Má TextLink.cz skutečně výměnný poměr 1:1?

16. 4. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – Spectral
Ilustrační obrázek
Před měsícem se čtenáři Lupy dozvěděli, že Zdeněk Cendra zvítězil v soutěži mladých internetových tvůrců JuniorWeb. Jako jeden z důvodů jeho úspěchu byl uveden i projekt TextLink.cz. Autora článku to nalákalo, aby si tento oceněný výsledek práce naší čerstvé programátorské krve vyzkoušel v praxi. A nutno říci, že tento pokus nedopadl právě nejlépe.

Server je založen na výměně textových odkazů, které by měly být vzhledem k menšímu objemu přenášených dat teoreticky výhodnější než grafická reklama. Výměnný poměr by měl být „téměř 1:1“ – alespoň je to všude opakovaný reklamní slogan tohoto systému.

(Zajímavé ale je, že se při čtení zdůrazňovaných výhod textových reklam musíte současně dívat i na „klasický“ banner 468*60 pixelů, doplněný ještě další ikonou 88*31 pixelů).

608

Většina výměnných reklamních systémů mívá omezení, týkající se buď celkového množství všech reklam na jedné stránce, či současného zobrazení reklam konkurence. V pravidlech TextLink.cz nic takového není, a také Zdeněk Cendra mi na dotaz potvrdil, že skutečně žádné podobné omezení systém nemá.

Předpokládám, že registrační číslo je přidělováno popořadě, takže podle toho, které dostanete, má nyní TextLink.cz něco přes dva tisíce členů (podle zmínky na titulní straně serveru to mělo být již před 10 měsíci „tisíc aktivních členů“).

Systém využívá dva typy zobrazení:

jednoduchý proužek,

612

za jehož zobrazení na svých stránkách získáte v TextLink.cz jeden kredit,

a rámeček se třemi textovými odkazy,

610

za který získáte kredity dva.

A tady už začínají první „potíže“ s matematikou: pokud by totiž měl být výměnný poměr 1:1, očekával bych za zobrazení tří cizích odkazů tři kredity. Tím se poměr „téměř“ 1:1 zatím změnil na 3:2. (A to není bráno v úvahu, že ne zrovna zanedbatelnou část především prvního typu reklamní plochy zabírá odkaz na samotný systém – je to ta tmavá část vlevo, popř. nahoře.)

TextLink.cz má pouze dva režimy – spořící, kdy vůbec nechcete zobrazovat své odkazy, ale jen šetřit, a výměnný, kdy se všechny vaše získané kredity ihned spotřebovávají. Nastavil jsem pro začátek jen, jak mají vypadat texty odkazů na propagované stránky, a spustil kampaň.

Byl jsem překvapen, že celé 3.000 při registraci zdarma získaných kreditů (za které bylo slibováno 3.000 zobrazení) velice rychle zmizely, ale statistikou systému udávaných zobrazení za ně bylo jen asi 1.500. (Pro zajímavost: na oněch 1.500 zobrazení ani jeden klik.) Na můj opakovaný dotaz, kolik kreditů mi systém odečte za jedno zobrazení mého odkazu na jiných stránkách, už mi správce serveru Zdeněk Cendra neodpověděl.

Nezbylo, než to zjistit sám: na stránku jsem si dal po dvou od každého typu rámečku TextLink.cz – tj. za každé zobrazení bych měl získat celkem šest kreditů. Ty se mi po načtení stránky skutečně připsaly, ale když jsem je poté použil pro kampaň, byla za těch šest kreditů jen tři zobrazení!

Všechno proto zatím nasvědčuje tomu, že výměnný poměr systému není slibovaných 1:1, ale v nejlepším případě někde mezi 2:1 a 3:1, a zbývající 1/2 až 2/3 vámi nastřádaných bodíků tak končí někde v „nitru“ TextLink.cz.

Pro případné uživatele podobných služeb je samozřejmě důležité také množství, kvalita a aktivita ostatních členů. Provozovatel serveru TextLink.cz na titulní straně uvádí:

611

Nejjednodušší způsob, jak reálné uživatele snadno zjistit, který mě napadl, bylo vytvoření skriptu, jenž najednou zobrazí např. 100× reklamní proužek systému. Ve výsledných 100 odkazech by měli být přímo procentuálně zastoupeni nejaktivnější členové, a pokud by jich bylo zapojeno větší množství (např. provozovatelem uváděný tisíc), nemusel by se možná ani žádný odkaz opakovat. Zkuste se však podívat na výsledek, případně se pro jistotu pokuste onu stránku ještě několikrát obnovit.

