Pokud je informace realna, tak jde hlavne o velmi vazny bezpecnostni incident, ktery by ve velke firme vubec nemel byt mozny. Pokud to T-Mobile navic nedetekoval sam...
V beznem systemu dane velikosti by mely zacit svitit varovna svetelka uz ve chvili, kdy dany pracovnik data ve velkem stahuje. To, ze jakykoliv pracovnik se muze dostat ke vsem nezasifrovanym informacim, sama o sobe znamena, ze nekde jsou vazne bezpecnostni chyby.
A pokud se T-Mobile chce tvářit jako slušná firma, tak by měli o celé věci své zákazníky, a taky veřejnost, informovat pravdivě a v patřičném detailu. Zatím to vypadá tak, že já u nich mít byznys, utíkám okamžitě pryč. Vím sice, že není moc kam, ale takovou věc takto zamést pod koberec je vrcholně trapné, přizdisráčské, neprofesionální a nebezpečné.
To není univerzální pravda. Na data máte několik požadavků:
- zajistit, že jsou dostupná (data availability)
- zajistit, že jsou v pořádku (data integrity)
- zajistit, že nejsou podvržená (data accountability)
- zajistit, že k nim má přístup jen ten, kdo ten přístup mít má (data security)
Vždy se provádí audit a zvažují se jednotlivé požadavky. Ta poslední kategorie je obvykle ta nejméně důležitá. Škody způsobené tím, že si data přečte někdo, kdo nemá, jsou až na výjimky mnohem menší, než škody, když data nejsou dostupná, kdy jsou rozbitá nebo když je může někdo neoprávněný přepsat. Takže ta varovná světýlka tam asi jsou, ale dost možná je to jen warning.
A ještě je tu ten fakt, že dotyčný pracovník k datům přístup měl mít. Možná vás to překvapí, ale je to běžná praxe ve všech oborech. Nechci vás děsit, ale kupříkladu noční hlídač má klíče. Policisté nosí zbraně. Chirurg používá skalpel. A IT admini mají administrátorské přístupy. Osoba zodpovědná za pořizování záloh a jejich fyzické zabezpečení (odvoz do trezoru) má práva pořizovat zálohy a fyzicky s nimi manipulovat. Ano, je tu možnost se inspirovat jadernými zařízeními, přístup do serverovny udělat na "otočení dvou klíčů", zálohy dělit na dvě pásky a nikomu nedovolit fyzický přístup k oběma zároveň atd. Ale to nezaplatíte.
Nechci vas strasit, ale v profesni sfere neni uplne bezne, ze administrator databaze ma pristup k datum milionu zakazniku.
Existuji na to pomerne jednoducha pravidla zalozena na rozlozeni pravomoci. Admin se muze podivat do databaze na meta informace, ale k realnym uzivatelskym datum nema klic, napriklad.
Co se tyce marketingove databaze, tak bud se z toho pocitaji statistiky a v tom pripade se odstrani sloupecky s osobnimi udaji, nebo se z toho ctou ty samotne osobni udaje a v tu chvili urcite nepotrebujete celou databazi.
Pokud ma dany uzivatel pristup treba k vyhledavani a muze se dostat k udajum jakehokoliv uzivatele (napr. technicka podpora), tak se mu blokuje pristup tak, aby nemohl data stahovat ve velkem.
Neexistuje v podstate zadny use case, kdy by nejake zamestnanec mel mit pristup k cele nezasifrovane databazi. Proste neexistuje.
U malych firem se na takova pravidla samozrejme nehraje, ale u firmy s miliony uzivatelu (tretina obyvatel CR je v nektere jejich databazi) je tohle pomerne kriticka chyba.
Mimochodem, pokud jde o marketingova data, tak jde minimalne o kombinaci jmeno uzivatele a telefonni cislo, pripadne muze jit i o adresu a ruzne pomocne informace (napr. rodinny stav, pocet deti, pouzivany tarif). To uz lze pouzit k velmi sofistikovanemu socialnimu hackovani.
2a: Obavam se, ze databazi jste vzivote nevidel vy. Administrator vubec k datum pristup mit nemusi.
Data totiz mohou byt (napriklad) sifrovana, a administrator nema klic. Realne ta data totiz nanic nepotrebuje. Defakto nemusi mit ani opravneni v databazi k datum. Staci mu, pokud muze napriklad databazi jako takovou zalohovat.
Pokud se budeme bavit o administratorovi aplikace (coz pak musi byt nekdo jiny), tak mu bohate staci pristup k nejakemu omezenemu vzorku dat. Opet, nepotrebuje pristup k cele databazi.
Dalsim clovekem napriklad muze byt auditor, ktery jediny ma opravneni k logum a zadny administrator nemuze ty logy ovlivnit. Tudiz se vi kdy a co delal.
Pochopitelne to vyzaduje jak technicka, tak administrativni opatreni = stoji to penize.
Z jakého paralelního vesmíru píšete? V tom mém je naopak pravidlem, že ve společnostech s milionem klientů má k jejich datům přístup tolik lidí až hanba mluvit.
A že neexistuje use case pro přístup k celé nezašifrované databázi? Kdybyste dělal third level support a zjišťoval, proč jsou nějaká data v nestandardním stavu, hned byste na něj přišel. Možná že na papíře či v nějakém CASE nástroji je IT úhledně srovnané a dobře nastavené procesy zajišťují, že se "ošklivé věci" nestávají, ale když se s nimi v reálu potkáváte denně a je třeba je vyřešit na počkání, tak myšlenka, že by se něco takového dít prostě nemělo, příliš nepomůže.