Proč by se odpůrci církví nemohli hlásit k některým myšlenkám z Bible a současně zavrhovat církve? Církev není víra, víra není náboženství a náboženství není Bible. Nemusím být křesťanem, abych našel poučení v bibli, zrovna jako nemusím být spojovatelkou na ústředně, abych našel číslo v telefonním seznamu. :-P
To, co říkáte, je jeden z největších omylů této doby. Člověk musí mít spoustu znalostí, často zdánlivě nesouvisejících a zbytečných, aby měl mezi čím hledat souvislosti. Navíc je to trénink pro mozek - tím, že přidáváte uzly, roztahuje se vám sít. Jen samotné hledání souvislostí a takové to "vím, kde informaci najít", to rozhodně nestačí. Vede to k plochosti a primitivismu.
Nekomentuji pravopis příspěvku (ač je opravdu "hustý")... Ale zrovna s tím počtem lidí, kteří tuší odkud je "oko za oko", jste totálně mimo. Mě je asi tak podobně jako autorovi článku a dovolím si říct, že to v naší generaci zná nemalé procento lidí, patrně nadpoloviční. V generaci mých rodičů to znali prakticky všichni. "Pár lidí" to zná teprve v dnešní generaci, rozdíl je opravdu velký.
Mimochodem je vyloženě komické to, kolik dnešních mladých se vymezuje proti církvím a náboženství, ale přitom vzápětí citují věci z bible jako něco, k čemu se hlásí. Evidentně vůbec netuší, odkud to pochází a jak blízko ve skutečnost jejich názory jsou k tomu, co by klidně podepsala i řada věřících. Ale někde slyšeli, jak jsou církve "out" či přímo "zlé", tak se vymezují :-) Prostě ten načtený základ chybí...
Znalosti typu "vim, kdo je Pilat Ponsky" nebo "vim, jake je hlavni mesto statu New York" nebo "vim, kdy byla vydana Zlata Bula Sicilska" jsou presne znalosti, kterymi je nutne opovrhovat. Zalezi na chapani souvislosti a underlying mechanismu, ne na partikularitach hodicich se maximalne do souteze typu Jeopardy!.
Já s vámi souhlasím, koneckonců sám funguji vlastně takto - osobně nejsem věřící, ale přitom se plně hlásím ke křesťanským kořenům naší civilizace a plně chápu, že mnoho věcí, které bereme za "normální" pochází z bible.
Jenže dost (spíše většina) mladých takto "pokročile" neuvažuje ani náhodou. Zažil jsem s tím dokonce velmi zábavnou scénku, kdy jeden mladík byl doslova v šoku, když jsem ho upozornil, že cituje bibli, vypadal až zdeptaně :-)
Starší generace stejně zná z Bible jen jednu hlášku, která ale ve skutečnosti zní trošku jinak.
„A vykonám na nich velkou pomstu, v rozhořčení je potrestám. I poznají, že já jsem Hospodin, až na nich vykonám svou pomstu.“
zdroj http://www.cb.cz/karlovy.vary/bible/ez/ez25.htm
To neni omyl, to je prosty fakt. Informaci pribyva geometrickou radou, a stejne jako dnes neexistuje vedec, ktery by badal ve vsech oborech lidskeho konani - narozdil od stredoveku, kdy to bylo zcela normalni, tak si nemuze a dokonce ani nesmi clovek pamatovat informace, nesouvisejici s tim, cim se zabyva ... jinak by se z toho totiz zblaznil.
A zacina to uz na zakladnich skolach, kde se neustale pridavaji dalsi a dalsi informace ... pricemz "absolvent" nema zcela zakladni schopnosti "pro preziti" ve spolecnosti. Napriklad vetne rozbory ... naprosto zbytecna a nesmyslna vyuka neceho, co nikdo nanic nepotrebuje. Na to abych napsal vetu, nepotrebuju vedet ze je neco sloveso, prislovce, pricesti, cas ... tim necht se zabyvaji badatele rejpajici se v jazyce, tech 10 lidi to mozna potrebuje, aby to mohli nejak popsat.
