Manželka má s datovou schránkou skvělou zkušenost. Když se do ní tři měsíce nepřihlásila (nic tam nepřišlo), tak se jí zablokovala a heslo přestalo fungovat. Pak tam něco přišlo a potřebovala se přihlásit. Navštívila Czech Point, tam jí heslo obnovili.
Situace se opakovala. Navštívila Czech Point, tam jí řekli, že už je to podruhé a bude to za 200. A že do toho musí chodit, když to má, a že do normální plechové schránky se taky chodí dívat. Na námitku, že plechová schránka jí nepošle mail, když do ní něco přijde a nezablokuje se, když se do ní nepodívá už těžko mohli něco říct. Koneckonců ouřady mají svůj ceník se kterým nic neudělají,
Datovou schránku si místo obnovení nechala znepřístupnit, nadále používá tradiční plechovou schránku a má klid.
K tomu zablokování nedošlo proto, že se do schránky tři měsíce nepodívala, ale proto, že má nastavenou expiraci hesla po 90 dnech. Ze začátku to bylo povinné, už dost dlouho je možné tuhle funkci vypnout (heslo je pak platné trvale).
Vynucená změn je podle mne nesmysl, na druhou stranu, ta informace o omezené platnosti hesla se podle mne nedala přehlédnout. Tedy pokud uživatel přistupuje přes web – výchozím heslem se lze přihlásit jen asi pětkrát, a na webu to uživatele vyzve ke změně. Pokud se ale rovnou přihlásí přes API, ten limit na 5 přihlášení je tam také, ale uživatel se to nijak nedozví, takže ten limit velmi rychle vyčerpá.
Pokuta je pouze za některá podání, a jen pokud měla být podána elektronicky, ale nebyla. Není v daňovém řádu, že by se pokutovala nesprávně zvolená cesta doručení nebo podepsání.
Navíc ale daňový řád podle mě vůbec nedefinuje, co myslí pod pojmem podat elektronicky.
To dílčí z nemovitosti si dejte třeba na papíře.
Když neexistuje popis datové věty, ani přímý vstup pro uložení údajů, těžko se dá vyžadovat použití xml... V takových případech nastupuje jednak papírová forma podání, ale jsou možné i elektronické cesty. Obecné podání EPO, datovka, e-mail. Podáváte v libovolném na obrazovce lidsky čitelném formátu. Je jich spousta povolených i v datové schránce. Klidně vyfotit ručně vyplněný formulář.
A pokud není pro podání vydaný ani tiskopis, můžete ho klidně finančáku namluvit a odeslat datovkou. To je také státem předvídaná a povolená elektronická forma.
Jinak existuje ještě zajímavý problém, kdy insolvenční správce má jen datovku ze zákona - pro komunikaci za svoje klienty.
Když si podá svoje přiznání příjmů na papíře, taky dostane pokutu? Má nebo nemá svojí datovou schránku? Úřady mu rozhodně osobní věci do profesní datovky doručovat nemají, na to je i nějaký rozsudek...
Hlavně se neptejte na finančních úřadech, jak je to správně.
Další článek k této problematice na sesterském serveru Podnikatel
http://www.podnikatel.cz/clanky/povinna-elektronicka-komunikace-nastala/
ja jen nechápu proč to stat rozlišuje. Když jsem Franta Omačka, tak je snad jedno jestli podnikám nebo pracuji nebo jsem na pracaku. Podavam danove priznání tak ho poslu ze sve datovky (jen jedna na rodne čislo) a je to ..
proč jako mam mit datovku na OSVč a pak na sebe jako občana a pak ješte jako na nevim co ..
mam jednu na nepodnikajíci osobu a socialka se mnou komunukuje přes ni, finanční detto, proste všichni .. navíc jakýkoli statní organ je ze zakona když mam datovku POVINEN se mnou komunikovat pres ni. Nehrozí ze mi utece nejakej "platebni rozkaz" Ala UPC a pod ..jinak neplatí fikce doručení.
Děkuji za odpověď! Několik odstavců tam je, ale vždy se o DS hovoří obecně, přestože fyzická osoba si může zřídit dva typy DS - pro podnikající nebo nepodnikající FO. Já jsem případ OSVČ, který má schránku pro nepodnikající FO (kvůli hlídání katastru nemovitostí). A proto mě zajímalo, jestli ta "přehledná" legislativa neobsahuje nějaký háček, který by mě nutil použít "nepodnikající" DS k elektronickému podání DP.
No nejlépe by udělali, kdyby to nechali u fyzických osob na dobrovolnosti bez nějakých pokut a nerozlišovali, jestli je podpis na FO nebo OSVČ. Přece když už tu schránku mám, tak nepoběžím s lejstrem na úřad, když to můžu podat pohodlně z počítače.
Mimochodem netušíte někdo, zda se tedy daňové přiznání MUSÍ podat přes datovou schránku (pokud ji mám), nebo je to ekvivalentní elektronickému podání použitím certifikátu vydaném akreditovanou CA? A co v případě, že za mě DP podává účetní, který datovou schránku nemá?
