PayPal jako spása mikroplateb? To asi těžko... při cca 2 % z ceny a k tomu 10 korunový poplatek za každou přijatou platbu. Pokud chci přijmout opravdovou mikroplatbu, tedy řekněme 10-20 korun, PayPal rozhodně není řešení. Což je vzhledem k jeho obrovitosti zarážející.
b) Pomalost platby kartou je mýtus, ale jen napůl. Hladký průběh vyžaduje, aby člověk platící kartou znal PIN a taky aby měl přehled o stavu svého účtu. Spousta lidí se potom u pokladny diví - Jak to? To neni možný, ještě včera jsem tam měl půl milionu!
d) No ale poprvé v tom e-shopu nakoupit musíte, abyste zjistil, že už tam podruhé nakupovat nebudete. ;) Proto je lepší zvolit dobírku. Třeba u Alzy naopak platím většinou předem, protože zboží skladem je opravdu skladem.
Tak kde neni podporovany PayPal, ale fazole, PaySec a podobne trapne pokusy a nesmysly, tam je pole neorane pro mobilni platby jako nahradu normalniho mikroplatebniho systemu.
Co jsem tak lehce přemýšlel, problém není v zabezpečení, ale v tom že si podvodníci mohou vybrat peníze. Pokud by nemohli, podvody by se neděly.
A jak vybírání peněz zamezit? Možností bude asi několik. Třeba White list. Tj. zákazník by se nedovolal na neprověřené operátory (default, ale měl by možnost si to změnit). Druhá možnost, operátoři by si určitě mohli také domluvit systém smluv a jejich změnu, že při podobných voláních celý řetězec nedostane ani korunu a kdo by nesouhlasil, nebyl by připojen. Možností asi bude více, ale chtělo by to koordinaci, tj. asi EU komisaře který přestane řešit blbosti a vrhne se na tyhle podvody
No nevím, ale jít někam k terminálu Sazky nebo na poštu platit nějaké zboží přes Supercash, to mi zrovna jako moc operativní a vstřícný systém nepřijde. Pořád mi tam koluje hotovost (a cesta na poštu), stejně jako u dobírky. Osobně se mi z českých platebních systémů nejvíc zamlouvá PaySec. Jinak celkem běžně platím přes internet virtuální kartou, případně také používám do zahraničí Moneybookers či PayPay (nikoli PayPal).
ad b) souhlas :-) ale stejně je to i s hotovostí: jee já nemám dost hotovosti, už dvakrát se mi stalo, že dle obsahu peněženky upravovali nákupní košík....
ad d) už mám prověřené obchody a už jsem se stal (bohužel) konzervativním (nechce se mmi zkoušet jejich důvěryhodnost/termín skladem/reklamační systém atd.
Ono to není tak úplně pravda :-). V ČR Vás to nepřesměruje na "stránky banky obchodníka", ale buď na bránu "Global payments Inc.", kterou patrně využívají všechny tuzemské banky mimo CS nebo na bránu České spořitelny. Skutečnost je taková, že přes "zúčtovací střediska" těchto dvou institucí jdou prakticky všechny karetní transakce v ČR, včetně výběrů z bankomatů a plateb na terminálech (u těch bankomatů to myslím není tak úplně pravda - mimo bývaly ty ze sítě Euronet, ale těch je jen "pár" = cca 130).
Když chci mikroplatby přes PayPal, tak si jednoduše založím účet s jejich podporou, ne? Nevím, kolik stojí příjem CZK od českého plátce, ale za příjem USD z USA (tj. bez cross-border fee) si PayPal strhne poplatek 5 % + 5 centů, tj. např. 10 centů z jednoho přijatého dolaru. A to se mi zdá už celkem přijatelné.
Ad a) Internet v mobilu "za stopade" mi až tak předražený nepřijde. Běžně jej používám.
Ad b) Pokud jsou elektronické terminály trvale OnLine, je platba kartou naopak rychlejší (Albert, Globus, Tesco...). Výhodu anonymity beru.