Nebo ... ja se ucil kde se co vyrabi, pestuje, museli sme to doplnovat na slepou mapu ... po 5ti letech z toho nebylo pravda vubec nic. Zcela zbytecne informace, zbytecne vyhozeny cas.
Takze trebas povazuju za rozumne, ze nekdo umi na mape najit alespon nejvetsi staty = ma zakladni predstavu, ale povazuju za zcela zbytecne, aby znal mesta v nich ... pokud ho to zajima, zjisti si, pokud ne ...
Mimochodem, celkem dobre si pamatuju, ze sem dostal (na stredni) za ukol referat z Kafky ... a ucitelce sem narovinu rek, ze tohle proste cist nebudu.
Pak se nezapomen zeptat spickovyho ceskyho vedce ... kde se dela veda a kdo ji dela ... zjistis ze v US a delaj to amici (prevazne) ...
Ne ze by jejich system skolstvi byl nejak uzasnej, ale v jednom pravdu maj - nema smysl vyuku rozfrncavat do bambilionu zcela nesmyslnych predmetu. Spoluzaci tam byli rok na stredni a meli ten rok 5 predmetu, ne 13-15 jako u nas. Samo, ten z nich, kterej u nas dostal 4ku z matiky, aby tam moh jet ... tam byl nejlepsim matykarem na skole.
PŘESNĚ tak! Tím, že informace rostou geometrickou řadou, tak si hloupí učitelé myslí, že žáci mají umět úplně všechno, což není ani ve fantazii možné! Přitom by stačilo množství učiva eliminovat jen na to podstatné a děti spíše nadchnout pro obor a pro další studium.
Děti jsou už od ZŠ přetěžovány nesmyslnými informacemi, třeba detailní znalostí (zpaměti) složení jádra země, znalostí všech mrtvých literátů, kteří už nemají světu, co říct, rýsováním bez úhloměru, počítáním bez kalkulaček....
Že neumí pořádně trojčlenku, procenta, neznají hlavní města zemí, to už učitelům nedochází. Hlavně, že mají splněný svůj výukový plán.
Meh, asi mi původně vypadla jedna podstatné pointa, to kulturní pojivo dneska tvoří nikoli knihy ale filmy (řekl bych, že v podstatě každý se chytne na hlášky ze samotářů) a naposledy internet sám (internetové memy - které autor zcela opomněl, přesto, že právě o memech vlastně píše). Takže pointa měla být, že pojivo se nevytrácí jak autor naznačuje, ale pouze transformuje a vyvíjí.
To na co autor narazi, neni upadek mlade generace, ale jeho neschopnost s ni drzet krok. Hlasky z bible se pouzivaji porat, a tech co vedi, ze oko za oko je z bible je asi tolik co v autorove generaci, tedy par.
Zdruhe strany, neda mi nevzpomenout na jednu mou znamou, absolventku UK, vedkyni, tricatnici, ktera nebyla sto pochopit, co je vtipneho na midle znacky Pilat - jmeno Pilat Ponsky ji vubec nic nerikalo...
To jsou ale "keci".
Svhcálně jsem se díval na učebnice co musí umět dnešní mládež na základní škole a to už nekomentuji co jsem doučoval sousedku na maturitu.
Nárust informací možná platilo pře 20-30lety, teď chtějí po školácích daloko méně.
Že neumí trojčlenku? Oni neumí nic, viz maturity. Před 15lety nebylo normální, aby maturitu byl schopen dělat lepší žák 9trídy a dnes?
Dnes "ví kde hledat", ale vůbec neví, co mužou hledat. Jednoduše neví, že něco existuje. A skončí to tak, jak v USA, zeptám se 13frajera jestli ví kde je jižní amerika a on začně mluvit o Floridě či Texasu...
Nikoliv, již v Chammurapiho zákoníku je klauzule, která říká, že pokud někdo vyrazí oko jinému, bude mu v odplatu také vyraženo oko. Je to odstavec 196 (mimochodem, jsou tam i ty zuby :-) - viz např. http://eawc.evansville.edu/anthology/hammurabi.htm)