Je to tak trošku jako plynový kotel se 110 procentní účinností (protože se do vyrobeného tepla započte nejen to spalné, ale ještě to, které se získá kondenzací vzniklé páry), nicméně, pokud je vysvětleno, jak je to míněno, tak se to asi OK. A, pochopitelně, k odhadu procenta chyb nemusíte mít kompletní statistiku celého registru, stačí slušný vzorek. Na druhé straně to asi nebude mínění jen nějakého pivního kroužku, když na tento problém upozorňují sami pracovníci STK, s čímž jsem se sám setkal, protože jsem šel v lednu na technickou. Čili se dá říct, že ani striktně reprezentativní vzorek za statisíce Kč (pokud vám výběr udělá nějaká profesionální agentura) se moc odlišovat nebude.
Udaje o pneu tam jsou, maximalne tam nektere chybi. Ale urcite neplati ani vas shortcut, ze tam neni udaj o zadne pneu. Nejsou tam mozna ty dodatecne dopisovane, ale rozhodne to neplati univerzalne. Samozrejme, ten stav je chyba... ale zas ty vase "kecy" jsou dost pritazene za vlasy. Mimoto byrokrat se nepise s "i" po "b" ;-)
A trihodinovou frontu na urade stat nemusite, ono se tam da z internetu objednat na urcitou hodinu. A minimalne ty prazske urady funguji v tomhle smeru naprosto v pohode - prijdete v objednany cas, vyridite co je potreba a behem chvile mizite. V pripade tech kol tohle ani absolvovat nemusite - staci k te STK donest i ten papirovy technicak a pri kontrole a zjistenem nesouladu ho technik na miste ofoti.
A jakouze kritickou databazi provozovalo RSD? Realne se vyjma dopadu na samotnou organizaci (a jeji reputaci). Nefungujici elektronicky infoservis byl mozna neprijemna cast, ale zrovna zdejsi milovnici papiru a tradicnich reseni prece nemohli utrpet zadnou ujmu, jejich papirovy autoatlas fungoval stale tak, jak byli zvykli, ne? :D
"Takže "Bartošovi chlapci" zase něco totálně podělali. Jako v rámci celé digitalizace."
V ramci sve bubliny jsem mel moznost nahlednout na cca 10 soukromych aut. Chybovost 500% (nejmene). U kazdeho chybel minimalne jeden, ale i nekolik ruznych udaju.
Tudiz si dovolim i na zaklade takto maleho vzorku tvrdit, ze v te databazi neni ani jedine auto, ktere by zaznam melo kompletni a vporadku.
Informace v tom public nesmyslu (co je zatracene sousedovi do toho, kdy bylo moje auto na technicke a kolik ma najeto?) jsou samozrejme take naprosty blabol. Kdyz budu chtit tachograf stocit, neni nic snazsiho ... a nikdo nema jak to overit.
"Nevim, jak presne chyby v digitalni verzi vznikaji (a zda jsou to chyby v udajich nebo ve verejnem zobrazeni, pripadne jak je to namichane)"
Velice jednoduse. Pri registraci noveho vozu, se prislo na ourad, ktery mimo jine pozadoval vyplnit lejsrto a do nej opsat udaje z predvyplneneho (toto zajistoval prodejce/dovozce) velkeho tenicaku. Birokrat nasledne cast tech udaju opsal do systemu = tu cast, kterou to po nem povine chtelo. A protoze soucasti je spousta udaju ktere tam byt mohou ale nemusi, tak ty samozrejme nikam neopisoval, to by byla prace.
Proto v tom registru nejsou udaje o povolenych pneu, nejsou tam udaje o taznem zarizeni atd atd. A ty mily ovcane si v ramci toho zjednoduseni co sme ti zdigitalizovali, dojdi vystat tu 3+hodinovou frontu, a dalsi 2 hodiny se s birokratem dohaduj o tom, co ti tam teda mozna milostive doplni.
Vsechno je resitelne. Problem nastava ve chvili, kdy problem ani nedokazete poradne popsat... to se pak jeho reseni vymysli tezko :-) A zjevne si to vsechno predstavujete jako mysql databazi, kde si za dlouhych zimnich veceru nekdo nahodile meni, co se mu zamane. No a u nekterych bych se nedivil, kdyby mentalne zamrzli jeste u dBase ;-)
Takove spravni popotahovani se muze tahnout mesice - a dokud to neskonci, tak se klidne muze stat, ze jezdite s autem bez platne technicke. A samozrejme, dokud se takovy spor nevyporada, tak jen z titulu "a ja tady mam papir" s tim autem proste jezdit nemuzete. Presneji receno, pokud vyjedete, tak obratem spachate prestupek - ze ktereho se tim svym papirem proste nevyvinite.
Nicméně by úřad musel prokázat, že s papírovým techničákem bylo manipulováno. A jestliže je poznatek samotných pracovníků STK takový, že v databázích je neskutečný b...l, tak to o věrohodnosti těch databází taky dost říká.
