Vlákno názorů k článku Michal Illich: IT vzdělání získáte praxí od sax - Vysoka skola ma smysl podle meho mineni v...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 24. 11. 2004 10:35

    sax (neregistrovaný)
    Vysoka skola ma smysl podle meho mineni v tom, ze umozni ziskat studentovi urcity prehled v oblasti. Bez ni se z vas stane mozna expert v jiste oblasti vaseho zajmu, ale tezko se vam bude ziskavat sirsi pohled. Nebo myslite, ze vas praxe nauci matematiku, slozitost, pristupy k analyze? Pochybuji, v praxi se pohybujete pouze uzkym tunelem.
  • 24. 11. 2004 10:51

    Roman Pudil (neregistrovaný)
    Presne tak. Skola dava cloveku moznost (nebo ho spise nuti) "pricichnout" i k oblastem, do kterych by vubec nezabrousil nebo na ktere nema napr. diky zamestnani cas.
  • 24. 11. 2004 11:06

    J (neregistrovaný)
    Ano, VS muze mit smysl. Moje osobni zkusenost je ale opacna. Pokud jdu na VS, predpokladam (mylne) ze se zde budu venovat predevsim oboru ktery mne zajima, nikoli ze se budu muset predevsim v tzv "zakladni etape" ucit veci uplne mimo a navic veci ktere uz X let neplati, pripadne plati ale existuji daleko novejsi postupy. Navic s rizikem, ze se nakonec ani nedostanu ke studiu toho "sveho" oboru.
    Dalsi vec je, ze spouste vyucujicich se uspesne podari studentum studium naprosto znechutit. Ocekaval bych, ze zkousky budou o tom, zda si student umi poradit (= vcetne vyhledani potrebne informace), nikoli o tom, zda umi zpameti milion vztahu.
    Ovsem nejdokonalejsi jsou vyucujici, kteri vam tvrdi ze "ta definice je spatne", pricemz je doslova a do pismene opsana z jeho prednasky/script (po X predchozich pokusech o vlastni projev).
    Co je na tom nejsmutnejsi, ze ti dobri vyucujici s tim nemohou moc nadelat. Napriklad po navrhu osnov predmetu byla kompletne vyskrtnuta prakticka cast v laboratorich (kvuli pozadavkum na platy dozoru + vybaveni laboratori ... ), nacez navrhovatel predmet zrusil radsi uplne s tim, ze takto to nema smysl, ze to jim (studentum) muze dat naucit scipta nazpamet a vyjde to jeste levneji (neni treba ani tech prednasek).

    Studium se pak smrskne do ucasti na povine casti vyuky "laborky, cvika", "nadrceni" script 24h pred zkouskou a "vyplach mozku" po zkousce (aby bylo misto na dalsi scripta). Pokud se bezneho studenta zeptate na neco co mel pred 14ti dny u zkousky, z 90% netusi o co jde, protoze uz to vedet nepotrebuje.

    Pokud to nekoho zajima, zkusenost se tyka CVUT FEL. Jmenovat snad netreba, kto dam byl si jiste nejaka jmena sam dosadi.
  • 24. 11. 2004 11:46

    Libb (neregistrovaný)
    1) Jsem v době matiky na UPOLu si taky myslel, že to jsou věci mimo a jaké bylo mé překvapení, když se začaly nabyté znalosti intenzivně využívat později při programování (šifry, složitosti apod.)
    2) umět si poradit, na co znát pojmy... třeba proto, abych polovinu pracovní doby pak netrávil na google.com a nehledal význam pojmů, který vzdělaný člověk zná? Třeba proto, abych měl ponětí o tom, že s věcí A souvisí i věc B? Člověku, který se toto nedozví ve škole, vlastně hradí vzdělání změstnavatel, protože dotyčný objevuje dávno objevené jako vedlejší efekt své činnosti - opět v pracovní době za peníze zaměstnavatele.
    3) někde možná chtějí umět skripta nazpaměť, na UPOLu to bylo jen v algebře a podobných a člověk časem pochopí, že to prostě má smysl i tam. A to je rozdíl mezi vzděláním získaným praxí a studiem. Při studiu se dozvíte věci, které by vám samy od sebe nemusely přijít na mysl.
    4) Jsou výjimky, kterým studium nic moc nedá, třeba je pan Michal Illich jednou z nich. Přinejmenším se specializuje na jednu oblast (vyhledávače) a tam je už dost silný, takže by mu VŠ v tom jeho oboru opravdu nepomohla (on je rozdíl mezi programováním a informatikou v širších souvislostech). Ale tím, že VŠ není k ničemu, se ohání příliš mnoho lidí na to, aby všichni byli géniové a z mých zkušeností drtivá většina z nich VŠ nedokončila. Mimochodem to je další věc, o které titul svědčí (v článku nebo v diskuzi to myslím zaznělo): schopnost dotáhnout věci do konce, i když mě třeba připadají zbytečné nebo mě to nebaví. Zaměstnanec, který s vykašle na úkol, který ho nebaví je zaměstnavateli k ničemu...
    Huh, to jsem se zase rozkecal :-)
  • 24. 11. 2004 12:37

    J (neregistrovaný)
    1) Vzhledem k tomu ze uz jsem nejakou dobu ze skoly pryc muzu prohlasit ze ty veci o kterych jsem si myslel ze knicemu nejsou mi opravdu k nicemu nejsou.