Ad c) Jaký Internetbanking máte na mysli? Běžně jej využívám (Fio, mBank, ČSOB, CS), a s ohledem na fakt, že aktivní transakce jsou potvrzovány druhým nezávislým kanálem (SMS, respektive šifrovanou SMS do GSM banking aplikace), nebo podpisovým certifikátem na čipové kartě, nevidím nějaký zásadní problém. Pokud se týká platby platební kartou přes internet, u nás používaný "3D Secure" systém v kombinaci s virtuální kartou (třeba od Cetelem) mi přijde dostatečně bezpečný. Znáte principy fungování? (Samozřejmě, na pochybném webu bez šifrování a s klasickou MoTo transakcí bych žádnou kartu nepoužil...)
Ad d) U dvou nákupů/obchodů jsem takovou zkušenost udělal také (aligator.cz, i-obchod.cz), takže jsem vůči nim nyní obezřetný (první opravdu expedoval napřed dobírky, a nikoli již zaplacené zboží, druhý v rozporu s pravidly VISA čekal, až mu banka připíše platbu kartou na účet, což bylo asi dva týdny). Nicméně u většiny známých obchodů tento problém neshledávám, ač se mé nákupy všeho možného dají počítat na desítky.
"stránka banky obchodníka" myšleno tak, že mě to směruje na někoho, s kým má uzavřenou smlouvu obchodník, místo aby to probublalo až k mojí bance, abych zadával údaje na stránkách toho, kdo je důvěryhodný pro mě, ne pro obchodníka. Nevidím žádný rozdíl v důvěryhodnosti mezi tím, když zadávám údaje o kartě přímo na stránce obchodníka, nebo když mě to přesměruje na jakousi mně neznámou stránku, která tvrdí cosi o 3D secure. Kdysi jsem zkoušel hledat oficiální seznam důvěryhodných stránek, která poskytují 3Dsecure a nenašel jsem. Takže kdokoliv kdo bude chtít zneužívat údaje o platebních kartách může vytvořit stránku, napíše na ní 3D secure a další cancy o bezpečnosti, dá tam logo visa a já nemám šanci zjistit, že je to podvrh.
IMHO je princip 3D secure tak jak funguje teď celkem nedomyšlený. Pokud mám kartu od spořky a pošle mě to na 3D secure spořky, tak platím, pokud mě to pošle na kohokoliv jiného, tak nezjišťuju kdo to vlastně je, protože ani nemám jednoduše jak a jdu pryč.
Ja jsem pokazde smerovany sem: https://3dsecure.gpwebpay.com/ + nejaky hash operace nebo co to je.
Kartou na internetu platim asi 2 roky jak sileny a to potom co se me kamarad skoro insider (dodavatel IT reseni pro banky) vysmal ze neexistuje varianta, kdy bych nevyhral pripadny spor, funguje to tak ze oznaci polozku ktera nesouhlasi, coz se mu stalo 2x a do tydne to bylo vyresene. Prakticky jsem problem nikdy nemel a nechci se rouhat, ale podle co rikal to funguje tak, ze pokud obchodnik co strhl penize nekomunikuje nebo neni schopen dolozit plneni tak se penize okamzite vraci a je to veci banky.
Znam to ale i z druhe strany, nekdo si ode me koupil fotografii, zaplatil kartou a za dva dny me zmizely penize z uctu s tim ze karta byla kradena...
Ocividne jste neporozumel textu... slo o to ze jizdenku zasilate na cislo ktere konci 06 coz je pro rychlou kontrolu 6kc (u klasickych premium SMS) i autor clanku to zminuje :)
To kolik z castky maji operatori je mi jedno :) ja jsem rikal za jakou castku jsem ochotny akceptovat jejich platebni system...
Řešení reklamací a důvěryhodnost příjemce peněz jsou dvě různé věci. Moje výtka vůči 3Dsecure je v tom, že místo aby mě to směřovalo na bránu mé vlastní banky ke které můžu mít důvěru, tak mě to směřuje na kohosi, s kým je sesmluvněný obchodník a já nemám šanci ověřit, zda jde o podvrh nebo ne. To že někdo koho neznám označí bránu jako 3D secure pro mě neznamená vůbec nic. Takovou stránku si umím vyrobit taky včetně loga Verified by Visa. Navíc pokud moje banka bude řešit reklamace plateb kartou v můj prospěch, tak je šaškárna s jakýmsi 3D secure naprosto zbytečná.