MMCH, když se dělaly svého času rozdíly ve výskytu různých chorob mezi okresy, tak se zjistilo, že ty rozdíly jsou z velké části artefakty dané tím, že u případu té samé choroby byla v různých okresech různá pravděpodobnost, že se dostane do evidence v centrální databázi (mimo další důvody, které raději pomíjím). A to byly tehdy ty databáze chorob papírové, tedy jakž takž spolehlivé a kontrolovatelné.
A vy si jako fakt myslite, ze do ted se to stat nemohlo? Ale jdete... ty problemy byste resil tak jako tak - ta evidence na strane statu byla elektronicka i predtim a k nejakym rozporum mezi udaji na papire a udaji ve statni databazi proste take dochazelo. A samozrejme to pak neni tak, ze by ourada vzdy a bez odporu veril papiru, kterym pred nim mavate. I ty STK pracovaly uz pred tim nejen s papiry - a kdyby neco nesedelo, obihate po uradech tak jako tak.
Pokud pominu, ze by byly nejake chyby v automatickem zpracovani dat, ztraty dat a podobne, coz mi neni znamo, tak za to muze primarne urednik, ktery to tam mel zapsat. Nicmene cloveku muze byt jedno, kdo za to muze, prechod z papiru, kde to je v poradku na digital, kde to je rozbite, je pro nej komplikace. Krome vas se asi nikdo netesi, ze muze v ramci modernizace obihat urady a snazit opravovat statni slendrian. Spousta lidi to navic neudela a az auto prepisi nebo provedou jiny ukon, ktery ukonci papirovou verzi , tak budou mit zasadni problemy.
Donedavna byl navic smerodatny papir, tak to, ze neco neni v db, tezko brat jako vadu, obzvlast kdyz nahlizeni, co v db vlastne je, je pomerne nova vec.
A co vam brani navstivit urad na obci s rozsirenou pusobnosti, kdyz uz jsme u toho? Papirovy formular na to porad existuje :-) A pokud vam nekdo s vozem "bezne" dodal zimni, co ale nemate zapsan v TP... no tak to reklamujte u dodavatele... za to elektronicky registr nemuze, ze prebirate zbozi s vadou :D
Kdyz jedu na STK, tak ano.
Pri kontrole hlidkou samozrejme ne. Ale porad lepsi mit obuta spravna kola a mit od toho zaznam a resit to teba ve spravnim rizeni, nez mit obuta spatna protoze se nekdo upsal nebo zapomnel a ve spravnim zjistit, ze jsem nahrany.
V digitalu muze chybet nebo byt spatne v podstate cokoli, cele to vznika rucne a zalezi jen na duslednosti urednika, ktery to "zbytecne" prepisoval. Dnes uz to neprepisuje az tak zbytecne, takze si snad dava trosku vic zalezet, ale i tak samozrejme budou vznikat chyby.
Velmi bezna situace je, ze treba chybi bezne dodavane zimni, coz je "specialita" "jen" na pul roku.
Neco malo se vyresit muze, ale take nemusi, zejmena pokud je to treba chyba v kolech, ktere zrovna na te STK, kde by se na to nekdo chtel podivat a sesouladit to, nemate obuta. Mrkne na letni, mate dobre na papire, na aute i v digitalu, mrkne, ze na papire i v digitalu je jeste jeden rozmer a nevsimne si, ze se urednik pri prepisu do digitalu upsal. V optimisticke variante, ze se vubec podiva, zda jsou nejake alternativni zaznamy.
Jakoze vy si bezne vozite velky technicak v aute? :-) Uz fakt vymejslite ptakoviny, co se tech kontrol ze stran policajtu tyce. A rozhodne to ani neni tak, ze by v "elektronickym" technicaku chybela vsechna kola, ale jen nektere specialitky... takze statisticky vzato ten impact s "nezapsanymi" zas tak velky byt taky nemusi. A tyka se to jen starych aut a vyresi se to nejpozdeji s prvni STK.
Na tenhle problem muzete dost pravdepodobne narazit na STK. Policajt po tom vetsinou proaktivne nepujde, ale muzete mit smulu na policajta, ktery proste potrebuje carecku nebo jste mu (treba i vlastni vinou) nesympaticky. Take urcite zalezi, co tam mate za kola, i kdyz budou povolena (legalne a vsude krom digitalu, coz je bezny stav), ale zaujmou na pohled, tak si o kontrolu trochu koledujete. Kazdopadne nevidim duvod, proc jit problemum naproti a preklopeni z papiru, kde je to vetsinou dobre do digitalu, kde je to velmi casto spatne, znamena jit problemum naproti. U zcela novych aut, to uz muze byt jinak, ted uz se na to snad trosku dba, ale historickych chyb je registr plny.
28. 1. 2024, 19:45 editováno autorem komentáře
Samozrejme, protoze lidem treba vubec nezalezi na tom, zda maji v technicaku spravny rozmer disku, pneumatik, tazne, prestavbu na LPG a podobne. To radi v ramci digitalizace ozeli ;-) Nejakou tu pokutu a dalsi problemy radi polozi na oltar digitalu. Navic, kdyz digitalizace technicaku brani staceni kilometru, coz sice vubec nesouvisi, ale pokud tomu verite a prinasi vam to dobry pocit, tak vam ho nebudu brat.
