Díky za sepsání, tyhle otázky (pravda, ne tak do hloubky), jsem si taky kladl. Škoda jen, že nezmiňujete druhou stránku věci: daně. Nedávno se EU dohodla, že nadnárodní firmy budou danit v zemi, kde vytváří zisk. Pokud by v ČR zakotvil Alibaba, aby odtud obsluhoval zbytek EU, byla by to dobrá zpráva pro státní kasu.
A poslední věc: jde o koincidenci, že minulý týden premiér B.S. prohlásil potřebu investovat do IT infrastruktury a že česká e-comerce je úspěšná?
Daňová problematika je jednak trochu mimo záběr Lupy, ale především si myslím, že to (bohužel!) až tak nesouvisí s tím, kdo firmu vlastní a odkud je. Což vysvětlím. Máme pochopitelně na mysli daň ze zisku, nikoli DPH, tedy přímou daň.
A na "neplacení" či snižování přímé daně se dnes používá spousta metod, které může aplikovat jakýkoli vlastník - český, americký nebo čínský. Alibaba kupříkladu může mít svůj headquarters pro Evropu v Praze, ale současně několik dalších "vehiklů" v Holandsku, Irsku či podobně a přes ně přetahovat část výnosů či matku zatíží náklady ("na servery" atd.), takže velká slavná matka v Praze pro celou Evropu má miliardu obratu a tisíc dolarů zisk. Tohle ale může udělat i jakýkoli jiný vlastník a taky to dělá.
Ten tlak EU na danění zisků v zemi kde vznikly usiluje o obcházení těchto úniků; jak ale bude úspěšný, to nevím. Obávám se, že daňoví právníci jsou v tomto obvykle o krok napřed před těmi, kteří je pronásledují.
S tím Amazonem souhlasím. Nevím, kde se vynořila informace kterou od sebe média z vesela kopírují. O tom, že má Amazon vstoupit na český trh, když už to několikrát popřel. Samozřejmě skladů tu pro Západ může mít klidně tucet a vůbec nic to neznamená jen to, že jako na rozvojovém pardon východním trhu, je tu levná pracovní síla přitom na dostřel té vyspělé...
Amazon vstoupí do Česka, kdy bude chtít, a nebude se nikoho ptát. Nejspíš do něj ale vůbec “nevstoupí”, protože lze těžko vstupovat na trh, na kterém už dávno prodáváte; možná udělá stránky v češtině (což asi má být to “vstoupení”) a možná ani to ne. S nabídkou českých knih a nějakých dalších specificky českých produktů (Tvarůžků? Utopenců? Tuzemáku?) se unavovat nejspíš nebude, protože to jsou tak titěrná čísla, která by se v reportech Amazonu vyskytovala dalece a hluboce za první zaokrouhlovací nulou.
To mi přijde jako nesmysl. O to se přece nebude starat Jeff Bezos, ale lokalni mamagement a pro nej to cisla za zaokrouhlovaci hodnotou nebudou. A ze stripku se sklada celek. Je to asi stejne nesmyslne jako nekdy drive tvrdit, že coca-cola nebude prodávat v ČR, protože podívejme se jak moc se toho prodá kdesi v usa a co je proti tomu CR, prd. Ale jinak i tak diky za clanek.
Trošku mi chybí zamyšlení trošku obrácené. S důrazem na Heureku.
Všude jsou titulky o prodeji hlavně mallu a heureka je cosi k němu. Ale podle mě to je přesně obráceně.
Heureka je zisková, znamená obrovský zdroj informací napříč trhem, pochopitelně je taky zdrojem kontaktů.
Prakticky "obratem" by šlo smazat z ecommerce mapy řadu eshopů, které jsou závislé na prodejích z heureky.
Od odborníků na tuhle oblast bych čekal otevřenější názor a domyšlení téhle varianty. Tedy pokud jste ji nevynechal záměrně.
Heuréka je určitě důležitá, ale v porovnání obou "částí" toho obchodu není ta větší. Jaký byl poměr Heureka-Mall jsem se doptával, protože to je samozřejmě důležité, přesnou informaci nemám, z té nepřesné si odvozuji zhruba poměr 2:1 až 3:1 pro Mall.
Myslím si nicméně, že trochu přeceňujete tu "mocenskou" pozici Heureky. Žádný subjekt, ani Heureka (tuplem ona, protože tu je Zboží.cz) si nemůže dovolit dělat takové psí kusy, jako "smazat z ecommerce mapy řadu eshopů". Za prvé by asi obratem následovala žalobička, kterou by Heuréka projela jako když luskne, za druhé by takovéto chování bylo pro Heureku sebevražedné - mnoho zákazníků by ji po takovýchto krocích nezbylo. Heureka se musí chovat neutrálně, pokud by tak nečinila, eshopy by se od ní odvrátily.
Jiná věc je ovšem (možné) předávání informací z Heureky do skupiny e-shopů pod hlavičkou Rockaway a ECH. Ač to není nic smrtícího - zase tak moc by si tím tyto eshopy nepomohly - je těžké (nemožné) tomu technicky zabránit.