Já mám certifikát ještě z doby kdy to bylo nutné pro zařízení Daňové informační schránky, autorizovat EPO podání přes DS tehdy taky nešlo, teď už to jde, takže certifikát ztrácí na významu.
Je to taková ne úplně šťastná dvojkolejnost, kdy se nejprve zavedly kvalifikované certifikáty a později Datové Schránky.
Díky za popis aktuálního stavu. Systém se ale vyvíjel, není možné, že se dříve choval tak, že bylo snazší heslo zablokovat? Jsem si jist, že přihlášení přes WS prvotním heslem nefungovalo, možná jsem si to chování přenesl i na expiraci hesla. Také mi není jasné, jak funguje nečerpání grace loginů přes WS - to kdybych měl nastavenou expiraci hesla, mohu se přes WS přihlašovat klidně i několik let po expiraci, aniž by došlo k zablokování hesla?
No a copak jako nepodnikající FO nemůžu mít zaměstnance či zástupce? Můžu mít zaměstnanou chůvu, pokojskou, kuchaře, zahradníka. Nebo jako pronajímatel můžu zaměstnávat správce, účetního, vrátného, co já vím......... Přitom ani v jednom případě nejsem podnikatel a nemám IČO. Mimochodem já na DPP zaměstnávám osobní sekretářku a žádné IČO nemám, nejsem podnikatel. Té sekretářce jsem přidělil přístupové údaje do své datové schránky...
Samozřejmě, že celou koncepci datových schránek vymýšleli jelimani... Ostatně jak jinak. Copak v Česku něco pořádně funguje?
a) S prvotním heslem se musíte opravdu přihlásit na portál a změnit jej.
b) Pokud heslo expiruje, musíte opět na portál, kde máte asi 6 pokusů na změnu. Pomocí WS se nepřihlásíte.
c) Existuje WS na zjištění doby do expirace a další WS na změnu hesla, takže solidní aplikace Vás upozorní, že se blíží expirace a nechá Vás heslo změnit.
Poupravoval jsem rozšířený omyl, že fyzické osoby nemohou mít zaměstnance - byť uznávám, že to není časté, ale možné to je (viz mnou uváděné příklady chův, zahradníků, osobních tajemníků). Naštěstí s tím datové schránky počítají a i DS zřízená na žádost pro nepodnikatele umožňuje vytvořit oprávněného zástupce.
Každá datová chránka zastupuje konkrétní osobu, firmu apod.
Tedy pokud máte dvě dat. schránky jako FO a FO podnikatel, tak vše co se týká FO musí jít přes schránku založnou pro FO a co se týká podníkání tak pouze přes dat. schránku založenou pro FO podnikatel.
Pokud má tedy někdo pouze dat. schránku na FO, tak vše na IČO se řeší dále pouze papírově, pokud by někdo chtěl přejít na elektronickou komunikaci, která je rozhodně pohodlnější, tak si založí datovou schránku pro FO podnikatele a má vystaráno.
Řešil jsem to teď s daní dědickou (podání za úmrtí v r. 2013, kdy ještě existovala), pro tu také XML neexistuje a rada někde na webu finanční správy byla podat přes datovku (kterou mám dobrovolně) vygenerovanou obecnou zprávu, do ní dát přílohu - to přiznání k dědické dani v PDF a poslat datovou schránkou toto vygenerované obecné podání. A tak jsem učinil.
Jediný zádrhel byl, že příloha v té obecné zprávě může mít jen 4MB, což tedy dnes se mi nejeví jako úplně šťastné (rozsáhlý formulář + mých několik příloh). Asi je potřeba šetřit disky... Prostě jsem pak dostal jedno velké XML, v kterém je zakódované to scanované PDF a to jsem poslal na FÚ datovkou.
Návod byl podán přesně. Povinnost je do 4 dnů, takže to chce pár dnů předem zajít na CzP a hotovo. Pak, když budete DS potřebovat, si ji zase můžete nechat zpřístupnit. O nic nepřijdete. MF si myslí, že si může dělat co chce a my mu budeme všichni za sluhy. Bude to mít ještě jedno kouzlo. Když si chce státní organizace zjistit stav schránky, musí si to dnes vyhledávat jednotlivě. Žádná služba, která by jim to umožnila hledat hromadně, k dispozici není. Vnitro k tomu nástroj jistě mít bude, ale financové nic rozumného nemají. Budou si tedy muset vybrat. Pokud si schránku den po termínu necháte zpřístupnit, možná Vám pošlou nějaký papír s pokutou (jak oni to umějí: "...nemá odkladný účinek..."). Když nepovolíte, nakonec to kompletně projedou a budete-li s tím mít nějaké náklady, ještě Vám je budou muset uhradit. Že by se ze slušnosti omluvili, to bych u berňáku moc nečekal. Takže, krátce předtím znepřístupnit, krátce poté zpřístupnit a vychutnejme si, co s těmi svými nesmysly, co si píší do zákonů, budou letos dělat (napřesrok už bych si tipnul, že si nějakou webovku nechají spáchat). Buď Vám pokutu nedají, když podle zákona mají nebo Vám ji dají neprávem a ještě budou muset otravovat vnitráky, aby jim to vyjeli nebo si to sami hledat jednotlivě :)
O tomhle je v článku několik odstavců. Podle mne by FÚ daňové přiznání OSVČ podané přes datovou schránku fyzické osoby měl brát jako nepodepsané, a na vlastníka takové DS by se neměla vztahovat uvedená povinnost (protože nemá datovou schránkou, přes kterou by mohl přiznání se všemi náležitostmi podat).
