Nějak to nechápu. Pokud tedy přijmeme fakt, že některé firmy nabízejí to samé co oligopol, za významně méně, proč sakra ještě někdo ten oligopol používá? V dnešní době internetu, není problém si zaplatit jeden propagační článek na novinkách/lžidnes tak proč to ti, co nabízejí lepší a levnější služby nedělají?
Jednoduché (ale zde evidentně nepopulární) vysvětlení, oni jsou schopni nabízet své služby jen někdy jen někde a jen pro někoho a nemají kapacity ani know how na to, aby expandovali. Potom by totiž museli najmout lidi, platit úvěry a to samozřejmě přináší také zvýšení cen služeb. a pak už je to nekonečná smyčka. Jestli je to VoIP nebo ne, je zákazníkům přeci úplně fuk, je zajímá jestli to bude fungovat, bude to jednoduché a levné. Nebo se pletu?
Ano, pletete se hodně.
Za prvé například v představě, že nabízí-li dnes někdo něco levněji, začne to kupovat významná část obyvatel na základě "jednoho propagačního článku na novinkách/lžidnes". Takových článků, spíš reklam, by musely být tisíce a brzy se dostanete ke zmiňovaným stamiliónům.
Za druhé například v počtech. Ano, nárůst nákladů není zcela lineární s nárůstem počtu zákazníků, ale zhruba v přímé úměře to bude, prostě naberu-li dvojnásobek zákazníků se stejným ARPU, tak prostě dvojnásobek vydělám, protože mezní výnosy z každého nového zákazníka pokryjí mezní náklady na něj plus vytvoří zisk. Lineární to není proto, že samozřejmě máte krám, co utáhne tisíce hovorů a pokud budete chtít utáhnout desítky tisíc hovorů, tak to nebude cena 10x krám, ale třeba 20x krám - ovšem zase se dostanete na další úroveň, kde celkem dlouho vydržíte. Nákladová křivka pak připomíná schody, příjmová polopřímku, ovšem nějaký prostor na to, že s více zákazníky vlastně vydělají méně a proto budou muset navyšovat ceny, tam skutečně není.
Chápu takže problém není v operátorech, ale v tom že jsou Češi blbí :)
To druhé je pravda. Bohužel, s jídlem roste chuť, takže s přibývajícími zákazníky porostou i jejich požadavky. Ono bez servisu, SLA, rozvoje a ostatních hloupostí (a to nemluvím o nákladech například na dovolatelnost/dostupnost IZS za téměř každou cenu) by ceny jistě byly jinde. Krám je to nejmenší, musíte mít předsi backbone, někoho kdo se o ten krám stará, dodavatele který řeší bugy, zálohy a miliardu dalších věcí. Pak se nepovede update FW/OS a náklady na reklamace atp.
Já si nemyslím, že by nebyl prostor na zlevnění. Jen si myslím (protože akcionáři si od úst neutrhnou) že to bude na úkor něčeho jiného, v tomto případě kvality/dostupnosti. Můžu porovnávat napři s DE kde je dostupnost služeb násobně nižší (resp. více a častějších výpadků), reakční časy delší. Ale zase je to levnější.
Mechanismus samozrejme existuje, ale prislusni birokratit jej dokonale zazdili. Mechanismem jsou frekvence, ktere operatorum nepatri a bez nich si jaksi ani neskrtnou.
Technicky bych si klido doved predstavit, ze prideleni frekvenci by bylo omezeno na X let a o jejich prideleni by se hlasovalo v referendu ... a to by bylo snahy byt co nejlevnejsi ...
Nikolivek, oni nemaji jinou moznost
V opacnem pripade mi sdelte, kde sezenu VoIP, k tomu prislusny datovy tarif a to vse tak aby me to stalo rekneme 1k rocne ... a aby to fungovalo kdekoli a kdykoli? Aha, nezbyva mi nez klasicka predplacenka.
Ale i pokud budu chtit zacalovat neuveritelne predrazeny, omezeny a jeste navic umele kurveny datovy tarif, porad jsem u toho, ze mi to na 2/3 uzemi nebude fungovat => pokud se nejsem ochoten smirit s nemobilnim telefonem, tak za soucasne situace nemam jinou moznost nez si vybrat jednoho z tech 3 zlodeju. A protoze si vetsina lidi uz overila, ze zmena operatora = z louze pod okap, tak uz se ani menit nesnazi.