Jasne, nejlepsi je mit v ruce papir a nejlepe uredne overeny.... aneb jak z papiroveho padelku udelat dokument s platnosti originalu, ze? ;-)
Chyby vznikaji. Tecka. Medium roli nehraje. Problemy s papiry jsou naopak vetsi, nez si nekdy pripoustite.
Udaje zapsane v registru vozidel samozrejme mate online dostupne. A pokud si bez papiru zivot nedokazete predstavit, muzete vyrazit za notarem a poridit si treba overene screenshoty :-) Aneb reseni samozrejme existuji i pro kverulanty, co by nejradeji ustrnuli ve stoleti pary.
On je v te digitalni verzi (nebo aspon v tom, co lide vidi na webu nebo aplikaci) docela neporadek. Bez papiru tezko dolozit, ze udaje ktere chybi nebo jsou nespravne, nekdy existovali. Papir samozrejme mohou take odmitnout, ze jsem si ho padelal, ale teoreticky mam v ruce aspon neco, cim mohu argmentovat. Bez nej jsem nahrany zcela.
Nevim, jak presne chyby v digitalni verzi vznikaji (a zda jsou to chyby v udajich nebo ve verejnem zobrazeni, pripadne jak je to namichane). Predpokladam, ze vetsina chyb vznika hned na zacatku, ale umim si predstavit treba situaci, ze si digitalne necham napsat alternativni rozmer disku a pneumatik a pritom mi vymazou puvodni rozmery, coz by mohlo byt nemile. S papirem by se dopsal radek a mohu argumentovat, ze tam byly, v digitalu mam smulu. Kazdopadne tohle by resila asi moznost stahnout si podepsany technicak, minimalne po dobu platnosti podpisu by to nejspis byla i lepsi situace nez s papirem. Nevim, zda takova moznost je.
U papiru doma zrovnatak musite prokazat jeho originalitu, kdyz by doslo na lamani chleba - aneb jak vy prokazete, ze ten papir, se kterym slavnostne prijdete jste si doma za dlouhych zimnich veceru na kolene proste jen nezfalsoval? :-) Predstava, ze papir je bezpecnejsi je fakt naivni - historie mnohokrat prokazala, ze papir rozhodne zadne bezpecne medium neni.
Tam není den.
Druhá věc je, že papírový VTP měl člověk fyzicky doma a pod kontrolou. Nikdo vám v něm nemohl nic změnit a pokud ano, tak se to s vysokou pravděpodobností dozvíte. V jakési státní databázi se může stát cokoli a vy byste ji musel periodicky kontrolovat, abyste na to přišel. Nehledě k tomu, že není problém zařídit, aby vám ta databáze ukazovala něco jiného než policii nebo soudu.
A když si to dáte dohromady s výrazným zvýšením pokut za jízdu s propadlým techničákem ...
Ano, jistě to lze napsat do kalendáře / diáře. Jitě lze i na auto nalepitm ceduli, kdy mu končí technická. Nicméně je to práce navíc, kterou nám vnucuje lidský odpad, co nám vnucuje naprosto nesmyslnou digitalizaci. Prostě: tenhle odpad musí pryč a všechny exkrementy, které nadělal, se musí zlikvidovat.
Rusi se i protokol z STK? Na nem je vcelku jasne vyznaceno, kdy byla a do kdy plati.
Take neni nejmensi problem, si termin STK poznamenat treba na konec kalendare a casem si to prepsat do aktualniho (pokud clovek nema zasobu kalendaru 2-4 roky dopredu).
Mam malinko pocit, ze predrecnik uz hleda problemy za kazdou cenu.
Nemit "velky technicak" muze byt samozrejme neprijemne, treba pokud si nepamatuji alternativni rozmery kol nebo neco podobneho, ale kvuli datu STK je to blbost, stejne na me velky technicak ze skrine nezakricel, ze uz prosla, kdyz se mi to stalo.
Dle statistik ma 85,4 domacnosti k internetu pristup. A ten prumer dost kazi duchodci :-) Pro ty ostatni tu mame treba verejne knihovny. Jen pro srovnani, automobil ma ve sve domacnosti cca 84% Cechu. Dovolim si zaspekulovat, ze tech co maji v domacnosti automobil a soucasne nemaji internet bude zatracene malo. Navic internet je dostupny i ve verejnych mistech - treba v knihovnach. A v neposledni rade... tu cervenou samolepku na RZ nikdo nezrusil - vyhlaska 211/2018 Sb. stale plati - takze pokud jste skalnim vyznavacem lejster, staci se ohnout a podivat na zadek auta, ani nemusite hledat nejakej papir... :D Popisujete neexistujici problem.... a popisujete ho na internetu :-)
https://www.kontrolatachometru.cz funguje porad stejne (a vede tam odkaz i z Portalu Obcana). Zadate tam VIN - resp. pri prokliku z portalu se i sam vyplni... a vidite tam, kdy byla posledni technicka. Pricist k tomu dva roky snad vladnete, nebo ne...? :-)