ad 2) Těch "NĚKOLIK MÁLO věcí", které je možné spláchnout u souběžně vydávané e-knihy tvoří většinu nákladů na její vydání. Sám připouštíte, že e-kniha pak může stát pod 100 Kč. Přesto to nestojí vydavatelům za to. A dobře jim tak.
Stran hudralů, kteří budou nadávat na rozdílné ceny "stejných" e-knih. No a co? Ať hudrají. Vždycky se najde někdo, kdo bude hudrat.
ad 3) Rozšíření stávajícího systému e-shopu bude stát jen zlomek dosavadních nákladů na e-shop. A vydavatelé e-shopy s většinou požadované funkcionality mají.
Nikdo nenutí vydavatele DRM používat. Každý si musí spočítat, jestli se mu vyplatí.
A musí si také spočítat, jestli vedle svého e-shopu bude prodávat i na jiných shopech. Já si myslím, že nemusí. Jsme na internetu, ne ve světě kamenných obchodů.
Zákazník nejde na web vydavatele (to je to Sony), ale na e-shop vydavatele (a to je e-shop, jako každý jiný). Když bude e-kniha na jediném místě, tak není problém s hledáním nejlepší ceny.
A nikdo taky vydavatele nenutí, aby na svém e-shopu vynucoval registrace.
4) Jak souvisí obrat a zisk v případě e-knih? Některé výše uvedené kalkulace ukazují, že je vydání e-knihy výdělečné už při prodání několika málo kusů. Vydavatelé asi nestojí o peníze, které jim může prodej e-knih přinést.
Reaguji na diskusi, kde naprosto souhlasím s vigem a s 99% jeho názorů (to jedno procento jsou drobné odchylky, které vidím nepatrně jinak, ale to nestojí za řeč :D ). Denně pracuji v nakladatelské praxi a každý den vidím přesně to, co tu vigo napsal. Myslím si, že kdo někdy nepracoval s redakční přípravou obsahu (ať už pro jakékoliv médium), tak to prostě nepochopí.
1) Ad náklady na redakci jsou zbytečné. To co dodávají autoři byste někdy opravdu měli vidět. Veřejnost si myslí, že to co dodá autor se defakto rovná tomu, co je pak vidět v tištěné knize. Absolutně si nedovedu představit, že bez zááásadního zásahu jak gramatických, tak stylistických korektur (a velmi často i věcných nebo souvztažných) by kniha velmi často nebyla čitelná a už vůbec ne čtivá. Nemyslím teď opravy i/y, jak se názor na korektury mylně scvrkává. Myslím tím i opravu posloupnosti textu, opravu struktury textu, kdy autor je schopen dodat jednou na stránce 10 podkapitol, jindy jede 5 stránek textu bez kapitoly apod.. Ale to není třeba autorům zazlívat, to je prostě tím, že autor, který pracuje na díle často měsíce, tyto chyby prostě sám po sobě už nevidí (provozní slepota). A od toho je redaktor, korektor apod.. kteří si dílo vezmou do parády a "zčitelní" jej. A tím teď myslím opravdu to, že je čitelné... Osobně ani vteřinu nepochybuji o tom, že kdyby ti co píší o tom jak budou autoři sami vydávat knihy - kdyby tito četli mnohé autorské rukopisy tak budou kroutit hlavou nad tím, co to je za pamflet.. mnohé rukopisy se od konečné knihy po zásahu redakčního týmu liší opravdu nesouměřitelně.
2) Ad prodávejme knihy současně s tištěnou verzí a ušetřeme. OK, dobře. Pokud samozřejmě bude nakladatel produkovat současně tištěnou i ebook knihu, pak skutečně NĚKOLIK MÁLO věcí může "spláchnout" v jednom a náklady na ebook se snižují nebo jsou nulové. Určitě nebude nutné provádět jazykovou a stylistickou korekturu, tedy korektura opravdu = 0 kč. Můžu polemizovat s náklady na redakci, dobrá, připusťme, že pokud výstupem bude PDF které nakladatel posílal do tiskárny a toto PDF bude určeno i pro šíření jako ebook, budiž, nebude to sice optimální zlom, ale při vší snaze toto akceptovat, i zde pak redakce = 0 kč. Nicméně nemůžu si pomoci, zde výčet toho, co lze spláchnout společně končí.
Jenže teď se ptám. Co když nebude spolu s elektronickou knihou i ta tištěná? Co pak? Pak bude vedle eknihy za 70 kč (s tištěným bratříčkem) kniha srovnatelného žánru a rozsahu za 270 kč (bez tištěného bratříčka) a co budou tito všichni chytří přispěvatelé říkat? Jak je možné, že jeden ebook stojí 70 a druhý 270 kč, když oba jsou ve stejném žánru, stejně zalomené, stejný autor, stejný rozsah? To si nakladatelé vyslechnou nadávek o tom, že když je to děláno "pouze" v elektronické verzi, tak proč je to tak drahé.. už to živě vidím.. A pak už mnozí nebudou chtít vidět to, že je tam ona korektura, redakce, zlom atd.
3) Nakladatelé, prodávejte knihy na svých webech. Zde se musím proti názoru některých naprosto zásadně ohradit, a to hned ze dvou důvodů.
