Mark Porter byl hostem festivalu Mouvo, jehož první ročník zorganizovalo o víkendu grafické studio Oficina. Porter se grafickému designu věnoval hlavně v tištěných médiích, působil mimo jiné jako art director britského Guardianu. Právě styčné body mezi grafikou tisku a tou televizní tvořily velkou část jeho přednášky.
Kompletní grafický rebranding zpravodajského kanálu RTL Nieuws byl první televizní zakázkou, kterou Porter přijal. Proto také první, co v rámci přípravy udělal, byl přehled grafických řešení u konkurenčních stanic. Zjistili jsme hroznou věc – naprostou většinu grafické identity zpravodajských stanic tvořily točící se zeměkoule. Neznám žádný jiný designový obor, ve kterém by všichni hráči s takovou urputností vytvářeli takřka identická díla,
upozornil ve své přednášce Porter.
Satirický pořad BBC The Day Today se podle Portera od skutečnosti příliš neliší:
Ikonografie glóbu má ve zpravodajství dlouhou tradici, od newyorského deníku The Globe přes filmové zprávy Pathe News až po klasiku v podání BBC News. V padesátých letech přibyl k rotujícímu glóbu ještě motiv rádiových vln a ten v podstatě trvá dodnes. I když se za tu dobu mediální trh velice výrazně změnil,
glosuje Porter a upozorňuje, že přehled o dnešním dění v Sýrii si mohou diváci klidně udělat i na základě prohlížení fotek na Instagramu.
Jako hlavní zásadu pro novou grafickou podobu RTL Nieuws tak Porter stanovil zákaz rotující zeměkoule a zákaz jakýchkoli 3D objektů. Televize se strašně bojí jednoduché grafiky, chtějí každé prázdné místo vyplnit. Bojí se, že v opačném případě se budou diváci nudit,
upozornil na několika příkladech přeplácané zpravodajské grafiky Porter.
Porter také upozornil, že od 3D grafiky ustupují i technologické firmy, jako je Apple, Google nebo Facebook, stačí si připomenout poslední grafické změny v podobě nabídky menu chytrých telefonů. Placatost zkrátka přichází do módy,
myslí si proto Porter.
Pro výslednou podobu redesignu RTL Nieuws si Porter vzpomněl na zásady evropského modernismu. Modernismus nevnímám jen jako styl, ale i související morální rozměr – jasnost a upřímnost. A právě jasná a přímá forma sdělení by měla být klíčová i pro televizní zpravodajství,
vysvětlil svůj postup Porter. Redaktoři se podle něj často zaměřují na obsah a vizuální stránku zpravodajství pomíjejí. Pak vznikají takové zhovadilosti, jako jsou různé 3D simulace, často absolutně neodpovídající zkušenosti a navíc vypadající otřesně,
dodává Porter.
Extrémním příkladem je tchaj-wanská animace smrti Usámy bin Ládina, ve které hlavní hrdina mimo jiné souloží s prasaty a američtí vojáci močí na jeho mrtvolu:
Největší potíž byla podle Portera s meteorology. Oni nejsou novináři, studovali speciální vysoké školy a chtěli po nás piktogramy pro počasí, které reálně nastane jednou za deset let,
směje se Porter. Nakonec se mu povedlo domluvit kompromisní řešení a televizní rosničky se smířily s pouhými šesti desítkami piktogramů.
Základem nového vzhledu se tak podle Portera mělo stát popření senzacechtivosti a přeplácanosti. Zpravodajství se podle něj má vyjadřovat v jasných symbolech a pomocí konkrétních údajů. Pro redesign využil rámečků, které obklopují každou obrazovku (ať už televizní, počítačovou, nebo mobilní). Z kulatých rámečků také sestavil novou podobu písmen RTL.
Musím se přiznat, že výsledek mě trochu zklamal. Zajímalo mě, jaký prvek použije Porter místo rotujícího glóbu, a ejhle – průlet nad mapou města… Zeptal jsem se tedy, čím se tyto dvě sekvence tak moc liší. Porter samozřejmě uznal, že glóbus i mapa jsou geografickými prvky, rozdíl ale vnímá v symbolické rovině. Glóbus podle něj symbolizuje globální dosah médií, přelet nad světelnou mapou města naopak znamená semknutí s konkrétním regionem a jeho obyvateli.