To mate pravdu, Davide, ale je potreba odlisit situaci po roce 1888, pred niz fungoval tento segment jako vyznamne prumyslove odvetvi, nasledne krachy nekterych spolecnosti a situaci dnes. Imho, myslim, ze podobne by mohly dopadnout v budoucnosti tistene noviny - prakticky nadbytecny informacni kanal, zachovany pro specifickou (dost mozna exkluzivni) klientelu, nebo jako skanzen :)
btw: dnes je navic situace jeste trochu jina, v dobe Iternetu se (ac aktivni klavirista) bez tohoto prumyslu obejdu de facto uplne.
Pokud už se někdo rozhodne platit, tak za kvalitní a vyprofilované informace a myšlenky - ať už tedy za informace na finančních trzích (rychle, v požadovaném složení, s analýzami,podloženými doporučeními), vědecké články (z posledních vědeckých časopisů), specializované poradny ..
Těžko bude platit někdo za toho čeho jsou všechna média (tištěná i internetová, placená i neplacená) plna - tedy plytké politické komentáře, nadávání tu na levici tu na pravici, aktuality převzaté z agentur, tuny černé kroniky, bulvární senzace. Cokoliv z toho získá všude jinde, když si pustí TV, vezme v metru reklamní noviny, na internetu se překlikne o portál dál...
Takže, možná by stálo za to napřed popřemýšlet o tom co nabízet, než jak a hlavně za kolik....
Tohle neni uplne pravda, napriklad s nastupem fonografickeho prumyslu uplne zkrachoval tisk not :)
To není pravda. Trh vydavatelů not stále existuje a má své zákazníky i zavedené vydavatele. Zejména ve vážné hudbě. Viz například nadnárodní Editio Bärenreiter (www.edb.cz).
To je další mýtus. Jednak krachem tisku not nezkrachoval print jako celek, jen jedna jeho část. A tu navíc rychle nahradil tisk zpěvníků pro trampy s akordama, nebo-li bulvarizace (zjednodušení) světa hudby :)
Patricku, díky za skvělé čtení!
S diverzifikací to vidím tak, že půjde spíš o bipolarizaci - placený vs. neplacený obsah, specializovaný vs. povrchní. Myslím, že takové rozdělení mediálního světa již kristalizuje v podobě dvou hlavních aktérů: Google vs Microsoft. Zatímco prvně jmenovaný postavil svůj business na Patrickem zmíněné rozmanitosti, kterou se člověk musí "prosearchovat", ten druhý má svá želízka v mediálním ohni v podobě MSNBC, Channel nine.
Diverzifikace bude pokračovat spíše na poli kanálů konzumace. Na rozdíl od Patricka bych nezatracoval čtečky. Vývoj technologií bude mít ostatně jako vždy poslední slovo a tak se může stát, že pokud se vědcům podaří dostat do e-paíru barvy a rychlou odezvu, dočkáme se Kindlu 3 s podporou videa a tomu paírový Blesk nebude s to konkurovat.
"Zatím každé z masmédií si našlo svou roli a pravda je, že ukouslo ostatním, ale žádné nevystrnadilo, protože jeho formu nebyla jiná média schopna suplovat. O obsah samotný nešlo, ale o jeho formu, která je vhodná pro tu kterou příležitost,.."
Tohle neni uplne pravda, napriklad s nastupem fonografickeho prumyslu uplne zkrachoval tisk not :)
A takový článek by mohl být i zkrácený, vynechána sprostá slova a překlepy a na konci by vždy byla oslavná óda na autora článku. Sami autoři by si takový článek koupili!!!
Ale dozvi - zpravodajstvi prece neni jen to globalni a politicke, ale i uzce specializovane a treba i lokalni. No a od toho mame Google, aby takove weby nasel.
Na iDnes urcite nebudu hledat posledni zpravy z vyzkumu akvarijnich rybicek :-)
Myslim, ze na rub a lic rozmanitosti nabidky na webu Patrick v clanku nezapomnel (vizte cast "Rozmanitost je výhoda zdarma, prostor pro diferenciaci a pro zisk"). Ovsem totez, co plati jako odvracena strana u rozmanitosti obsahu, plati i u rozmanitosti zdroju: byt online nestaci, lide se o vas sami nedozvi. Prestoze tak maji na vyber, ve vysledku zustavaji u nekolika osvedcenych zdroju a alternativni hlasy zustavaji marginalni.
Trochu jste zapomnel zminit to, co jina media nenabizeji, resp. v omezene forme: autorem a vydavatelem dnes muze byt kazdy. To je uplne jina situace, srovnam-li to s jinymi medii (piratske radio sice je mozne zprovoznit, ale tolik lidi k tomu know-how zase pristup nema) a naklady jsou oproti nim zanedbatelne. Kolik je na svete TV kanalu a novinovych titulu a kolik je webovych stranek? Miliony. To je ta prava revoluce :-)
Jinak, co se tyka placeneho obsahu, s tim souhlasim. Je jen otazkou casu, kdy si lide zvyknou za obsah platit.