A) Postavit web pro profesionální prodej souborů s rozumnou funkčností není tak jednoduché. Proč? Protože nejde jen o prodejnu souborů. Ale jde o komplexní balík služeb typu X platebních metod počínaje kartou, konče SMSplatbou s návazností na online referenci stavu platby, vygenerování dokladu v realtime čase... dále pak generování výdeje samotného obsahu - musíte mít obsah v SQL, ukázky obsahu, identifikace kdo k němu má či nemá přístup v návaznosti na platby atd atd.. k tomu když přičtu diskutované DRM (pokud jej nakladatel bude chtít) tak jen Adobe Content Server stojí 163 000 kč, toto všechno klasický eshop pro prodej tištěných knih nemá - ten nepotřebuje online ověřit stav platby a podle tohoto stavu vygenerovat nebo zamítnout přístup k obsahu, ten nepotřebuje online generovat daňový doklad s vazbou do účetního systému, neboť faktura z klasického eshopu je v zásilce s fyzickou knihou .. atd atd atd .. prostě jsou to zdánlivé maličkosti, ale pokud chcete mít profi web vydavatele ebooks není to zas až tak úplně banalita.. všechno je samozřejmě s průměrným programátorem nebo inetovou firmou za zády zvládnutelné, ale NĚCO TO PROSTĚ STOJÍ, a výsledek bude přímo úměrný vynaloženým nákladům. Zatímco pokud svěříte ebooks společnosti, která se zabývá výhradně prodejem ebooks, pak tato samozřejmě dosáhne lepšího technologického výsledku i komfortu pro zákazníka ale opět NĚCO TO PROSTĚ STOJÍ, v obvyklém případě marži cca 30%.
B) Z pohledu zákazníka je něco takového nemyslitelné. Názor typu - zákazník si vygůůglí co potřebuje, a to u každého nakladatele zvlášť, je podle mě špatný. Chování zákazníka je totiž přesně opačné a kdokoliv se zabýval retailem alespoň trochu, dá mi zapravdu. Je to asi podobné jako když doma stavíte domácí kino / foto a hodí se vám televize od Samsungu, kamera od SONY, k tomu DVD od Panasonicu a foťák od NIKONu. Co uděláte? Půjdete na web Samsungu pro televizi od Samsungu, pak na web SONY pro televizi SONY atd... Podle mě todle udělá jen minimum lidí. Prostě půjdete do nějakého WWW kde mají "dobrou cenu" (možná i oželíte že není ta úplně nejlevnější z nejlevnějších), kde jste registrovaní a kde nakoupíte všechno zařízení "pod jednou střechou" z mnoha mnoha důvodů (opakovaná registrace, bonusy, znalost prostředí a platební metody apod. apod.) Prostě běžný spotřebitel nebude Gůůůglit a skákat přes 50 vydavatelů aby se 50x registroval, 50x znejistěl jestli je při platbě kartou s jeho daty nakládáno bezpečně.. 50x hledal jak se v tomto obchodě zorientuje a platí a kde je košík, apod...
4) Zásadní faktor, který tu možná dostatečně nezazněl je prodejní potenciál elektronické knihy, zejména pak potenciál v ČR. Protože totiž i kdyby nakrásně platily všechny výpočty o nulové ceně za zlom apod.. tak pokud nakladatel počítá s prodejností tištěné knihy v řádu cca 2 000 - 3 000 ks (to je dnes tak zhruba normál podle žánru samozřejmě více či méně), tak kolik se prodá podle vás elektronické verze knihy? Reálný současný prodej je tak 200-300 ks, když optimisticky přidám, tak dejme tomu 500 ks u úspěšných eknih a když budu nezměrný snílek, tak cokoliv nad 1000 ks včetně je totální úspěch.
V těchto číslech prodejnosti prodávat knihy za 50 kč jak zazněl návrh v diskusích, to prostě generuje tak neskutečně malé obraty (nikoliv zisky, o těch nemůže být ani řeč - ale hrubé obraty!!), že prostě reálně jsou takové ceny nemožné. Dovedu si představit cenu za ebook 20 kč a dovedu si představit cenu za ebook 5 kč. Dovedu si představit i to, že nakladatelé budou čtenářům za stažení ebooku platit. :) Mám totiž velkou představivost a dovedu a mohu si představit cokoliv. Jenže pokud nechci být snílkem co si něco namlouvá a představuje, ale reálně počítá, pak hranice ceny elektronické knihy je jasně vymezena náklady na její vytvoření a reálnou kupní silou, tj. v konečné fázi návratností. To je prostě základ ekonomie a nelze s tím nic dělat. Podle mého názoru ceny eknih půjdou časem dolů, ale bude to ještě nějakou dobu trvat a ceny budou klesat pomalu. Nakladatelé totiž nebudou dělat nic, co by musely dlouhodobě a nebo krvavě dotovat. Dokonce ani pod tlakem konkurence, která by teoreticky "odněkud zvenku" přišla (o čemž pochybuji) a stlačila ceny jednoho ebooku na pár korun, - ani to nedonutí nakladatele tento obchod realizovat, pokud by jej měli dlouhodobě dotovat. Proč by to dělali? Koneckonců elektronické knihy jsou jen a pouze byznysem, jako cokoliv jiného. Není proto důvod, proč by se na ně jako na cokoliv jiného neměly vztahovat zákonitosti trhu.