, který hodně volá a takovému se přechod pochopitelně vyplatí.
Tahle diskuze je ale o lidech, co mají měsíční útratu za 2 až 3 stovky a přechod jinam jim ušetří měsíčně spíš 50 než 100 Kč.
Akorát že tenhle příklad je nejen absurdní, ale spíš zcestný - pokud bych jel do Tesca 10km jen kvůli rohlíkům, tak je finální přínos jasně záporný, že...
U operátora je to ale trochu jiná situace - úspora může být za měsíc klidně i několik set korun, po změně budu u toho nového patrně aspoň několik měsíců, v průměru spíš rok (to o změně "každý měsíc" je samozřejmě nadsázka) - máme tu úsporu v řádu jednotek tisíc, ale co je podstatné: tato úspora je získána jediným krokem, mimochodem to často jde i online. Tohle už prostě není zcela zanedbatelné !
Ona většina lidí nepotřebuje pořád "mobilovat". Tj. když máte pak 99 % provozu přes VoIP, tak se to 1 % dá zaplatit při těch nehoráznejch sazbách předplacenky.
Já byl mile překvapenej, když jsem přijel do zahraničí, a tam byla základní cena do všech sítí s předplacenkou 0,50 Kč. Za 200,- to vycházelo 50 hodin datových připojení EDGE (přes který chodil i VoIP) + asi 90 minut místního volání.
Jezdite pro rohliky za 0,90 do 10km vzdaleneho Tesca, nebo je kupujete za 1,90 Kc v mistnim obchode, co mate za rohem? Predpokladam, ze to prvni, protoze je to:
1) v tescu jsou rohliky levnejsi
2) zvysujete tim konkurencni tlak
3) pri peti rohlicich denne usetrite 5 Kc x 365 * 50 let = usetrite pres 90 tisic.
A to se VYPLATI!!!!!!!!!
Absurdni? Ano. Ale uplne stejne vypada vase myslenka sledovat nabidky operatoru, zjistovat si strukturu vlastniho volani, a kvuli par korunam nekolikrat rocne menit operatora.
Jen jsem rikal, ze nebudu kvuli 50-100 Kc mesicne prechazet, rusit starou smlouvu a podepisovat nove.
Jo, pokud by to slo online a nezabralo vice nez 10 minut? Pak jo. Ale ted? Zajit k op1, zrusit smlouvu + prevod cisla, pak zajit k op2, podepsat novou smlouv, popr. cekat, az to dorazi postou. Jste normalni?
Ano, přesně tak, kvůli 50-100 Kč měsíčně stejně jako ti podle Vás nenormální Rakušáci a Poláci - je to sice podle Vás nenormální, ale funguje to a ve výsledku volají podstatně levněji - ale to bohužel průměrný Čech nikdy neudělá a proto jsme tam co jsme (to platí i na banky a tisíc dalších věcí)
Pan Hlavenka si to nemyslí. Pan Hlavenka řídká v podstatě toto: "Nadávat na ceny operátorů umí v Česku každý, ale drtivá většina je buď líná nebo připosraná na to, aby s tím něco skutečně udělali - když jediná reálná cesta je "courat někam" a tím přinutit operátory ke změně".
priemerna mzda v rakusku je mozno 3221 euro ale danove zatazenie je tiez niekde uplne inde. Aby sa to dalo vobec porovnat musi sa zaratat cisty prijem ocisteny od nutnych vydavkov (najom, a podobne).
Tym nechcem povedat ze mi mojich rakuskych 400min do celej europy a 1000 min do rakuska za 19 euro nevyhovuje;-))
Dobře, už to není horor (možná už jen někdy a někde).
A ano, je to pro vás důležitý, a hodně tím ušetříte, tak to dělejte. Pochybuju, že je vás takových statisíce, to spíš je v rámci těch stotisíců možný ušetřit na nežvanění o nesmyslech (vykecávání drbu vrbu drbu vrbu nebo Ahoj, budu tam za 3 minuty), ale každýmu co jeho jest.
Ale pan Hlavenka si myslí, že kvůli stovce bude stotisíce lidí courat někam osobně každej měsíc, nebo ztrácet s tím byť jen půl hodiny čas. A to se poněkud plete.
Je to ten samý člověk, který kvůli 30 Kč u doktora bude volit oranžové štěstí?
Potíž obyčejných lidí spočívá spíše v jejich neinformovanosti. Netuší, že je u nás volání předražené, netuší, že by to jinde vyšlo levněji. Nabídka např. pracích prášků je spíš obtěžuje, natož pak zcela nepřehledná zněť tarifů našich mobilních operátorů. Obyčejní lidé potřebují jednoduchou nabídku jakou má třeba rakouský bob: 4 centy (1,04 Kč) za minutu volání i SMS. Platíš jen co provoláš, když nevoláš, neplatíš nic.
Nejlevnější tarif? Na odchozí volání VoIP, na příchozí předplacená karta. Mobil tím pádem vyjde na 200 Kč ročně, VoIP plusminus stejně. VoIP klienta mám v NB, takže nemusím řešit ani roaming. A když je internet navíc zdarma, tak už vůbec není co řešit!
Jak jsem psal o kus výše - když jsem převod řešil, tak se začal původní operátor se slevou vnucovat obratem sám, aniž bych pro to cokoli dělal. Pokud přejde lidí pár set nebo i pár tisíc, tak je přirozeně pro operátora výhodné takhle nabízet slevy jen na individuální bázi. Ale jakmile by podobných případu byly stovky (možná už i desítky) tisíc, tak se nad tím nutně musí zamyslet, protože náklady na individuální řešení budou moc velké a skoro jistě by se to nějak projevilo ve standardní podobě tarifů.