Zajimave, ze ti stejni akcionari se par km za hranicemi spokoji s 1/10 ziskem ... hmm ... Ale mozna maji vNemecku, Rakousku, Francii ... site velmi nekvalitni, dovolate se tak v jednom z deseti pokusu ... ale asi delam neco spatne, protoze me se to nedeje ...
Nevím, asi neexistuje operátor který by měl tak levný provoz, výstavbu a údržbu sítě aby za veši cenu dokázal dodávat služby. Osobně pokud nebudu mít služební telefon, nebudu mít mobil asi vůbec. Na nic ho nepotřebuju. Stejně jako mnoho ostatních, myslících si že mít mobil je lidské právo.
Možná je to tím. Nedávno jsem tady slyšel velice rozumný názor o tom, že se tady mobily používají nesmyslně. 90% hovorů lze řešit pevným telefonem, který je samozřejmě levný. Tady se volá z mobilu i při práci apod.
Nemají sítě nekvalitní, jelikož výrobců je jen pár. Jen jim déle trvá než přijdou na to proč to nefunguje a než to někdo opraví. Pokud na to příjdou :)
Proč se Česko ždíme, ať už v telco, bankách nebo autech taky nevím. Ale to neví nikdo tady :)
Proc ho nekdo pouziva? Inu protoze marketing/reklama. A neni to o jednom clanku, ale o minimalne stovkach mega, ktere tam zahuci.
Co se tyce moznosti expanze - mozna jste pozapomel, ze jim blokujete par megahertzu v zajimavem spektru. Vite co? Kdyz je to tak blby byznys, tak ty frekvence vratte, garantuju vam, ze se nekdo objevi, kdo tu sit rozjede (i s uvery). Mimochodem, neni cela 3G infrastruktura o IP?
To je o úhlu pohledu. Nepoužívat to, o čem se nedozvím, je možná pro vás znak blbosti, pro mně poměrně přirozená vlastnost. Fikaně jste ale okecal, že kdyby se do propagace VoIP narvaly stamiliony, popř. miliardy, stejně jako do propagace mobilní komunikace, používalo by to podstatně víc lidí.
V tom druhém jste zase elegantně okecal, že původně jste psal, že poskytovatelé VoIP nemají kapacity ani know how na to, aby expandovali. Teď najednou tvrdíte, že automaticky předpokládáte, že s "přibývajícími zákazníky porostou i jejich požadavky". Netuším, co tím přesně míníte, protože moje požadavky na VoIP jsou, aby služba fungovala a to je u všech operátorů, které používám, splněno. Nebo těmi vyššími nároky máte na mysli možnost personalizace vzhledu faktury, osobního operátora 24h denně nebo podobné, pro samotnou službu naprosto podružné, záležitosti?
A doslova vrchol představuje vaše věta "Pak se nepovede update FW/OS a náklady na reklamace atp". U velké trojky jsem zažil několik nedostupností sítě, u Eurotelu kdysi tu vyhlášenou, co se stane "jednou za sto let". Nejsem si vědom toho, že by mi operátor kdykoliv cokoliv vrátil. A náklady na vyřešení takové reklamace je akorát pár halířů na vytištění dopisu z šablony, že operátor dle VOP nemá povinnost mít vše 100% funkční a konec. A pár korun poštovného k tomu. Takže akorát tu malujete katastrofické scénáře, u kterých je JISTÉ, že v praxi nemohou nastat.
Já se k přidám. Je to legitimní požadavek akcionářů. Myslím, že by se operátoři měli dohodnou na skokovém podražení o 100%. Ti chudáci, kteří jim platí, stejně jinou možnost nemají. Možná budou o 10% méně telefonovat, ale pořád se to vyplatí. Tolik k demagogii té paní co tady něco chytrého povídala.
Jako nespokojený zákazník prohlašuji, že z mého pohledu by bylo legitimní všechny akcionáře i jejich případné dědice fyzicky zlikvidovat, čímž by se náklady snížily. Že je to absurdní? Je, ale zhruba stejně, jako požadavky akcionářů na co nejvyšší zisky za každou cenu! Evidentně tu chybí mechanismus, který by umožňoval direktivní nastavování maximálních cen, přes který by nejel vlak!