Tohle funguje, ovsem nikoli v CR, na zapad od nasich hranic to funguje celkem obecne na vsechny sluzby, protoze pro obchodnika/banku/... je mnohem prijatelnejsi pripadna drobna ztrata, nez megapruser pri soudnich tahanicich.
Ono by se totiz pri te soudni tahanici ukazalo, ze zabezpeceni karet je veskere zadne a za zabezpeceni tech karet je zodpovedna prave banka.
No, s ohledem na to, že např. v části "Ptejte se manažera PaySec na cokoli" je z tohoto roku pouze šestnáct příspěvků (tj. asi dva za měsíc), a přes systém proteče několik milionů korun měsíčně, tak bych řekl, že žádné zvláštní problémy s fungováním nejsou....
Nicméně, nemůžete třeba konkrétně specifikovat, jaká vlastnost se Vám jeví jako "nedodělek"?
Aha :-), jo 30 sekund ověřování a podpisy.... Tak to buď platíte u "špatného" terminálu, nikoli připojeného online, ale přes GSM či telefonní linku (používají to například vesnické jednoty, kde se IP terminál nevyplatí, neb mají jen pár transakcí týdně) nebo máte "špatnou" kartu. U "čipovek" běžně stačí PIN. Jinak třeba v samoobsluhách Albert či Tesco sice ještě "lísteček" z karetního terminálu dávají, ale Globus či obchoďáky Tesco mají už dlouho údaje o karetní transakci přímo na účtence. Ale ať tak či onak, nejdelším úkonem při autorizaci je naťukání PINu zákazníkem, jinak to je zpravidla jen pár sekund. Nicméně, dokážu si představit o čem píšete, protože když jsem na chalupě (obec s cca 420 obyvateli, včetně tří připojených osad), tak v místní pultové prodejně ta platba kartou opravdu tak té půl minuty trvá. Což je ovšem celkem jedno, protože než mi obsluha nanosí na pult to zboží, které bych měl v samoobsluze v košíku za dvě minuty, tak jsme tak na pěti až deseti minutách :-)
ono to tak bylo i v praze, ale od nového roku to změnili, protože ceny jízdenek se mění a je strašné lidi neustále přeučovat na nové číslo (strašně dlouho trvá, než si to změní v kontaktech).
Ve skutečnosti je to ovšem teď v praze dražší, protože předtím jsme zaplatili 26 korun a šmitec, teď 26 + poplatek za odeslanou SMS.
sms odjakziva pisu max 1 za 2-3 mesice a to vetsinou vyberu nejakou preddefinovanou ano/ne/mozna/pozdeji atd. ovsem diakritiku a velka/mala pismena jsem prestal pouzivat v pocitaci (na beznou komunikaci ne pri psani dokumentu ze) nekdy v roce 1987 na starickem c64. nejsem z tech co by opravoval hrubky v postech (do cizini? opravdu?) :))) spis koukam na obsah. pokud je ale prispevek plny hrubek, tak idkyby mel nakrasne interpunkci i diakritiku jak ma mit, nebudu se ani obtezovat na nej reagovat.
U QWERTY klávesnice jsou ty mršky příliš blízko u sebe.
To ještě nic není. Já když píši, tak se na napsaný text nijak zvlášť nedívám. Zvyk. V poslední době mi blbne klávesnice a kurzor se náhle skokově umísťí někam, náhodně, do textu. Na začátku vět, nebo při psaní háčků a čárek občas stávkuje klávesa SHIFT a podobně. Když k tomu ještě přidám, že občas sám přehazuji písmenka ve slovech a jsem čím dál línější po sobě kontrolovat, to co jsem napsal, vznikají občas, přinejmenším zajímavé, výtvory.
Presne tak, nemluvim o nejakych kotehulkach takto probiha platba v prakticky jakymkoli krame. Jeste sem nevidel ze by nekdo dostal pri platbe kartou je jenen listek, vzdy dostava normalni uctenku s vyctem zbozi + se ceka na listek o platebni transakci (a casto i dva, protoze druhej si dava pokladni do kasy, aby ji sedely $$$).
