Díky za rozhovor. Je potěšující a motivující, že je možné se s některými špičkovými IT odborníky, jako je Martin Děcký, "domluvit češtinou".
Co jsem si pročetl diskuzi. Spíše to vidím jako střet těch, kteří vidí černobíle se světem těch, kteří svět černobíle nevidí.
Oceňuji, že Martin nad svým působením přemýšlí a hodnotí, že se lidským tématům nevyhýbá a že, i přes riziko zkomplikování si pracovní kariéry, říká otevřeně svůj názor.
S černobílým pohledem na svět bychom mohli říci, že všechny OpenSource technologie potenciálně pomáhají těm, kteří zneužívají a ubližují druhým, ale protože to není černobílé, nezbývá než průběžně zhodnocovat pro a proti.
Svět je v mnohém černobílý a barvy do těch věcí přináší ti, kteří si potřebují najít obhajobu pro své kroky. Systém v Číně je totalitní a ani všechny barvy CMYKu na tom nic nezmění. Čínská firma působíci kdekoli je jen prodloužením daného systému a práce v dané společnosti je práce ve prospěch totalitního systému.
A jak jeden moudrý Čech řekl "Můžeme o tom diskutovat, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat…"
Vaše reakce přesně zapadá do toho co jsem napsal, tedy, že jde o střet těch kteří vidí svět černobílý a těch, kteří to tak nevidí.
Jako zástupce těch "spíše barevnovidících" nesouhlasím s tvrzením, že "Svět je v mnohém černobílý a barvy..." ani s tím, že by mělo jít o formu výmluvy, ale neberu vám Váš pohled a respektuji, že to vidíte jinak.
Když mluvíte o Číně, máte na mysli nejspíš její politickou reprezentaci a její působení, ne ty milióny prostých lidí, kteří chtějí "normálně" žít. S tím co se o působení Čínské politické reprezentace dozvídáme z médií ve svých sociálních bublinách je to smutný obrázek šlapající po lidských právech v mnoha oblastech.
Moc bych si přál, a snad svým působením k tomu i trochu napomáhám, aby se lidé v zemích jako je Barma, Čína, Rusko, Bělorusko, Bangladéš, Tibet, v zemích Jižní Ameriky, v zemích Afriky a dalších... měli lépe. V podstatě "Kéž jsou všechny bytosti šťastny."
Co se přísloví týče, tam ta dualita/multilateralita světa vyplouvá na povrch násobně. Někdo moudrý říkal: "De omnibus dubitandum est.", nebo jeden Říman říkal "Vulgus veritatis pessimus interpres. ", tak to, že někdo něco řekl bych ještě, vytržené z kontextu, nebral jako bernou minci.
Moc bych si přál, a snad svým působením k tomu i trochu napomáhám, aby se lidé v zemích jako je Barma, Čína, Rusko, Bělorusko, Bangladéš, Tibet, v zemích Jižní Ameriky, v zemích Afriky a dalších... měli lépe. V podstatě "Kéž jsou všechny bytosti šťastny."
Ono to má i ryze pragmatický důvod. Když necháme hořet sousedův dům, může chytit i ten náš. Appeasement se neosvědčil. Nelze nasytit Otesánka.
Rozhodně nejsem pro pasivní přihlížení zločinům proti morálním zásadám. Naopak, jsem zastáncem aktivního, soustavného a hlavně účinného působení na zlepšení podmínek diskriminovaných a utlačovaných a to na úrovni osobní, střední (firmy a organizace) a především na úrovni vysoké politiky.
S vědomím toho, že aktivní působení by mělo vycházet z hluboké znalosti kontextu, z velmi dobře ověřených dat, napříč různými bublinami.
Z historie i současnosti známe mnoho případů, kdy takové aktivní působení "v dobré víře" způsobilo nakonec mnohem více utrpení.
S vědomím toho, že aktivní působení by mělo vycházet z hluboké znalosti kontextu, z velmi dobře ověřených dat, napříč různými bublinami.
Mělo by, jenže dostat se k velmi dobře ověřeným datům je často dost těžké až nemožné. Kdybych opět použil analogii s nacisty, tak tehdy někteří lidé nevěřili, že by mohlo existovat něco jako likvidační koncentrační tábory a že by něco takového mohli dělat Němci.
Z historie i současnosti známe mnoho případů, kdy takové aktivní působení "v dobré víře" způsobilo nakonec mnohem více utrpení.
Je to tak a jindy zase pasivní nepůsobení způsobilo mnohem více utrpení.