Tak psaním se živí jen spisovatel nebo básník, myslím, že autor měl na mysli trochu jiný typ psaní. Co třeba excelentní mozkový chirurg, kterého živí jeho profese a napíše článek s pár chybami? Ani tomu to neomluvíte?
Jednoho takového znám a přestože píše odborné články v několika jazycích, tak česká pravidla mu sem tam dělají potíže. Není to tedy spíše tím, že čeština je zbastlenej jazyk plný hloupostí a nelogičností?
Mě naopak přijde, že česká gramatika je dost logická, jen je těch pravidel hodně.
Psaním se živí i novinář - a kdokoliv jiný, jehož hlavní výstup je psaný text.
A tomu chirurgovi odpustím, že se sem tam splete, nebo udělá překlep, ale neodpustím mu, pokud bude mít chyby v každém odstavci (zvlášť pokud jsou to chyby co odhalí i základní kontrola pravopisu). Pak bych měl obavy i kdybych si měl lehnout pod skalpel, protože jazyk prostě je vizitka, která o nás něco říká, tak jako vzhled, slovník...
Problém nejsou chyby. Ty dělá každý. Problém jsou debilní výmluvy a důvody, proč člověk ty chyby dělá. Ať už jde o výmluvy pana autora nebo o konstatování, že čeština je "zbastlenej jazyk plný hloupostí a nelogičností".
Jsem si zcela jistý, že pan chirurg nebude mít problém přiznat, že čeština není zrovna jeho silnou stránkou a za svoje chyby se případně omluvit. U něj je to omluvitelný, on češtinu nepoužívá na každodenní bázi - v podstatě se živí rukama. U novináře, pokud není dyslektik, je neschopnost psát stylisticky a pravopisně správně naprosto neomluvitelná. Jestli toho není schopen, měl by buď na tohle téma držet hubu a za každou chybu se pokorně omluvit (ne vymýšlet důvody, proč nemůže psát správně), a nebo by měl jít dělat práci, kde jeho nezájem o češtinu nebude tolik vidět.
Souhlasím s vámi. Ale zarazila mě tam jedna věta "pokud není dyslektik".
Pokud je dyslektik a je novinář, tak se na něj vztahují úplně stejná pravidla. Pokud se tím chce živit musí mít jistou úroveň nehledě na vrozené dispozice.
Stejně tak nechápu, proč by měl mít např. dyslektik více času na napsání maturitní zkoušky. Maturita je vyjádření nějakého stupně vzdělání a pokud mi to prostě pomaleji myslí, hůř se učím, nevidím hrubky, přehazuji písmena, tak bych prostě tu maturitu neměl dostat.
Úplně stejně nepochopitelné mi přijdou snahy o zrušení zvláštních škol. Pokud ty děti na to nemají, tak se nedá nic dělat. Z nějakého soucitu dávat maturitu, nebo 4 na klasické ZŠ mi přijde jako hloupost. Nehledě na to, že když je člověk, zjednodušeně řečeno, hloupý a za to se mu dostane úlev (nějací ti asistenti na základkách, či co) asi ostatní žáky zrovna nemotivuje k lepším výsledkům.