Pravděpodobně uvidíte totéž, co jsem viděl v průběhu předchozích 14 dnů náhodného zkoušení: ze 100 odkazů jich zpravidla bylo zhruba 80 až 90 na samotný server TextLink.cz (příp. na další projekty Zdeňka Cendry, jako je sms.supersms.cz či vtipy.supersms.cz), a zbytek připadal na opakované odkazy dvou až pěti dalších serverů.

Interpretace podobných výsledků pokusů se nabízejí zřejmě pouze dvě:

  • drtivá většina registrovaných uživatelů systém aktivně nevyužívá, popř. má dlouhodobě nastaveno pouze spoření kreditů
  • výměnný poměr je ve skutečnosti pro uživatele ještě mnohem horší než zatím odhadovaných 2 až 3:1

Stanovisko Zdeňka Cendry:

Nemam dneska jiz prilis sil sahodlouhe rozebirat clanek pana Sucheho, ktery je jednoznacne miren proti me osobe, nybrz bych rad poznamenal nekolik veci:

Reklamni system TextLink.cz je nyni bohuzel z duvodu me zaneprazdennosti ve stavu, kdy jsem se jej jiz vice jak rok a pul nedotkl (mysleno doslova)! Aktivne je do nej zapojeno 380 serveru, kteri denne protoci pres 400.000 reklam!

Svuj vznik datuje na podzim roku 2000, kdy jsem vyvinul prvni stabilni jadro. Jeho nejvetsi rozkvet byl v breznu roku 2001, kdy denne menil na 700 serverech temer milion reklamni prvku! Bohuzel diky zrade ze strany tehdejsiho sponozra yo.cz system tyden nebezel, cimz odeslo mnoho vyznamnych clenu. Tento konflikt me odradil od dalsiho vyvoje systemu, kteremu jsem onehda venoval prakticky vsechen svuj volny cas. Od brezna 2001 bezi na mem serveru, kde se rozebehl po tydenni odstavce. Bohuzel tydenni vypadek pro rozjety reklamni system je takova rana, ze nebylo v mich silach jiz TextLink.cz vratit na uroven, kterou mel pred breznem 2001. Od teto doby jsem na TextLink.cz zanevrel, system si zije vlastnim zivotem, je mi v zasade jedno, jestli existuje nebo ne, jelikoz je to pro me historie, ze ktere jsem ziskal mnoho zkusenosti, jenz jsou cennejsi nez-li jeden reklamni system!

(…)

Kazdopadne k clanku pana Sucheho musim rici jedno: snazi se ctenari vnutit neco, co neni pravda, neco, co neni zalozene na faktech, nybrz na nepodlozenych spekulacich. Ani jednou me nekontaktoval ve smyslu, ze z mych vyjadreni bude delat verejne publikovany material, z cehoz lze usoudit mnohe.

Dal jsem si tu praci a vybiram uryvky z clanku:

(…)

>Většina výměnných reklamních systémů mívá omezení, týkající se buď celkového množství všech reklam na jedné stránce, či současného zobrazení reklam konkurence. V pravidlech TextLink.cz nic takového není, a také Zdeněk Cendra mi na dotaz potvrdil, že skutečně žádné podobné omezení systém nemá.

Nikdy jsem panu Suchemu nerekl, ze nemame omezeni co se tyce reklamnich prvni na stranku, ale na dotaz:

>v podminkach sluzby na www jsem to nenasel, proto se chci zeptat: jaka je souvislost a omezeni pouziti sluzby textlink v kombinaci s ostatnimi reklamnimi sluzbami na jedne strance?

jsem odpovedel:

>Prakticky zadna – nevadi nam, ze na strance budete mit jiny reklamni system!

coz se nerovna, ze je mozne na strankach mit treba deset nasich reklamnich prvku!

>Pravděpodobně na stránce příkladu uvidíte totéž, co tam bylo v průběhu předchozích 14 dnů náhodného zkoušení: ze 100 odkazů jich zpravidla bylo zhruba 80 až 90 na samotný server TextLink.cz (příp. na další projekty Zdeňka Cendry, jako je sms.supersms.cz či vtipy.supersms.cz), a zbytek připadal na opakované odkazy tří až až dalších serverů.

MM Influenceři

:-) Nevim jak autor k tomuhle cislu dosel, ale obsah zobrazovane reklamy neridim ja, ale sami uzivatele a je na nich, jestli maji povolene zobrazovani, nebo spori na pozdeji!

(…)

Má podle vás TextLink.cz "morální právo" na cenu JuniorWeb?

Autor článku

Autor je konstruktérem průmyslové elektroniky a příležitostným programátorem.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).