Pokuta je pouze za některá podání, a jen pokud měla být podána elektronicky, ale nebyla. Není v daňovém řádu, že by se pokutovala nesprávně zvolená cesta doručení nebo podepsání.
Navíc ale daňový řád podle mě vůbec nedefinuje, co myslí pod pojmem podat elektronicky.
To dílčí z nemovitosti si dejte třeba na papíře.
Když neexistuje popis datové věty, ani přímý vstup pro uložení údajů, těžko se dá vyžadovat použití xml... V takových případech nastupuje jednak papírová forma podání, ale jsou možné i elektronické cesty. Obecné podání EPO, datovka, e-mail. Podáváte v libovolném na obrazovce lidsky čitelném formátu. Je jich spousta povolených i v datové schránce. Klidně vyfotit ručně vyplněný formulář.
A pokud není pro podání vydaný ani tiskopis, můžete ho klidně finančáku namluvit a odeslat datovkou. To je také státem předvídaná a povolená elektronická forma.
Jinak existuje ještě zajímavý problém, kdy insolvenční správce má jen datovku ze zákona - pro komunikaci za svoje klienty.
Když si podá svoje přiznání příjmů na papíře, taky dostane pokutu? Má nebo nemá svojí datovou schránku? Úřady mu rozhodně osobní věci do profesní datovky doručovat nemají, na to je i nějaký rozsudek...
Hlavně se neptejte na finančních úřadech, jak je to správně.
To jistě platí, ale sankce se neukládá za porušení §72(4).
Tady jde o znění § 247a:
Pokuta za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy
.....
(2) Daňovému subjektu vzniká povinnost uhradit pokutu ve výši 2000 Kč, pokud učinil podání ... jinak než elektronicky, ačkoli byl povinen jej učinit elektronicky.
A elektronicky lze činit nejen podle §71(1):
§ 71
.....
(3) Účinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy bez uznávaného elektronického podpisu nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce daně způsobilý přijmout, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno...
(Potvrzuje se podepsaným papírem s identifikací původního elektronického podání.)
Řešil jsem to teď s daní dědickou (podání za úmrtí v r. 2013, kdy ještě existovala), pro tu také XML neexistuje a rada někde na webu finanční správy byla podat přes datovku (kterou mám dobrovolně) vygenerovanou obecnou zprávu, do ní dát přílohu - to přiznání k dědické dani v PDF a poslat datovou schránkou toto vygenerované obecné podání. A tak jsem učinil.
Jediný zádrhel byl, že příloha v té obecné zprávě může mít jen 4MB, což tedy dnes se mi nejeví jako úplně šťastné (rozsáhlý formulář + mých několik příloh). Asi je potřeba šetřit disky... Prostě jsem pak dostal jedno velké XML, v kterém je zakódované to scanované PDF a to jsem poslal na FÚ datovkou.