Zkoušel jsem to, ale je to těžké. I těch pár věcných komentářů je natolik prošpikováno výrazy typu buzna a projevy nepochopitelné nenávisti, že to chce dost odhlodání se v tom hnoji prohrabovat. Přitom ve spoustě věcí se v zásadě shodujeme (třeba parkování soukromých aut na ulici prakticky zdarma jako příčina zahlcení veřejného prostoru auty).
Vemte si třeba tento článek: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2013060801
Možná z 80% pravdivá fakta, ale proložená urážkami typu "pošuk" a "pro tupější aktivisty" nebo rovnou lží typu "aniž by ovšem o této zemi...něco věděli" (přitom autor článku je sepsal na základě diskuse s redaktory Prahou na kole, ze které je zřejmé, že reálie znají).
Čili sledovat jiné názory je přínosné, ale jen pokud mají nějakou úroveň. Bohužel pokud po běžné pracovní směně strávíte ještě půl noci prací zadarmo na úkor rodiny, těžko bude chtít číst zasvěcené plky jako "Cyklistika se propaguje proto, že na její rozvoj poskytuje EU štědré dotace a z těch se dá odkrojit malá/velká domů".
Dřív se jim říkalo hulváti, dnes se jim říká politicky nekorektní. Každopádně takové blogy slouží k tomu, aby upevňovaly dané názory v okruhu věrných. Jdou tedy přesně proti myšlence, kterou tu (správně) razí Petr Koubský. Takže to opravdu nebyl moc dobře zvolený příklad. Leda v rámci hesla "poznej svého nepřítele", ale to je už trochu jiný princip než informační dieta.
No víte, pokud vás ten vámi odkázaný článek uráží, tak je to opravdu jen doklad toho, že jste potrefený... Tohle je prostě příklad článku, který "boří bábovičky a tak se holt je nutno chytit každého svéraznějšího výroku, "abychom to mohli s ulehčením smést ze stolu".
Mimochodem - sám si myslím, že DFENS blog už dávno není to, co býval a čtu ho spíš okrajově, myslím, že byste na něm snadno našel příklady článků o cyklistice, které jsou fakt až pitomé. Pokud si ale vyberete jako příklad zrovna to, co jste si vybral, tak to spíš něco říká o vás :-(
Právě proto jsem psal, že možná 80% toho článku je pravda, ale stejně je plný nenávisti a ideologického zabarvení. On totiž žádné bábovičky neboří. Trvzení "žádné masivní administrativní „zklidňování dopravy“ se v Nizozemsku nekoná" je dost zavádějící a třeba z článku http://prahounakole.cz/2011/05/udrzitelna-bezpecnost-ii-nizozemska-realizace/ je zřejmé, že "aktivisté" jsou docela dobře informovaní, jaká je realita.
Stejně tak není pravda, že "o některé cyklobuzny by se asi pokoušela mrtvice (z úzkých cyklostezek)", když redakce Prahou na kole opakovaně psala o tom, že šířkové požadavky našich norem jsou příliš přísné a často slouží jako záminka, proč něco nerealizovat. Čili pravý opak toho, co dfenzák čtenářům podsouvá (povšimněte si též toho slovníku).
Bohužel, když proložíte jinak smysluplný článek takovými podpásovkami, je těžké věřit autorovi, že mu jde o věcnou diskusi. Jinak ty nejžumpovatější výkřiky na dfens jsem záměrně neuváděl, protože většinou už z prvních dvou vět je zřejmé, že je nemá ani smysl číst a tudíž je tak neznám.
Informovaní ve smyslu že mají statistiku asi jsou, v tom problém není. Problém je v tom, že neznají ty dříve zmíněné reálie, například to, jak jsou v NL uspořádána města, jak vypadá typické chování lidí v provozu apod.
A mimochodem, já jsem někde konkrétně redakci prahounakole označil za cyklobuzny? Myslím si, že zrovna s nimi se totiž stran fysických parametrů cyklostezek apod. docela shodnu. Jen nesdílím jejich nadšené přesvědčení, že je z Prahy možno udělat div ne další Amsterdam jen výstavbou stezek a omezováním aut. A nelíbí se mi jejich nepoctivý přístup k datům - vizte např. tu diskusi o primární a sekundární prašnosti na prahounakole.
