Na to jste přišel jak? To byste mohl tvrdit i to, že stát neumí odlišit např. "zelenou" naftu, kterou projezdí zemědělská technika mimo silniční síť.
A ani to, že stát některé peníze, které vydává na výstavbu a údržbu silniční sítě, nazývá dotacemi, nehraje vůbec žádnou roli. Ty tzv. "dotace" pocházejí z peněz vybraných v souvislosti se silničním provozem.
Dotována je maximálně tak MHD, provozovatelé elektromobilů a cyklisté. A to opět z peněz vybraných v souvislosti s automobily provozovanými občany a firmami.
Stát na provozu na komunikací ročně vydělává cca 80 miliard Kč. Občané a firmy totiž generují automobilovým provozem na silnicích ročně celkem zhruba 130 miliard, které odvádějí do státního rozpočtu formou spotřební daně z pohonných hmot, DPH atd. Stát vrací zpět do komunikací zhruba 50 miliard ročně, a ten zbytek použije na něco zcela jiného.
MHD je zdrojem příjmů pro hafo různých parazitů, kteří na jejím provozu participují. Pokud změníte systém, ať už tím, že parazity úpravou systému provozu zlikvidujete, nebo nahradíte MHD jiným systémem, který se bez nich obejde, naštvete tím právě ty, kteří mohou za to, že MHD je ztrátová. A protože jde o zájmy mocných, výsledek je předem dán. Ať se udělá cokoli jakkoli, vždy to bude muset být uděláno tak, aby paraziti nepřišli o potravu.
Na druhou stranu, když budete chtít prodat pozemek, ke kterému se musíte tři hodiny prosekávat lesem, taky nebude mít velkou cenu v porovnání s tím, ke kterému mude udělaná státní přístupoví cesta. :-D
Míst, kde jsou lidé "překvpeni", že se tam "najednou" staví dálnice, tovární hala, či mají za humny letiště, v ČR moc není. SPíše ty pozemky kupují spekulanti řikající si, nojo tam tu silnici/letiště/továrnu/ nikdy nikdo nepostaví(nerozšíří) a levně nakoupí, pak zakládají občanská sdružení, když se začne něco stavět a tváří se překvapeně, i když už ten záměr je dvacet let v územním plánu města.
Nejvíce je dotovaná individuální automobilová doprava, protože tu dotujeme v podstatě my všichni na každém kroku.
Příklad za všechny: když se člověk podívá na cenové mapy pozemků, zjistí, že pozemky podél hlavních tahů a výpadovek se cení klidně i o třetinu níž, než pozemky v sousední ulici bez automobilového provozu. Když takový pozemek budu chtít prodat, dostanu za něj výrazně míň, než bych při stejné rozloze dostal za pozemek o kus vedle. A ten rozdíl, to je ta dotace.
Kdyby se to promítalo do nákladů provozu - tedy, kdyby měl jeden každý majitel auta platit odškodné majiteli jednoho každého domu, kolem kterého projede - ještě rád by to auto dal sešrotovat a začal jezdit autobusem.
Ano blíží jen...
Velcí hráči malé startupy nepustí a ani je nepotřebují. Šance, že startup vymyslí něco víc než množství vývojářských firem tohoto průmyslu je malá.
Stát potřebuje podporovat MHD, ze sharingu ( auta, kola, oslové pramice) stát nic nemá. Nemá ani z bazarových aut.
Stát potřebuje udržet prodej nových vuzů a MHD. Protože to je zdrojem příjmu a zaměstnanosti.
Jinak plánovaná životnost u aut ikdyž to je nejdražší spotřebák opravdu se bude blížit záruce. To přirozeně odbourá i bazary, protože auta budou dříve na vyhození a generálky se nevyplatí.