Standardní prostředí? To je co? Pod pojmem standardní prostředí bych si představil cokoliv s UTF-8 kódováním. Případně něco, kde si klient může kódování nastavit.
Tak si zajeďte do nějakého většího Tesca, nebo do Globusu. Tam Vám natisknou údaje o kartě a autorizačním kódu přímo na účtenku a žádný "lísteček" ani Vám ani do kasy cpát nebudou. (Jinak ten lístek do kasy není "aby jí seděly", ale proto, že pro případ reklamace transakce potřebuje obchodník autorizační kód, který je na tom lístku...)
Ale to máte na mysli nějakou Tesco samoobsluhu, převzatou po nějakém jiném provozovateli, ne? Obchodní domy jsou, pokud vím, všechny online a na IP terminálech.
Kupodivu, ono to jde už teď. Nově se zavedly vyšší platby s tím, že se to potvrzuje přes WAP nebo SMS (dle operátora). Jen těch procent si stále berou víc.
Velka Tesca jiste, ale to nic nemeni na tom, ze autorizace ve srovnani s jakoukoliv cizinou trva priiiiiiserne dlouho. MUZO to proste overuje neskutecne pomalu a o vanocich vubec.
Svetlou vyjimkou je to co patri pod Ahold, ale tam si vsimnete, ze terminaly vetsinou pisi na displej, ze platba byla autorizovana offline. Ale zato to trva chvilicku.
Sporitelna ma terminaly, ktere maji uvnitr buh vi co, ale bezny ajtak zada cely PIN tak rychle, ze terminal dokaze zachytit jen prvni cislo. A komunikace s pokladnou je na 9600 Bd, coz je uplna tragedie.
Navic kdekoliv jinde je bezne, ze drobne platby se nemusi pinem nebo podpisem vubec overovat, typicky jizdenky na MHD do poctu tri kusu za den, platby u Mc Donalda a podobne. To potom probiha neskutecne rychle a pohodlne. Ctecka karet je potom soucasti pokladny a ne nejake externi zarizeni do ktereho se musi neco opsat a pak opsat neco z nej.
autor článku se mýlí v zásadní věci. Tuto službu nepřipravují operátoři. Jakási společnost poskytující nebankovní půjčky si tento způsob platby nechala posvětit od ČTÚ a to jí to přikleplo. již v současnosti jsou přesně tyto společnosti, poskytující nebankovní půjčky na samé hraně zákona. Inzrují půjčky po telefonu - číslo je zpoplatně 90,-Kč, pak vás v rámci prověřování nobity udrží dvacet minut na drátě, pak vám řeknou,že půjčku nedají a vy zaplatíte za samotný hovor 10.tisíc. Také doporučuji dohledat vyjádření všech operátorů, kteří se nechali slyšet,že na tuto linku,kde je jednorázová cena za hovor až 990,-Kč nepovolí hovory. souhlasím s tím,že se jedná o nebezpečnou službu,je je potřeba být přesný a nepoužívat tak vděčný model "zlý nenažraný operátoři". V tomhle jsou fakt nevinně.
Nevím, jak pro koho, ale pro mne je normální, že za dva roky, jsem na poplatcích bance nezaplatil ani korunu! (mBank). A nebudu platit ani nadále, protože používání platební karty mi nedělá problémy. Na nákup potravin v Albertu, Lidlu a dalších anonymitu nepotřebuji, a pokud budu chtít nakupovat anonymě, tak tři výběry hotovosti měsíčně jsou pořád zdarma. A v zahraničí už vůbec není co řešit. Kurs sice není nijak extrémně výhodný, ale pořád vydám míň, než když půjdu do směnárny a absence bankovních poplatků mi tuto nevýhodu dokonale sanuje, protože ven jezdím pouze dvakrát ročně na deset dní.
a) protoze data jsou neuveritelne predrazena a obycejny telefon se uz prakticky neda koupit (a nemuzete se snim vytahovat pred spoluzaky)
b) protoze platba v hotovosti je anonymni a 10x rychlejsi
c) protoze internetbanking je spatne zabezpeceny, casto extra placeny a platba karou po netu je totez jako pozvanka v otevrenych dverich pro zlodeje
d) protoze shopy lzou o terminech dodani a dobirky vzdy vydodaji prednostne
Mě by spíš zajímalo, jak se pozná cíl takové SMS. Jestli to chápu dobře, tak všechny 26korunové SMS terminované u jednoho mobilního operátora mají jedno telefonní číslo. Tj. to směrování k poskytovateli služby je pak už čistě podle obsahu té SMS? Zajímavé.
