Odkud různé spammerské firmy berou naše osobní údaje, aby nám doručily své úžasné nabídky? Ideální je podplatit nějakého úředníka, který má přístup do centrálního registru. Akorát ten je teď auditovaný. Bylo by fajn, kdybyste to dotáhl do konce a vyžádal si od vedoucích vyjmenovaných úřadů vysvětlení. Třeba někdo dostane přes prsty.
Proč podplácet, když vnitro kálí na zákon o ochraně osobních údajů skrze veřejný seznam datových schránek (příklad s Novákovi).
V ČR neexistuje jednoznačná identifikace osob, takže úředníci jsou zvyklí dohledávat konkrétní osobu "jak se dá". Třeba napíšou příjmení, a pokud není moc rozšířené, vyjede jim pár jmen, která prohlédnou očima a rozhodnou, kdo by to asi tak mohl být. (Pokud jim někdo pošle e-mail nebo telefonuje, tak často ani víc než to příjmení nemusí vědět.) Sice je to dost špatně, protože takhle snadno osoby popletou, ale asi z toho nikdy nebyl žádný vážný průšvih. Alespoň já jsem první problémy s tímhle přístupem spojené zaznamenal až v souvislosti s datovými schránkami, kdy tímhle způsobem snadno získáte jedinou osobu (protože fyzických osob je v ISDS málo), bohužel jinou, než kterou jste zamýšleli. Ale to "vidím jediný záznam, tedy to musí být on" je pro úředníka dostatečné potvrzení. Přesně tímhle způsobem přece MV poprvé vyloučilo kandidaturu Zemana na prezidenta -- našli jiného Zemana a adresa bydliště nesouhlasila. Teprve na druhý pokus našli toho správného.
Úředníci určitě pracují stejným stylem i dále, akorát se některé jejich systémy už neptají do interní databáze osob, ale ptají se do základních registrů. Z toho podle mne vznikají ty "podivné" dotazy, které popisujete v článku.
Na druhou stranu, kdyby úředníci takhle nepostupovali, ale chtěli jednoznačnou identifikaci, celá státní správa se zastaví -- jak by to asi vypadalo, kdyby po každém chtěli jméno, příjmení, rodné příjmení, přesnou adresu trvalého bydliště, místo narození a rodné číslo? Takže tenhle postup ještě nějakou dobu bude trvat, minimálně do doby, než se podle resortních IS opraví údaje v registru obyvatel a než se v komunikaci občan-úřad začne používat nějaký jednoznačný identifikátor.
Díky za tenhle článek, i za všechny předcházející na téma e-government.
Nápad k těm dotazům ze všech koutů republiky: Pracuju jako městský informatik a občas potřebuju dotaz do registrů testovat. Většinou při tom střídám sebe, příbuzné a známé, snažím se mezi nimi najít někoho, kdo se stěhoval, přejmenovával firmu apod. Přiznávám se, když jsem začala tenhle článek číst, napadlo mě: co kdybych příště zkusila (pana) Peterku? Toho to přinejmenším nevyděsí, když mu o takovém dotazu přijde zpráva. (Nevím jestli bych to opravdu udělala, až by na to přišlo - teď ten nápad samozřejmě už škrtám.)
Referentům, co pracují s registry, zdůrazňuju, ať si představí, že přijde dotaz od občana, proč že jsme ho hledali - a tomu ať přizpůsobí popis u dotazu do registrů. Zatím od nikoho nic takového nepřišlo, jak vypadá záznam na straně SZR, to vím jen z Vašich článků. Možná by na zmíněných obecních úřadech z cvičných důvodů ocenili, kdybyste tam dotaz poslal.
Při průzkumu, jak který odbor našeho úřadu pracuje a potřebuje pracovat s registry, jsem zjistila, že naše ohlašovna - tedy pracoviště s přímým přístupem do ISEO - si vede pomocnou evidenci případů se širokými výsledky dotazů (když si v souvislosti s něčím problematickým bydlištěm nechávají zobrazit všechny lidi v paneláku). Právě pro případ, že by to někomu přišlo divné. Naopak referenti, co teď ověřovali občany v souvislosti s volbami, "jedou" spíš bez přemýšlení, aby to stíhali dost rychle.
Tolik pohled z druhé strany ...
Trochu odbočím, ale když už nám ty základní registry tak pěkně fungují, tak proč nezavést konečně elektronické volby? Stačí napojit volební aplikaci na registr obyvatel, no a volit buď na check-pointech nebo přes web.
