Chápu, že panuje představa o zlých a škodolibých bohemistech, kteří sedí v Praze a Brně ve svých kancelářích a nedělají nic jiného, než že vymýšlejí, jak pravidla češtiny zkomplikovat, aby naštvali co největší množství lidí. (Možná z toho důvodu, aby potom mohli pod hloupými přezdívkami jako grammar nazi šikanovat nebohé žurnalisty a komentující.) Skutečnost je ale trochu jiná - tito "ichtylové ve výzkumácích" dělají mnohé různé věci, ale když už dojde na definování pravidel, tak jde o to, jak systematizovat to, co se už mezi lidmi používá, aby to mělo co nejméně negativních dopadů. Navíc v češtině jsou, zdá se mi, docela benevolentní, protože nejčastěji dovolují dubleta a varianty, aby se náhodou někdo neurazil, že mu někdo zakazuje jeho oblíbený tvar.
Ale stejně je to zvláštní, že tato debata je tady na Lupě, kde se mnoho lidí chlubí, jak sice neovládají češtinu, ale rozhodně rozumí matematice... a obecně to tady čtou "lidé od počítačů"? Zrovna u tohoto druhu lidí bych očekával touhu po systému, systematičnosti... a ne domáhání se intuice a toho, že je to stejně jedno. Každý programátor chápe, že jedno špatné znaménko obrátí význam funkce o 180 stupňů, ale pokud jde o přirozený jazyk, tak ho každé pravidlo bude urážet a štvát a bude trucovat kvůli své češtinářce ze čtvrté třídy. (Ano, čeština má své nepravidelnosti... ale to přece programátoři znají taky a řeší to pořád - a říkají tomu zpětná kompatibilita.)
Toho jsem byl na SS nastesti usetren, gramatika prakticky veskera zadna, jen literatura. A i to klidne prohlasim za naprosty nesmysl a zbytecnost, tech hodin kdy sme mohli programovat/pajet/probirat nejakou techniku ...
Jinak cizi jazyk povazuju za vhodny !dobrovolny! doplnek, ale za naprosty nesmysl jako povinny predmet. Spousta lidi nenavidi i cestinu a ma s ni potize, natoz jeste se ucit gramatiku neceho, cemu nerozumej. A na skolach se uci zasadne gramatika, mluvit se ve skole nikdo nenauci. Spoluzak zcela bez potizi mluvil nemecky (narozdil od vsech ostatnich - mel nemce tatika), presto z nemciny propadal ...
Ty 3-5 měli i jedničkáři v dalších předmětech. Ta učitelka byla extrém, navíc šéfka partaje, takže s ní nikdo nic nezmohl. Jinak je zajímavé, že z AJ jsem měl za jedna a za jedna jsem z ní i maturoval :-)
Chtěl jsem jen zvýraznit, že ve všech předmětech se učí zbytečné nepodstatnosti a to nejen v ČJ s jejími stupidními mluvnickými pravidly, které vymýšlejí ichtylové někde ve výzkumácích.
Bez základních znalostí češtiny si nepřečteš ani učebnici matematiky ;-) Nicméně zrovna ty by ses měl té češtině pověnovat, protože ti dělá potíže porozumění psanému textu. Rozlišovat i/y v češtině je stejný základ jako umět si vypočítat základní matematické úlohy. Kdežto rozbor věty je trochu jako integrace hyperbolometrické funkce - tedy vyšší level.
Jo, taky si to pamatuju, jak nás češtinářka dusila - každý týden diktát na 2 stránky, za každou chybu známka dolů, každý den zkoušení mluvnických pravidel, všichni většinou za 3-5, neboť jsme byli matematická třída.
No a v literatuře to doplňovala požadavky na detailní znalost životopisů všech mrtvých autorů, jejichž díla nikdo nečetl a nikdy číst nebude. Část eposu o Gilgamešovi jsme se museli dokonce učit nazpamět! Ách jo, kráva!
Sice nás ta dementní pravidla trochu naučila, ale těch ztracených hodin, co jsme mohli věnovat třeba výuce cizích jazyků!
My jsme měli celkem rozumnou učitelku, která nás takhle rozhodně netrápila (ta na základce nám dávala zabrat - ale dneska jsem za to rád). Snažila se nás naučit nutné minimum k maturitě z literatury, pravopis a stylistiku na takové úrovni, abychom nepsali jako idioti a nemuseli se vymlouvat v článcích na Lupě, jak nemáme čas ani korektora :)
Výuce cizích jazyků, ke které byste přistupovali jako k výuce češtiny, měli byste taky známky 3 - 5 a pak byste se vymlouvali na netu, jak jsou cizí jazyky složitý a že vám dávala učitelka zabrat. Znám takový lidi :) Nenaučili se cizí jazyk ani když jsme ho měli 4 hodiny týdně - zajímavé bylo, že stejně plavali i v té češtině.