A kolik jste tim usetril? Predpokladam,ze volate hodne.
Pochopte prosim, ze clovek nebude kvuli 50-100 Kc usetrenych mesicne (vic to nebude ani omylem, kdyz provola jen par stovek) nekam chodit, rusit stavajici smlouvu, vyplnovat zadosti o prvod cisla, podepisovat novou smlouvu a zabyvat se nabidkami operatoru, co je pro nej zrovna nejvyhodnejsi.
A to vse kvuli 50-100 Kc mesicne? Vy nejste normalni :)
Popravdě jsem poněkud neurotik a vytočí mě ledacos, nicméně zrovna převod čísla jsem pro manželku řešil a zrovna tohle mě nestresovalo ani v nejmenším - všechno šlo naprosto hladce a dovolím si říct profesionálně. Výpadek byl naprosto minimální.
Mimochodem typické je, že ač původní číslo byla prachobyčejná předplacená karta, tak i přesto následoval telefonát původního operátora, co mohou nabídnou, abychom zůstali. Dovolím si tvrdit, že kdyby se o cenu zabývalo víc lidí, tak by se leccos upravilo i ve standardních cenících..
Pan Hlavenka mě sice některými články v poslední době u sebe na bloc.cz poněkud zklamal, ale tentokrát se trefil velmi dobře, bohužel hlavně v té české nátuře. Já sám patřím mezi nadprůměrně náročné zákazníky, ale taky jsem se přistihl, že občas nějaké věci neřeším, ač by to šlo. U mě to bylo třeba u banky s podnikatelským účtem - tarif tam stál za houby, ale k přechodu jsem se rozhoupával asi 1,5 roku - minimálně 3000 vyhozené zbůhdarma jen kvůli mé neochotě se do toho pustit (už jsem to pořešil). Problém je v tom, že zatímco já v tomto případě nadávám sám sobě, tak typický Čech spíš všude žvaní, jak jsou drahé banky/mobily xxx, ale tu změnu neudělá leckdy vůbec :-(
Vy jste ale nepsal o zmene operatora s tim, ze u nej zustanu uz naporad (viz tech vasich 50 tisic za cely zivot). Psal jste o tom, ze kazdy mesic si mam zkontrolovat strukuru volani a podle toho prechazet jinam. Menit operatora kazdy mesic, ci dva? Mam vam na to napsat ROFL, OMG, nebo LOL? Asi bude lepsi toto: na to bych se vam mohl vite co... Delate to vy sam? Asi stezi.
"Když lidé masově přejdou tam, kde dostanou o stovku méně, PŘINUTÍ dodavatele služby k cenovým soubojům."
Neprinuti, protoze neexistuje operator, ktery by dal tu stovku slevy pro vsechny zakazniky. Celkove to dopadne jen tak, ze se zakaznici vzajemne obmeni.
Drobných nepřesností je v článku bohužel víc. Průměrná mzda v Rakousku za rok 2008 (poslední zveřejněné výsledky) byla 3221 €, v ČR 925 €. Rakušák tak vydělává 3,48x více a ne jen dvakrát.. I tahle informace je na Facebooku.
A pokud jsem hledal v odkazech správně, oficiální cena jedné minuty volání v "dobrém" tarifu je u nás 3 Kč, v Rakousku je to 30 halířů. To je 1/10. Takže rakušáka při započtení vlivu průměrné mzdy vyjde 35x levněji, než čecha.
Několikrát jsem migroval při přenositelnosti od jednoho operátora k druhému, tuším celkem 3x od zavedení přenositelnosti. Vždy to fungovalo jednoduše a snadno. Číslo mi převedli přes noc, druhý den běžela nová karta, nikdy nedošlo k potížím. A to jsem si říkal totéž, co vy - že to bude opruz. Nebyl, když jsem si nastudoval postup a zjistil, že někam musím osobně.
Zrovna uvažuju o čtvrtém kolem, pápá Vodafone, dobrý den T-Mobile (přišla zajímavá nabídka)
Stojí opravdu stovka nebo o něco víc za ty nervy a strávenej čas při přechodu, kdy navíc nějakou dobu vám mobil nepůjde ani u toho ani u toho? Já tu celou dobu zase melu o tom, že tohle všechno (i ten příšernej přechod) je věc ČTÚ, a ostatně i ceny. Operátoři nejsou charita, a sami od sebe nesníží nic, pokud je nedonutí hromadně uživatelé (ty maj především jiný důležitější starosti), a nebo regulátor!, kterýho si od toho platíme z daní!, a kterej pro to nedělá nic.
Omlouvám se za hloupou chybu v prvním řádku perexu, upozornil jsem redakci a požádal o opravu.
Dovolím si zareagovat na to, co mě zaujalo v komentářích: "pro stovku nebudu složitě měnit operátora". Myslím, že jste tou jednou větou přesně vystihl, co jsem rozvlekle rozváděl v článku. Čech to neudělá, Rakušan a Polák ano. Proč? Proto. Z principu. Navíc ono to není složité, a stovka za měsíc je 50 000 ve zbytku vašeho života, pokud tedy nehodláte zítra umřít (pořád málo?).
Ono to má ale ještě zásadnější důsledek. Když lidé masově přejdou tam, kde dostanou o stovku méně, PŘINUTÍ dodavatele služby k cenovým soubojům. Tj. další dodavatel služby zlevní zase o stovku, aby vás dostal zpět. A tak dále.
Na okraj ještě dodám, že ve skutečnosti velice často nejde "o stovku", viz ceník od pana Fišera nebo můj odkaz na Mobilnaut.cz. Rozdíly v tarifech jsou 100% i více; a opět si to znásobte roky života, které ještě hodláte volat. A jsme už ve stovkách tisíc korun - pořád to za to nestojí?