Klidně tu volební aplikaci s kamarády uděláme zdarma, když nám někdo dá R/O přístup. Kolik by se ušetřilo milionů za volby? :-)
PROČ ironie? Volební aplikaci odhaduju tak na týden práce + otestování, no a za měsíc máme plně elektronické volby napojené na registr obyvatel. Že to uděláme zdarma je nějaká ironie?
Možná, že jo, když si představím, že nějaká partička by za to chtěla stovky milionů od státu :-)
Protože jste plácnul naprostý nesmysl, aniž byste se aspoň zamyslel, jaké jsou na volby požadavky*). Jinak by vám totiž muselo dojít, že elektronický registr obyvatel nemá na elektronické volby vůbec žádný vliv. Nijak vám při přípravě elektronických voleb nepomůže, a naopak elektronické volby se dají bez problémů udělat i bez elektronického registru obyvatel.
*) Teda aspoň doufám. Taky je tu ještě možnost, že si představujete, že volby jsou zhruba to samé, jako anketa na blogísku o nejoblíbenější písničku.
Bez registru obyvatel by mohl volit kdokoliv i malé děti, takže ten je potřeba! Současně je potřeba i evidovat kdo hlasoval a každý pak má i možnost kontroly. Napojení na registr obyvatel je nutné i pro zabezpečení unikátnosti.
Vím, že volební aplikace není žádná anketa na blogísku, pár aplikací pro stovky tisíc uživatelů jsem už realizoval :-)
Jenže ve vaší aplikaci by právě ty malé děti volit mohly, a klidně opakovaně -- a ani napojení na registr by to nezachránilo. Prostě by si to malé dítě otevřelo vaši webovou stránku, napsalo by, že "JB" volí Zemana, a měl byste odvoleno.
Jinak zatím vždy stačil k volbám jen seznam voličů, takže se to obešlo bez toho nutného registru obyvatel.
Takže to, co by JB chtěl složitě získávat z registru obyvatel, může úplně stejně získat ze seznamu voličů, který by mu z toho registru obyvatel vytvořilo třeba MV. Nebo-li se vznikem registru obyvatel jako součásti základních registrů se na možnosti pořád elektronické volby vůbec nic nezměnilo. Takže JBův komentář zahajující toto vlákno stále vypadá buď jako drsná ironie nebo jako velká neznalost.
Vis lemra, kdybys nebi debil ... tak by ti trebas doslo, ze by (technicky) slo cloveka overit z papiru a pak ho nechat odvolit elektronicky - samo "jeden" hlas. Takze by to bez toho registru vpohode slo ... kdyby ...
Nebil debil trebas i JB, protoze nezna ani tak zakladni veci jako ustavni poradek, jehoz soucasti je napr volebi pravo ... a mimo jine je tam receno, ze volby probihaji !osobne! (tudiz nelze umoznit volby z pohodli domova) a !!! ANONYMNE !!!! tudiz v zadnem pripade naopak jakkoli kontrolovat kdo jak volil mozne byt NESMI.
Registr obyvatel a evidence obyvatel jsou dvě různé evidence, které se každá řídí jiným zákonem. Úředníci dost často potřebují tu evidenci, kde je více údajů. Současné volební seznamy se dělají z evidence, no na volební seznam by zřejmě stačil registr. Technický problém je napojit na něj on-line všechna volební místa, ale dnes snad i řešitelný.
Technický problém to je, protože i program na hlášení výsledků je uzavřená aplikace pro x86 Windows (jejíž původnost není jak ověřit). Takže by statistický úřad musel nabízet distribuci počítačů volebním okrskům. Do toho se nikdo soudný pouštět nebude.
Nehledě na to, že na některých okrscích nemáte Internet. A třeba výpadek proudu by byl zcela fatální. Off-line ověřování vytištěného seznamu je v tomto směru jistější.
Kvalifikovaný certifikát může být dobrý k jednoznačné identifikaci osoby – t. j. zaručuje to, že hlasujete opravdu vy (zhruba stejně, jako to ve volební místnosti zaručuje předložení občanky). Pokud myslíte obranu před manipulací ze strany např. rodinných příslušníků, obávám se, že to plenta nezachrání.