Osobně mám podobnou zkušenost z jiné diskuse na úplně jiném serveru (zdaleka ne tak "rázovitém" jako DFENS) o cyklistice v Dánsku, což je země, ke které mám hlubší vztah.
Cykloaktivisté prostě akceptují jen agitační oslavné články na téma, jak je to v DK s cyklistikou skvělé, ale naprosto nechápou pozadí a místní reálie. A co je horší - oni prostě spoustu věcí slyšet nechtějí, nebo minimálně bagatelizují jejich dopad při přenesení do našich podmínek.
Tohle je mimochodem přesně to, na co naráží článek pana Koubského - je sice logické a příjemné číst jen věci ze svého okruhu, jenže tím se někdy můžeme dostat až vyloženě mimo realitu :-(
Ten článek má kouzlo nechtěného. Jestli to najdou cykloaktivisté, tak už je nic nezastaví. Pádnější argumenty pro stavbu cyklostezek by totiž hledali stěží.
Autor tím jak podrobně vysvětlil pozadí tak vlastně nechtěně potvrdil, že spousta komunikací mohla být prohlášena za sdílené, nebo se staly vhodné pro cyklisty proto, protože prostě na nich není nákladní doprava a tak hustý provoz a tudíž jsou bezpečné. A jak sám několikrát zdůrazňuje u nás to neplatí. Většina nákladní dopravy je na komunikacích všech typů, takže jízda na kole vedle kamionu je vyloženě o ústa. :)
Pokud byste DF opravdu četl, věděl byste, že „cyklobuzna“ je tam terminus technicus pro určitou konkrétní skupinu lidí, definovanou nejen jejich kladným vztahem k jízdnímu kolu, ale i dalšími atributy, zejména vyhraněným odporem ke všem, kdo vidí věci jinak. Věděl byste možná i to, že většina autorů tzv. proticyklistických článků kolo běžně používá. Jen z něj nedělají modlu.
Odkazovaný článek (ze dne 8. června) nebyl sepsán v reakci na diskusi s pány Hraboshem a Fillerem, neboť ta proběhla až u článku na prahounakole, vydaném o 11 dnů později (a několika novjěších). Pokud jde o ty reálie, tak pánové znají současné statistiky (ačkoli o některých cudně mlčí), ale jejich znalosti reálií a celkového kontextu opravdu jsou velmi omezené. A třeba výhrady k jejich aktivisticko-optimistickému výkladu některých statistik a výzkumů jsem myslím v diskusi rozvedl velmi podrobně, aniž bych se dočkal odpovědi.
Ad poslední odstavec: cyklistika se nepropaguje. Propagují ji konkrétní lidé, přičemž jejich motivace se může v některých případech shodovat, v jiných zase zásadně lišit. Těch, pro které je motivem napakování se na zakázkách EU rozhodně není úplně málo - není to specifikem cyklistiky, takoví jsou ve všech oborech, kde se dá podojit nějaký veřejný rozpočet, ale je nesmysl tvrdit, že takoví neexistují.
Já bych řekl, že odkazovaný článek je pravdivý ne 80 %, ale ze 100 %. Nenašel jsem totiž jediný názor, se kterým by se nedalo souhlasit. Vámi uváděné výrazy bych jako urážku rozhodně nevnímal.
Samozřejmě že se cyklistika propaguje zejména proto, je jde o zajímavý kšeft. Navíc to pěkně vypadá, jako že z EU mají opravdu zájem o běžné smrtelníky; a kromě toho se nepodporuje konkurence (což by se dělo při dotacích třeba na stavbu dálnic).
Malý příklad - jezdíme k příbuzným na Vysočinu, která pro cyklisty moc příznivá není. Místní silnice postavené za bývalého režimu dosluhují a vesnice vlastní prostředky na jejich opravy nemají. Existují sice EU programy pro rozvoj venkova, ty ale na opravy silnic nelze použít; ovšem na značení cyklostezek ano, což se děje - po těch rozbitých silnicích :-). Místní z toho mají legraci, když vidí obtloustlé, ovšem jinak perfektně vybavené městské kolaře, jak balacují mezi dírami.