Mě vždycky fascinuje, že se kolem změny grafiky dá vymyslet takováhle omáčka.
Jinak pokud jde o ten minimalismus, ta typickým a špatným příkladem jsou Windows. Tam jsme se od Aera Visty a Win 7 přesunuli zpět k 8 barvám Windows 1.0 :-) A to až tak hloupě, že ve Win10 bylo aktivní okno odlišeno rámečkem o šířce 1px. Při rozlišeních 1920*1080 a vyšších (ne)viditelnost zaručena :-)
Ono je to ještě horší, protože třeba už masověji rozšířená Windows 3.1 / Windows 3.11 měla alespoň kontrastní design. Na rozdíl od Windows 10 (viz třeba Microsoft Edge).
A IMHO na tu dobu šlo o dobrý design (první polovina 90. let). Musíme si uvědomit, že odpovídat tehdejšímu hardwaru. Žádná hardwarová akcelerace či podobné kousky, nýbrž často ještě monochromatické displeje, kde též uživatelské rozhraní muselo zůstat použitelné.
Microsoft si aktuálně zjevně plete jednoduchost s primitivností. Další možností je, že přes chaotickou a hektickou práci programátorů ještě nepřišli na řadu grafici :-)
Hlavně už ve Win 3.11 se dalo těch barevných schémat nastavit víc a od W95 i nastavit vlastní kombinace. Ale MS dospěl do stádia, kdy on nejlíp ví, jak to má vypadat. Vždyť i ohlas na Metro ve Win8 byl negativní, ale MS ve Win 8.1 start menu nevrátil a ten paskvil ve Win10 je nepoužitelný. Ve Win8 se taky "odborníkům" povedlo navrhnout barvy oken, že při jejich překrývání nebylo poznat, které je aktivní.
Podle mě z hlediska návrhu rozhraní MS nic lepšího než Win98/2k nevymyslel. Užitečné přidal jen vyhledávání.
Jinak HW akcelerace základních prvků se právě v době 3.11 začala objevovat, měl jsem na to i nějaký test. Stejně tak se objevila první akcelerace videa, ještě před DX ve Win95.
„Hlavně už ve Win 3.11 se dalo těch barevných schémat nastavit víc a od W95 i nastavit vlastní kombinace.“
Souhlas!
Windows 10 se tohle „již“ též učí, ale nijak mě to neuklidňuje. Přiznejme si, že onen slavný kontinuální vývoj zakrývá vypuštění velkého nedodělku, v němž se kvůli novým technologiím musí spousta věcí udělat úplně od nuly a děje se to průběžně v reálném provozu.
OneCore a UWP považuji za krok správným směrem, ovšem je znát, že Microsoft ztratil několik roků s vývojem Windows 8, Windows RT, Windows Phone. Kdyby tu dobu využil na interní vývoj OneCore a UWP, mohla dnes Windows 10 být úplně o něčem jiném. Stačilo poslouchat zpětnou vazbu už během testování.
Co se uživatelského rozhraní a ovládání týče, považuji za poslední vrchol vývojové sinusoidy u MS zatím Windows 7 s Aero Glass. Není sice dokonalé, ovšem s trochou tuningu ho nemíním v dohledné době měnit.
Nebudu však zastírat, že mi chybí některé nové funkce (resp. spíše technické novinky) z nástupnických systémů, o kterých se kvůli nešťastnému GUI ani moc nemluví.
Osobně se bojím, že s OneCore bude akorát víc problémů. Podle mě je to zas lepení moc věcí dohromady. Radši bych OS pro desktop měl oddělený a nesnažil se ho spasovat se stejným jádrem ke zcela jinému účelu stavěného XBoxu. Stačilo, že se MS snažil napasovat ve Win8 prostředí pro tablet do desktopu.
Win7 a Aero beru jako graficky povedené, ale pokud bych si mohl vybrat, tak bych volil klasické rozhraní běžící v Aeru.
Na Win8 a 10 mě kromě grafiky rozhraní štve i schizofrenie nových a starých ovládacích panelů, přičemž ty nové jsou zas určeny spíš pro tablet než desktop. Opravdu nepotřebuju 6 ikon na celou plochu, já na to nebudu matlat prstem :-)
OneCore a UWP považuji teoreticky za konceptně dobrý směr vývoje. Prakticky je to ovšem koledování o pořádný průšvih, když se tolik tlačí na pilu, aby ani ne polotovary šly do ostrého provozu. A ještě aby se dost agresivně vnucovaly uživatelům, kteří jsou zjevně spokojení s předešlým a stále podporovaným systémem (Windows 7).
GUI je jiné téma. OneCore a UWP nebrání tomu, aby tatáž aplikace vypadala a ovládala se různě na různých zařízeních. Naopak tenhle směr vývoje podporuje, ovšem paradoxně samotný Microsoft zrovna nejde příkladem.
Viz právě třeba Vámi zmíněné nové nastavení systému, které by současnou podobu mělo mít jen po aktivaci tabletového režimu. Jinak by na PC mělo být minimálně mnohem kompaktnější (nekontrastní a primitivní design je problém napříč zařízeními, tahle podivná módní vlna s universálním přístupem snad vůbec nesouvisí).
me se ten ident od rtl moc nezamlouva. a prejit od zemekoule jen na mesto neni taky nic originalniho. libi se mi ct 24. drive mel ten kanal moc ruznych barev a pusobil chaoticky a neprehledne. ted je vse delane minimalisticke, graficka lista je jednoducha a prehledna, zmena z cervene na modrou je taky dobre. a aby to nebylo modre vse, jsou prehledy zprav v cervene a mimoradne udalosti ve zlute. ma to jasny system. znelky, ve kterych se kolem zemekoule objevuji napriklad trasy letadel byl fobry napad. ale taky jsem premyslel nad tim, co by se ve znelkach melo objevovat misto zemekoule. aby to bylo minimalisticke, ale originalni. nevim, co by to mohlo byt.