Teďko si zrovna měřím, jak se na měřícím kódu projeví přidávání náhodného parametru k měřícímu obrázku. Dost. Zhruba to odpovídá rozdílu čísel o návštěvách Gemiusu a iAuditu.
Jinak řečeno při příští návštěvě stejného uživatele (přesněji řečeno Unique Cookie) se o návštěvě iAudit občas nedozví, kdežto Gemius se dozví skoro vždy. Důvodem bude pravděpodobně nedokonalá implementace protokolu HTTP 1.1 na některých keších (nevím zatím, na kterých), které občas ze záhadných důvodů odmítají posílat validační požadavky. U Gemiusu se z pohledu keší jedná o zcela jiný objekt, a tak se tato chyba neprojeví. Na druhou stranu měřící kód iAuditu je trošinku šetrnější.
1. Kód Gemiusu se bude brzy měnit na strukturu iframe a v něm vložený javascript (tj. nebude moci zdržovat načítání stránek).
2. Hlavní čísla Gemiusu (tj. primárně ta ve zpožděných měsíčních zprávách) nejsou závislá na přesnosti kódu, pokud je u všech serverů zkreslení stejné. Očištěné údaje o cookies se totiž teprve projektují na reálnou populaci, tj. rozhodující jsou poměry mezi očištěnými (estimated) cookies, ne absolutní čísla. Tento druhý krok iAudit vůbec nedělá a za údaj o počtu lidí vydává něco, co s tím má jen málo společného.
Myslím, že je na čase začít používat termíny "web" a "internet" poněkud zodpovědněji, než jak se děje v tomto článku. Ten se sice tváří, že je o "českém webu" či dokonce o "českém internetu", ale ve skutečnosti se dotýká jen asi 70 webů z několika set tisíc, které český webový prostor tvoří. Prohlášení typu "Reklama je pro web to nejlepší řešení" pak působí v odborném médiu, jako je Lupa, dost komicky a v médiích neodborných jsou dokonce škodlivě zavádějící.
Už se těším, až se někde dočtu, že reklama je jediným řešením pro české dálnice, nebo podrobnou sociodemografii českých řek (nebo rovnou světových moří a globálních telefonních sítí?).
Slovo "web" je jiste jednim z tech, ktere se s postupem casu dostavaji do novych situaci vyuziti a je asi marne proti tomu bojovat ("hacker" je zrejme nejviditelnejsim prikladem), ac se samozrejme snazime tento trend nepredbihat. V kazdem pripade je vsak tento titulek jen opisem toho, co v rozhovoru rekl Daniel Svanda, stejne jako tak cinime v titulcich u vsech ostatnich rozhovoru. Jiste jsme mohli pouzit misto toho napr. "Reklama je nejlepším řešením, ke kterému majitelé serverů došli v úvahách nad možnostmi pokrytí nákladů provozu svých stránek", avsak uznejte, ze takovyto titulek by si take mnoho obdivovatelu nenasel...
V iAuditu jsou vysledky realne nadhodnoceny o cca 20%. Problem je, ze nekdo tvrdi, ze dalsi nadhodnoceni o 20% je "uplne v poradku". Ono o cca 40% vice "uzivatelu" je uz pomerne dost.
Reálná populace je z MediaProjektu, korigovaná podle reache zapojených serverů a přepočítaná na jednotlivé měsíce podle meziměsíčních trendů. Nevím o žádné přesnější metodě...
to jako v mereni navstevnosti? to tedy znamena, ze se vytraci jakakoli exaktnost a nastupuje magie a ze bude kazdemu mediu pocitano jinym "populacnim" metrem? :o)
To tedy nektera media o ktere maji zajem "generatory" cookies ktere projdou do mereni (podotykam, je toho realne az 40% v pripade Gemiusu) budou pekne na koni a zbytek bude mit smulu.
Jeste ze mame podle Gemiusu tak necekane velkou populaci. Cesky statisticky urad by se mel nad svou praci opravdu zamyslet a prehodnotit sve vysledky dle Gemiusu :o)))
Myslim, ze kdyz uz to delaji a delat budou, tak by se meli snazit mereni zlepsit a ne ho hnat do jeste vetsich absurdit.
Ještě bych doplnil, respektive aktualizoval informace uvedené v článku.
Zástupce Seznamu (Ivo Lukačovič) se jako host zúčastnil posledního jednání metodologické komise SPIR a diskutoval zde o některých metodologických otázkách.