Stejně tak si můžete poznačit, komu jste dal jakou obálku ve volební místnosti nebo do které schránky jaké volební lístky… A nebo to můžete i v IT ochránit pomocí organizačních opatření stejně, jako se to dělá u "papírových" voleb – vydávání lístků bude zajišťovat jiná aplikace, než která bude ověřovat certifikáty, budou od jiných dodavatelů, spravované různými organizacemi. Čímž se dá minimalizovat riziko, že se všichni kolem toho domluví a budou logovat takové informace, ze kterých pak dodatečně dokážou ty informace spárovat. Třeba u komponenty, která přijme šifrovanou žádost o lístek a vyplivne ji dešifrovanou, a u které se po volbách zničí privátní klíč, se dá docela dobře ověřit, že nic neukládá bokem ani nic bokem neposílá.
Skutečnou identitu není potřeba držet. Na základě prokázání identity dostanete anonymní elektronický volební průkaz (veřejný klíč s certifikátem), a tím pak hlasujete (podepíšete volbu příslušným privátním klíčem). Když si to v průběhu voleb rozmyslíte, tím stejným průkazem zvolíte někoho jiného nebo volbu zrušíte (tím původním privátním klíčem podepíšete jinou volbu). Platí to, co jste provedl naposled (po každém odvolení dostanete od volební komise elektronicky podepsané potvrzení opatřené časovým razítkem, kde bude uveden seznam všech voleb a poslední volba, která platí).
Zabraňuje jak? Když bude váš vztah s maminkou takový, že byste si nechal za plentou vnutit jí určený lístek, dopadnete úplně stejně i tehdy, když vám doma maminka připraví ten jediný správný lístek do obálky, a před volební komisí se na vás bude tvářit velmi přísně, pokud byste si chtěl vyžádat novou sadu hlasovacích lístků. Zrovna tomuhle typu nátlaku jde u elektronických voleb trochu předejít i tím, že se v průběhu voleb umožní měnit volbu. Ale jinak nátlaku ze strany blízkých nejde zabránit nijak u žádného způsobu voleb.
Tak jinak pro nechápajícího - opravdu odvolím v práci a za dozoru zaměstnavatele, no a u malé obce to půjde úplně krásně. A běda pokud půjdu v té malé obci ještě potom někam za plentu. Příští měsíc jsem na podpoře. A ovlivnit půjdou klidně i velké volby.
Ano i plenta má své mouchy. To pokud se komise večer rozejde, plentu a urnu zamkne v místnosti nezapečetěnou a klíč má i školník. To je ale možná i úmyslná chyba zákona...
Když se zaregistrujete k elektronickým volbám, samozřejmě vás vyškrtnou ze seznamu voličů pro "papírové" volby v dané obci - stejně jako když si vyzvednete voličský průkaz.
Volit pod dozorem zaměstnavatele můžete úplně stejně i dnes -- buď s vámi půjde do volební místnosti, nebo bude rovnou sedět v komisi. Žádná plenta vás v tom nezachrání. Naopak u elektronických voleb je i ta možnost, že můžete volbu měnit, dokud volby neskončí. Takže byste odhlasoval pod dohledem, a pak byste svůj hlas v klidu z domova změnil. Nebo kdybyste se toho nátlaku u počítače bál, prostě byste se k elektronické volbě neregistroval, šel byste se zaměstnavatelem určeným lístkem za plentu a tam byste dumal, jak teď zvolit někoho jiného, když máte jen jeden vybraný lístek.
Já jsem taky nenapsal nic, co by předpokládalo, že komise za plentu vidí. Vy jste se na tu plentu tak upnul a pořád se tváříte, že přítomnost plenty ve volební místnosti má nějaký zázračný vliv na všechny v místnosti a dokonce vyzařuje i na mobilní volební urnu. Ale tak to není. Ještě jste nenapsal žádný příklad, který by nešel bez problémů provést i s plentou.
Vy ste opravdu extremni blb ... japa asi clen komise zjisti, co ste dal nebo nedal do obalky, kdyz vam ze zakona nesmi dovolit hlasovat (kazdy clen komise vam to musi znemoznit) pokud by tam s vama nekdo byl.
Jinak v lepsejsich volebnich mistnostech byva bezne, ze na stoliku za plentou je nekolik kompletnich sad volebnich listku.
Vy ste zjevne u zadnych voleb nikdy nebyl (to v lepsim pripade)... v horsim .. oni maj v Bohnicich zase vychazky i pro ty se sveraci kazajkou?