To máte pravdu, že přiznání k dani z příjmu se podává „hromadně“ za všechny příjmy, tj. jsou tam příjmy jak OSVČ tak fyzické osoby (já jsem uvažoval DPH, kde je to jednoznačně OSVČ). Tak to nevím, z jaké schránky by se takové přiznání mělo podávat a kam by měl FÚ posílat dokumenty vztahující se k tomu přiznání. Ale jestli se nepletu, tak na tom přiznání je i případné razítko firmy, je tam také IČ, takže je to spíš opačně – podává to OSVČ a jsou tam zahrnuté i příjmy fyzické osoby.
Máte pravdu. A to razítko je tam pro případ, že daňové přiznání podává zástupce, kterým může být i firma.
V tom případě by daňové přiznání k dani z příjmů mělo být podáno z DS fyzické osoby. Na toho, kdo datovou schránku fyzické osoby (neplést s podnikající fyzickou osobou) nemá, by se povinnost elektronického podání vztahovat neměla.
Obavam se, ze to zalezi vyhradne na nazoru konkretniho byrokrata. Protoze vam stejne dobre bude tvrdit, ze prislusne povinnosti, se vztahuji vzdy na konkretni fyzicke osoby, byt mohou byt delegovany prostrednicvim pozice ve firme.
Danove priznani (a dalsi) pak muze podat i za podnikatele prakticky kdokoli - napriklad ucetni firma, ale i jiny zastupce, pak je jen treba do prislusnych kolonek doplnit, kdo za koho.
Koncept datovych schranek ja pak zcela chory.
Proč píšete "Připomeňme si, že elektronická komunikace s finanční správou je již od loňského roku povinná pro všechny plátce DPH", když podle § 101a zákona o DPH (3) "Fyzická osoba není povinna postupovat podle odstavce 1 nebo 2, pokud a) její obrat za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců nepřesáhne 6000000 Kč; pokud fyzická osoba tento obrat překročí, vzniká jí povinnost činit podání podle odstavce 1 za zdaňovací období následující po zdaňovacím období, v němž došlo k překročení obratu, a trvá nejméně po dobu 6 kalendářních měsíců, a b) nemá zákonem stanovenou povinnost činit podání elektronicky."?
Myslím, že to rozlišení podnikající-nepodnikající osoba zrovna jednoznačné není. Já jsem sám podnikající, zároveň spolupracující, zároveň příjmy z pronájmu, kapitálového majetku. Vždy jsem to bral tak, že přiznání DPFO podávám v podstatě jako nepodnikající osoba s tím, že součástí je i příjem z podnikání. (Zatím to dělám papírově, takže to odliším těžko).
To mi zase přijde jako nesmysl podávat přiznání přes DS podnikající osoby, když je tam dalších x částí, které se netýkají podnikání, ale čistě nepodnikající FO.
To jistě platí, ale sankce se neukládá za porušení §72(4).
Tady jde o znění § 247a:
Pokuta za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy
.....
(2) Daňovému subjektu vzniká povinnost uhradit pokutu ve výši 2000 Kč, pokud učinil podání ... jinak než elektronicky, ačkoli byl povinen jej učinit elektronicky.
A elektronicky lze činit nejen podle §71(1):
§ 71
.....
(3) Účinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy bez uznávaného elektronického podpisu nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce daně způsobilý přijmout, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno...
(Potvrzuje se podepsaným papírem s identifikací původního elektronického podání.)
Jen bych dodal, že kdyby u toho někdo přemýšlel, tak by i u té expirace umožnil alespoň vynucenou změnu při přihlášení po expiraci hesla, bez které by to nepustilo uživatele dál. Přece jen je to nějaké datum v databázi. A pokud by pak na registrovaný mail odešla notifikace o provedené změně hesla, tak by to nebylo nic proti ničemu. Předpokládám, že tam není robot, který po 90 dnech maže otisky hesel (tedy doufám, že tam jsou nějaké otisky a ne rovnou hesla v čitelné podobě, ale jeden u nás nikdy neví :-) ).
Když dovolíte, tak API funkci pro změnu hesla má. Dále, heslo se nikdy samo od sebe zcela nezablokuje - pouze tzv. expiruje, což, že jej musíte změnit. K tomu jste na portále vyzváni 5x za sebou. Když ho nezměníte ani na pošesté, tak je teprve skutečně nefunkční (zneplatněné). Navíc, při volání WS nedochází k čerpání tzv. grace loginů. Uživatelé, kteří zapomínají svá hesla, se rádi vymlouvají na to, že jim je "sežraly" datové schránky. Ale to jsou jen pohádky.