Při té příležitosti mě napadá ještě jeden způsob jak podvádět - prostě dostatečnému počtu lidí nakukáte, že jste někdo jiný, případně budete využívat překlepů (DTP -> DPT atp.)
Prémiové SMS nepoužívám a používat nehodlám, vždy se najde levnější způsob, jak požadovanou službu zaplatit. Pokud jde o možné zneužití, riziko je přímo úměrné ,,nadupanosti" používaného přístroje, u jednoduchých mobilů pro důchodce mohu max. poslat SMS na podvržené číslo; mobilní počítač, který se používá ke všemu možnému, jen ne k telefonování, bude zákonitě ohrožen více, zejména když jede ne na předplacenou SIM kartu (vybere se kredit a šmytec), ale na nějaký ,,výhodný" tarif. Takže riziko je přímo úměrné, nadupanosti přístroje, tarifním podmínkám a blbosti uživatele. A tomu, že operátoři chtějí zvýšit limit částek se nedivím; čím velkorysejší zlodějny půjdou s takovýmito SMS provádět, tím větší budou mít vývar.
"3D secure" - problém je, že se to neřeší přes stránky banky zákazníka, ale obchodníka. Tedy údaje nezadávám své bance, ale cizí bance (v lepším případě). Takže když mě to náhodou hodí na stránku mojí banky, tak je to v pořádku. Ale pokud je obchodník u jiné banky než já a tedy to řeším přes stránky neznámé banky, tak to má pro mě stejnou "důvěryhodnost", jako bych platil přímo obchodníkovi. Protože abych zjišťoval, komu to 3D secure vlastně patří a jestli to není podvrh, do toho se mi fakt nechce. BTW když jsem kdysi zjišťoval jak ověřit důvěryhodnost toho, komu ty údaje zadávám, tak mi pracovník banky radil, že je v adrese https:// a na stránce je ikonka s logem Visa.
takže z dobírky část lidí přejde na platu předem SMSkama možná.. a rozšíření PayPalu nebo platby kartou na netu v ČR zase v nedohlednu :/ kdyby aspon ten SuperCash se rozšířil, to je super a rychlá služba a 10kč jako poplatek za transakci nikoho nezabije (www.supercash.cz)
Proc to nefunguje jinak... sam jsem se stal "obeti" prazskeho metra... sms vypadala na 6kc a stala 26... (ano ja jsem si to precetl na cedulce ale z prvniho kouknuti jsem nabyl dojmu ze SMS stoji 6kc)
Nechapu proc nepovoli klidne platby i do 99 999,- ale jinou formou... poslu platici SMS ktera je zdarma...takova obdoba inicializacni...a zpet mi prijde SMS ve tvaru:
Vyzadali jste si sluzbu XXX...jeji cena je jednorazove XXX kc. Pokud souhlasite odeslete ANO jako odpoved na tuto SMS.
A at mi nikdo netvrdi ze to nejde... ja bych pro takove platby byl vsema dvaceti prsty! A klidne bych operatorum za takovou sluzbu nechaval 5-10% z placene castky... kolikrat jsem resil mikroplatby a premiove SMS ktere mi byly nabidnuty byly spis pro smich... z 99kc jsem mohl dostat 45,- ... z 9kc dostat 3kc...
Pritom si operatori neuvedomuji kolik potencionalnich penez z tohodle muzou vytriskat...
jeste ze neco takoveho nefunguje. Manzelce ukradli telefon a nez 'sme to zjistili, stacili z nej poslat 60 premium sms po 99 (resp odeslali 140, ale po tech 60 to zablokoval operator). Tech 6000 nastve (o to vic, ze ji ho ukradli v porodnici), ale celkem se nic hroznyho nedeje. Byt to tebou navrhovanych 6M, meli by'sme docela problem :-/
Mimochodem, skoda, ze jenom vf nabizi moznost nastaveni denniho limitu na sluzby - imho hodne uzitecna vec.
ale z nečeho ta firma provozující PayPal žít musí, to je logické a sou to právě poplatky.. normální banky taky žijí z poplatků hlavně (aspon ty české) a na ně neremcáte.. :/
to byla ale tvoje chyba že sis to pořádně nepřečetl :D za 6kč je pouze duplikát sms jízdenky, za 26kč je normální jízdenka :-) anvíc stačilo to porovnat s cenou normální jízdenky..