Když máte v ruce jediný volební lístek a za plentou máte návod na kroužkování, stoleček a tužku, nic víc, není těžké uhádnou, že jste odevzdal buď neplatný hlas nebo jste volil ten jeden lístek. Je možné, že někde mají za plentou i kompletní sady volebních lístků, ale když má na dotyčného voliče někdo takový vliv, není problém, aby toho voliče předem odvelel do volební místnosti, kde to tak není a kde bude dotyčný pod dohledem. Nehledě na to, že pokud je nějaký volič pod takovým vlivem, nedovolil by si nic udělat ani za plentou -- stačí mu předem dost vyhrožovat a upozornit ho na to, že miniaturní kamery, infrakamery a další technika je dnes velice dostupná, že čas na přendání lístku z jedné obálky do druhé je krátký a není důvod, aby se dotyčný za plentou dál zdržoval... Zkrátka pokud na nějakého jednotlivce bude vyvíjen nátlak, žádné technické opatření mu nepomůže.
Pokud stále ještě věříte v kouzelnou moc plenty, měl byste důrazně vystoupit proti volbám do mobilních uren. To je totiž snadný způsob, jak voliče vylákat mimo dosah plenty, a tam už se na něj na nebožáka můžete vrhnout se vší parádou.
protože ZR pořádne nefungují a nedávají kompletní údaje, chybí např. lomítko RČ, což je stále zatím jediný "přesný" identifikátor totožnosti.
Prostě ZR jsou paskvil všech paskvilů (vím o čem mluvím, pracuji (pokud lze tu křeč na ZR prací nazvat) jak s novými ZR tak se starým lepšími CRO
Pokud vim, v tomhle state zadny unikatni identifikator neexistuje ... otazka je, jestli je to spatne ... ;D. Trebas ani ICo neni dostatecnym identifikatorem (a proto si ouradove vymysleli, ze na fakturach musi byt jeste cislo jednaci vydani ZL) ... a mohli bychom pokracovat. Ostatne, zajistit unikatnost zaznamu v databazi je prece i v roce 2013 naprosto neresitelny problem (respektive neresitelny za miliardy, ktery rocne provoz tech databazi stoji, zacek ZS by to nejspis vyresil za 10 minut a zadarmo, ale to by se na tom nikdo nenakapsoval).
Pan Peterka v tom má trochu guláš. Nedostanete výpisy ze všech čtyř, ale pouze ze dvou registrů, totiž z ROBu a z ROSu. Proč?
1 - RPP: Do práv a povinností OVM (orgánu výkonné moci) má právo nahlížet právě jen samotný OVM. Tedy například do práv MÚ v Horních Dolnicích vykonávat agendu Obecní zřízení může jen MÚ v Horních Dolnicích. Proč by mu tedy chodil výpis, že se úředník sám díval na svá práva něco konat.
2 - RÚIAN: Nahlížení do registru územní identifikace je veřejné a anonymní. Když se tam po síti kdokoli na světě podívá, neví se, kdo to byl. Pan Peterka si asi nepřečetl zákon 111/2009 celý. Jinak by věděl, že v § 62 odst.1 stojí (cituji): "Záznamy o využívání registru územní identifikace a informačního systému územní identifikace se neposkytují."
Po náběhu registrů už všude nefungují? Na Praze 3 se klasicky doručují obálky s hlasovacími lístky na jméno. Zřejmě existují aktuální volební seznamy. Já se na rozdíl od zbytku rodiny se odstěhoval a lístek tam správně nedostal. Seznam je aktuální, díky tomu že tam i jeden volič během léta přibyl. Na Praze 6 se doručují bezejmenné obálky a počty určuje zřejmě "domovní důvěrník" podle počtu přihlášených bydlících. Což je něco jiného než trvalý pobyt, že. Rozklad pokračuje, tedy nejen registr vozidel.
Narazil jsem na tento článek kvůli hledáni informací ohledně výpisu z ROS, který jsem dnes dostal a nepřestával se divit kdo vůbec se o naše s.r.o. zajímal. Je tam i Vámi změněná A343 - Obecní zřízení Město Vyškov i několikrát A1150 - Vedení seznamů voličů a seznamů oprávněných osob pro místní a krajské referendum 1798 00264466 - Město Štětí. Což vůbec nechápu proč potřebují údaje o pražské firmě, která nemá nic společného s těmito obcemi. Jsou tam i další obce...