Byla dohodnuta podoba veřejných dat a tato data jsou k dispozici na adrese http://www.netmonitor.cz/outputs
Nejsem si zcela jist, že víte o čem mluvíte...
Gemius žádnou svoji populaci neuvádí, jedinou kterou používá je populace stanovená na základě MediaProjektu, což je v tuto chvíli asi nejpřesnější dostupné číslo.
Gemius rozhodně svoji metodikou meření zlepšuje a zpřesňuje.
Je snadný napsat,že nekdo žene měření do absurdit, co takhle uvést konkrétní příklady?
Sice chápu, že si bráníte "svůj" projekt, ale nevím o jakém nadhodnocení mluvíte.Na druhou si myslím, že taky není "úplně v pořadku" tvrdit, že unikátní browser je unikátní uživatel.
Ja nebranim "svuj" projekt, ja uz pekne dlouho tvrdim, ze jakekoli mereni na bazi cookies at je to iAudit nebo Gemius je nadhodnocene a jiz davno se melo prejit na panelove mereni.
Problem je v tom, ze 1) se jako novy projekt vybrala jiz zastarala technologie a 2) vybrana technologie jeste vice rozevira nuzky reality a vysledku mereni
uz jsem to tu psal, iAudit je realne nadhodnocen o cca 20% v pripade uzivatelu z CZ (dnes to jiz bude mirne pres 20%) a Gemius udava cisla o jeste daslich cca 20% vyssi nez iAudit. To znamena, ze cisla z Gemiusu jsou o vice nez 40% vyssi nez je realna internetova populace v CR.
To, ze Mediaprojekt je nejlepsi udaj o internetove populaci je prinejmensim tvrzeni z neznalosti, jelikoz Madiaprojek neni vyzkum orientovany primarne na internetovou populaci a dotazovani je tam priveseno jaksi "navic". Myslim, ze vetsina lidi co zna "problemy" Mediaprojketu si tento problem uvedomuje. Jako skutecne reprezentativni vyzkum internetove populace je mozne v CR brat pouze vyzkum Eurostat ICT provadeny Ceskym statistickym uradem jehoz posledni vlna z konce roku 2004 udava ceskou internetovou populaci v jednotlivcich 15+ 32% coz je priblizne 2750000 lidi. A ted si to srovnejte s vysledky iAuditu a Gemiusu (ktery jeste navic postihuje jen mensi pocet medii a pokud by Gemius meril to same co iAudit byly by vysledky Gemiusu jeste vyssi).
Schvalne jestli vite proc je iAudit realne nadhodnocen o 20%?! Podotykam, je to exaktne prokazatelne a snadno odvoditelne z dostupnych dat :o)
OK, vím, že MediaProjekt neni primárně o internetu a je to jen jedna z otázek a že má svoje "mouchy", ale pořád si myslím, že MP je velmi kvlaitní číslo použitelné pro tento projekt.
Eurostat (ČSÚ) může mít svoje čísla, ale pořád to bude ten samý "problém", že populaci internetu, tedy jediného exaktně změřeného mediatypu, zjišťujeme přes PAPI (CAPI) výzkumy a je otázkou do "soutěže" který je správný nebo správnější.
Tak sice Gemius měří zatím méně médií než iA, ale závislost naměřených hodnot na počtu měřených médií je možné vyloučit ... to by znamenalo, že až vystoupí portály z iA, tak jeho hodnoty klesnou? přece mi nechcete tvrdit, že číslo média je přímo závislé na počtu měřených médií :-) takže rozdíl v číslech Gemiusu a iA neni v počtu měřených médií, ale v rozdílné metodice.
Dostupná data jsem teď nezkoumal, ale troufám si odhadnout, že nadhodnocení počtu cookies u iA nebo gemiusu je způsobuje možnost návštěvy 1 uživatele na různých počítačích (doma, v práci, ve škole ...), takových by mělo být cca. 20%, ale opakuji, že se toto týká cookies. trefil jsem se ?
ta obrana byla směřovaná na doménu ve vašem mailu :-)
Panelové měření vždycky nebude pokrývat celou populaci (všechny užiavatele) a půjde o vzorek ... myslím, že měření kódama (dot,js) vždy bude dávat přesnější měření o chování uživatele, hlavně z pohledu, že každou akci zaznamená, včetně jeho délky apod. teda pokud metoda měření "netrpí" chybou, že se jim kód nevolá, protože je v "keši"
BTW. navíc panelem nikdy nezjistíte počet PV (což z pohledu obchodu je dosti klíčový ukazatel)
pokud je js technologie stará, proč chystal iA testování js technologie?