"b) protoze platba v hotovosti je (...) 10x rychlejsi" Stálý mýtus, který se furt opakuje... Jsem aktivní uživatel karty, platím těméř všude. A ve většině případů (kdy nakoupím víc než pár kusů zboží) je platba rychlejší než platba hotovostí: "kolik že to je?, hledání drobných, aha, tak vám musím dát 1000, přepočítávání drobných pokladní, přepočítávání vracených peněz". Ale ve skutečnosti je jedno čím kdo platí, stejně je největší zdržení na sklízení zboží...
PS: kartu nepoužívám skrz rychlost/pomalost, ale skrz bezpečí a pohodlnost... a i částečně kvůli vracejícím procentům...
A to nemluvím o případu, kdy někdo platí hotově v Alze, čekat než nastrká 20 bankovek do automatu, je fakt ... S kartou? natukání Pinu a jdu...
ad c) :-D platil jste někde na netu, znáte technické detaily?
ad d) pochybuji... v eshopech co lžou o době dodání, podruhé nenakoupím. zboží skladem, na poště druhý/třetí den...
Tak to ještě je potřeba i drobnou změnu i jinde....
- kupujeme ve velké míře smatphony, ale né s datovou službou
- platební kartu nejčestněji používáme k výběru hotovosti v bankomatu
- i když lidé mají přístup k Internetu, nevezmou internetové bankovnictví + platební kartu smožností platby na Internetu.
- při objednání zboží z Internetu nejčastěji, platíme dobírkou
A mohli by sme pokračovat...
Zajímalo by mne kdy tahle telenovela okolo platebního systému skončí.
lol, asi tou kartou moc neplatite ... tuhle mate ucet ... a este jeden papirek .... a tady mi to podepiste ... (a to nemluvim o tom, ze min 30s ale spis dyl trva vlastni overeni karty). Kdyz zaplatim hotove, kasa rekne pipine za pultem kolik ma vratit a je to vyreseno do 10s komplet.
Já kdysi, v dobách kdy ještě neexistovaly české aplikace, také nepoužíval diakritiku. Její kouzlo jsem později znovu objevil.
To, že si příjemce zprávy neumí v e-mailovém klientu nastavit správné kódování, nebo jeho aplikace nemá automatickou detekci, nebo používá špatně napsané webové rozhraní, mne nechává v klidu. Je to jen jeho chyba.
Výjimkou může být když píšete kamarádům do cizini a oni mají přístup jen skrze kavárnu, nebo mají počítač s lokální jazykovou verzí systému a sehnat fonty pro evropské jazyky by bylo docela drahé (to se v minulosti stávalo) a celkově komplikované. To bych snad pochopil.
O tom, že SMSky nás deformují nelze pochybovat. Vždy když musím nějakou napsat, což se děje asi jen 20x do roka a i tak k tomu použiji v 15-ti případech počítač, píši pak ještě chvíli bez hacku a carek. Chvíle kdy si toto chování uvědomím pro mne bývá celkem zábavná a opakovaně mne přivádí k údivu!
No asi takhle.
Platim u nemecke benzinky, dam kartu, obsluha ji protahne skvitou v klavesnici, natukam pin a v tu chvili vyjizdi listek z pokladny. Cele to trva 3 sekundy.
Pak platim v ceskem Tescu. Strcim kartu do terminalu, vytaci se spojeni, overuje se, skonci chybou, vytaci se spojeni, overuje se, zadavam pin, konecne overeno, pomaloucku vyjizdi listek, obsluha udaje z nej pretukava do pokladny, vyjizdi dalsi listek, konecne hotovo. Cele to trvalo 3 minuty.
A takhle to bohuzel u nas vypada skoro vsude. Ani takove obchody jako Tesco nemaji on-line spojeni.