Ano ví, píšu to v tom příspěvku. Na "Identitě občana" je to v záznamu činností na zmiňovaném https://www.identitaobcana.cz/Cul . Jsou tam jednak záznamy typu "Odeslání notifikace" které informují o přihlašování, info o push notifikaci na mobilní klíč eGovernmentu, a jednak "Změna stavu prostředku", která se zaznamená v okamžiku aktivace/deaktivace bankovní identity v elektronickém bankovnictví. Ale můžete mít oba pravdu v tom, že nějaké legislativní/technické omezení brání odesílání notifikací do aplikace na mobilním zařízení pro přihlášení prostředky 3. stran.
Příklady:
Typ záznamu Změna stavu prostředku
Datum a čas DD.MM.2023 HH:MM:SS
Název poskytovatele ověření Air Bank
Úroveň důvěry Substantial
Stav Neaktivní
Textový popis Aktualizace stavu identifikátoru prostředku pro elektronickou identifikaci
Typ záznamu Odeslání notifikace
Datum a čas DD.MM.2023 HH:MM:SS
Typ zprávy Notifikace na mobilní zařízení
Odesílatel Národní bod IČO 17651921
Úvod zprávy Dne DD.MM.2023 v HH:MM jsme zaznamenali Vaše přihl...
Stav odeslání Odesláno
Realitě neodpovídá ani to dívat se na stát jako na jednu entitu. Takže i když nějaká složka státu vystaví jeden identitní prostředek, neznamená to, že o tom vědí jiné složky státu. Navíc identitu mohou poskytovat subjekty z celé EU. Ale myslím, že žádná složka státu neví o zřízení nestátního prostředku ani v rámci ČR. Poskytovatel identity v ČR potřebuje mít danou osobu ztotožněnou se základními registry, ale nevidím důvod, proč začátek poskytování služby pro konkrétní osobu někam hlásil.
Jde o různé prostředky, ale oba umožní z hlediska systémů státní správy poskytnou stejnou úroveň důvěry při přihlášení. Bank ID navíc umí i komerční funkce. Šlo mi o to, že na https://www.identitaobcana.cz/Cul je sice záznam akcí, ale mobilní klíč na telefonu poskytuje notifikace při přihlášení skrze něj (a jeho instance na různých zařízeních) a notifikace k DS, ale o aktivaci/deaktivaci jiného prostředku, tedy třeba té bankovní identity vůči státní správě ("Změna stavu prostředku" na identitě občana) nenotifikuje.
Problém je, že BankID má u většiny bank stejnou "Úroveň důvěry" jako ten mobilní klíč nebo el. občanka - Značná / "Substantial", a na identitě občana nejdou zakázat ani vypnout. Takže musíte věřit bankám, že někdo z jejich vnitřních systémů nezneužije Vaši identitu vůči státu.
Snad jsem to osvětlil.
Přesně tak, a navíc u některých bank (např. AirBank) je to implementováno tak, že opt-out možný není. Jen dočasná deaktivace v el. bankovnictví, kde se to zase na jeden klik bez jakéhokoliv potvrzování aktivuje (to alespoň FIO umožňuje deaktivaci v bankovnictví s možností reaktivace pouze na pobočce).
Navíc se přes BankID dá sjednat úplně nová smlouva u jiné banky (např. zřízení KB+) bez nutnosti cokoliv dalšího, identifikujícího oprávněnost žadatele, poskytnout.
Na straně státu nejde nejen zablokovat, ale třeba do mobilního klíče e-governmentu nechodí informace o aktivaci/deaktivaci prostředku bankovní identity, takže člověk s deaktivovanou bankovní identitou ani nezjistí, že se něco děje. Spojte to s přihlašováním do datových schránek přes BankID a důsledky člověk ani nechce domýšlet...
Hádám, že to musel být opravdu velmi vydařený lobbing, dát soukromým firmam do rukou právo autentizovat kohokoli i bez jeho přání. Pokud vím opt in nebyl, mají to všichni, opt out není, lze jen na straně banky, což je naprostá blbost. Opt out by měl být možný pro každého na straně státu.
To, že je banka schopna dát úvěr do minuty, na to už jsme zvyklí, to že přes ní můžeme změnit i trvalé bydliště apod, to už je novinka.