Zařízení mi přijde užitečné, o to se nehádám. Ale určitě kvůli zcela jiným přínosům, než že přijde na to, že někdo zpackal elektroinstalaci. A je na každém zákazníkovi, aby se podíval na účet a myslel při tom. Kdo tohle neví a koho to nezajímá, tak asi ani neví, že jsou nějaké energomonitory.
Jinak na bojleru není kontrolka HDO, to je kontrolka, že se ohřívá voda (protože když je uvnitř nahřátá voda, tak i přes momentálně jdoucí nízký tarif nemá proč svítit). Svítí kontrolka = ohřívá se voda (pokud se tedy bavíme o nejrozšířenějších bojlerech - Dražice, Tatramat, + kvanta levných šuntů z hobbymarketů za dva litry, možná Siebel nebo Siemens mají i kontrolku pro HDO, to nevím, nemyslím si to ale. Já dávám všude Dražice). Něco jako kontrolka HDO je leda tak na elektroměru resp. HDO modulu. Občas si někteří lidé dávají do instalace jistič navíc, kterým mohou přinutit bojler jet i ve vysokém tarifu, tam je riziko, že na to pak zapomenou (a to je také asi příležitost pro energomonitor). Dokonce se dělají i spínací relé, která se nahodí to toho režimu ON, bojler hřeje i mimo nízký tarif a když přijde signál HDO pro nízký tarif, tak vyskočí ovládací posuvník a jede to pak už jen na nízký tarif. Hodí se to třeba při velkém úklidu, návštěvách atd. - i to dokáže ušetřit, mnohdy pak stačí o něco menší bojler a v těch mimořádných situacích se holt přihřeje voda dráž, ale lepší, než když se někde pořád nahřívá, nespotřebovává a chladne.
A ano, uznávám, bojler >100 litrů nesepíná hned, ale z bojleru 80 litrů i 100 litrů, pokud je napájen, stačí odpustit celkem málo.
Tohle je ale tak trochu blábol, ať se na mě Patrick ani Michal nezlobí : "U desítek našich zákazníků jsme pak přišli na to, že mají špatně zapojený ohřev vody v bojleru. Ohřívali při vyšším cenovém tarifu, ne naopak. Na to ale normálně nemůžete přijít." - Na to se přece přijde tak, že po odpuštění trochu teplé vody během dne (umytí rukou atd.) se skoro pokaždé bojler zapne - což je doprovázeno rozsvícením kontrolky/doutnavky, že se voda hřeje. Prostě se nápadně často po použití ta voda ihned dohřívá. Třeba večer, kdy je špička. lidi chodí z práce, dívají se na zprávy, vaří atd. a nízký tarif se nepouští. Na to nepotřebuji energomonitor, ale jen znalost, kdy zhruba je puštěn nízký tarif a být trochu všímavý.
To je kec. Je jediná možnost, jak to může spínat blbě, a to přehožení kontaktů na relé HDO. Tam je přepínací kontakt, který buďto sepne cívku pro VT v EM, nebo stykač po NT v bytovým rozvaděči. Všechno je to zaplombováno a před připojením EM požaduj distributor revizi. Takže se nabízí následující vysvětlení:
1. Nějak se samy přepojí dráty u zaplombovanýho HDO
2. RT vůbec neví, jak zapojit HDO a zákazník po něm může žádat náhradu za způsobenou škodu
3. Elektrikář zpackal zapojení stykače pro bojler 9záměna spínacího a rozpínacího kontaktu) - požadovat náhradu po elektrikáři
4. Zásah majitele - dobře mu tak
5. Existují stykače s páčkou trvale vypnuto - cívka - trvale zapnuto. Pokud někdo použije tento typ a zapomene to trvale zapnutý, je to taky jeho boj.
Po odchodu kohokoliv, kdo zasahuje do instalace, je potřeba převzít dílo - mrknout na web a zkontrolovat kontrolku na bojleru a ukazatel tarifu na EM. Pokud to zákazník neudělá, je to jeho problém.
By the way, podle zákona MUSÍ být domácí uživatel dodavatelem prokazatelně poučen o používání elektroinstalace, MUSÍ mít revizní zprávu a MUSÍ mít dokumentaci k aktuálnímu stavu instalace po celou dobu užívání nemovitosti. Takže výmluva, že nevěděl o dvoutarifu a jak ho zkontrolovat, je podle platné legislativy pitomost.
To jsou bludy! Každá hospodyňka ví naprosto přesně kdy jí jde levnější proud a v tu dobu peče nebo pere. Ten kdo to neví, to řešit zjevně nemusí a radši si zaplatí za váš gadget se kterým se může chlubit v hospodě na telefonu, jak mu to doma žere on-line. Fakt k nezaplacení. Uživatelé vaší služby jsou hračičkové a na masivní rozšíření svojí služby zapomeňte. Za pár let to samé nabídnou sami distributoři elektřiny a "zdarma".
Libore, tuto znalost vetsina lidi nema. A i kdyz kontrolku HDO na bojleru ci pobliz ma, netusi, zda je nizky tarif kdyz kontrolka sviti, ci naopak.
V rodinnych domcich je cela tahle estrada nekde ve sklepe a tam opravdu malokdo chodi sledovat, zda bojler sepina pri HDO ci nikoliv. A bojler o 100+l opravdu nesepina po odpusteni vody na myti rukou......
Energomonitor to ukaze hned a prehledne. (a nejen tohle).
Na hodinu si účtuji pouhých 1500Kč.
Musím Vás zklamat, nákup energomonitoru za vás sledování co kdy a jak jede nevyřeší, on je pouze na vstupu do objektu, hned za elektroměrem a zaznamenává, aktuální odběr. Takže v nějakém grafu uvidíte, že se někde něco v domě zaplo, ale co, to vám opravdu neprozradí, takže budete muset obíhat.
ps - najděte si čas na volný čas, takhle si ani neužijete života, než vás odvezou na Jipku.
Chcete tu nekomu namluvit, ze nez sejit obcas do sklepa a zeptat se znameho nebo se podivat do navodu, zda svitici kontrolka znamena ze je zarizeni v provozu nebo zda je vypnute. Je obtiznejsi nez si mesicne platit energomonitor?
Mozna si tu sluzbu nejaky zoufalec koupi, blbcu je v republice asi dost. Delat hlupaky z ctenaru Lupy je asi pres caru.