    2) Samozrejme ze nejake zakladni veci si clovek pamatovat musi, obzvlast kdyz neco pravidelne pouzivate, tak si to vetsinou pamatujete. Ale sam uznejte ze je daleko jednodussi postavit priklad na znalosti nejakeho vztahu (a pokud jej nahodou neznate zpameti tak jste skoncil), nez postavit ulohu tak aby jste musel "neco" umet. Toto delal jeden muj vyucujici na stredni skole. Kazdy si mohl prinest co chtel (knihy, napsat tahaky ...). Pokud totiz nevite co hledat, tak vam to stejne nepomuze. Ale pokud to vite, nemusite si pamatovat stovky a tisice ruznych vztahu. Jen je to pro vyucujiciho ponekud narocnejsi. Skrnout priklad a napsat "0" je preci tak jednoduche.

    3) Veci ktere mi v praxi neprijdou na mysl pravdepodobne nepotrebuji.

    4) Znam dost lidi majicich titul (a davajicich to radne najevo), kteri mozna umeji pocitat prostorove integraly, parcialni derivace, diferencialni rovnice a spoustu dalsich veci. Ale v praxi jsou naprosto knicemu, protoze si mysli "Ja mam titul => musim tomu rozumet. Ty ho nemas => vis o tom prd." Az na to ze realita je casto opacna.
    Zamestnanec se nevykasle na ukol ktery ho nebavi, pokud vi ze za jeho splneni bude ohodnocen. Pokud ovsem vi, ze dostane stejne prd at uz to udela nebo ne, tak se zachova naprosto v souladu s fyzikalnimy zakony - postupuje cestou nejmensiho odporu.

    BTW: Ja preci netvrdil ze VS obecne je knicemu. Je to ma osobni zkusenost, ale znam take lidi kteri se na VS opravdu naucili to co chteli, ale mnoho jich neni.

    Mozna jeste jedna zkusenost "ze zivota". Pokud se mi nekdo predstavuje a predstavi se jako "ing Voprsalek", zacnu byt velmi podezrivavy co je jeho schopnosti tyce. Schopni lide s titulem ktere znam se totiz titulem nemaji potrebu ohanet. Puziji jej maximalne pri nejake oficialni pisemne komunikaci z urady.
    Kdyz jeden z mych kolegu prisel ke svemu prvnimu zamesnavateli a ukazal mu diplom, tak ten mu rekl ze je to sice moc hezky kousek papiru, ale ze ho spis zajima jestli to delat chce a zda je ochoten se to naucit delat.
  • 24. 11. 2004 13:10

    Libb (neregistrovaný)
    1) šťastný člověk. Já ale třeba měl za to, že mně k ničemu nebudou grupy a podobně a ejhle, byly!

    2) jasně, jenže na VŠ jsou od toho zápočty a zkoušky a schopnost orientovat se většinou prověří zápočet, zkouška prověřuje teoretické základy - k úspěšnému projítí potřebujete oboje

    3) není pravda, takto vznikají programy, které sice fungují, ale špatně se rozšiřují, upravují apod. Asi chápete, že napsat např. nějaký editor lze jak naprosto naivním přístupem, tak objektově. Člověk, který umí nějaké to Delphi nebo Visual Basic si to naklepá, nějak sesmolí a ono to jede, někdo jiný to udělá pořádně. Tomu prvnímu nemusí ani přijít na mysl, že by to šlo i jinak - chápete už, co jsem chtěl říct? Vy nevíte, že něco nevíte (to netvrdím, to je řečnický obrat, abyste se neurazil)

    4) pokud se někdo ohání jen titulem, je to jeho věc, osobně se s titulem podepisuju jen někdy při komunikaci, kdy chci dát najevo, že druhá strana nekomunikuje se čtrnáctiletým klukem, ale s dospělým člověkem, i když k tomu většinou stačí rozumný sloh, to je pravda. Ale na druhou stranu mám pocit, že je zde trend automaticky lidi s titulem odsoudit jako neschopné, jakoby bylo na škodu, že mají vysokou. Navíc je zde takový paradox, že lidi, kteří se na školu vykašlali, třeba začali podnikat a dnes jsou napřed (finančně) oproti vrstevníkům s tituly. S tím asi ale nejde nic moc udělat :-(

    BTW pokud zaměstnavatel reagoval přesně tak, jak píšete, je mně to divné. Ten váš kolega snad ukázal diplom jako důkaz, že absolvoval nějakou školu, když to asi napsal v životopise, ne? Podle mě by se diplom měl brát jako jakýs-takýs doklad o vzdělání a schopnostech. Takový zaměstnavatel by mě asi moc nezaujal, protože bych se bál, že pro něho budu jen dělník, který by klepal kód a neměl prostor pro uplatnění svého intelektu.
  • 24. 11. 2004 14:23

    Tom L. (neregistrovaný)
    ad 4) "Navíc je zde takový paradox, že lidi, kteří se na školu vykašlali, třeba začali podnikat a dnes jsou napřed (finančně) oproti vrstevníkům s tituly. S tím asi ale nejde nic moc udělat :-("

    A proc by se s tim melo neco delat? Nikdo nebrani absolventum taky zacit podnikat a byt za vodou.

    Byt financne za vodou je IMHO docela fajn.

    Delat praci, ktera cloveka bavi je taky docela fajn.

    Nekdy se to neda zkombinovat, ale to uz si clovek holt musi vybrat sam.
  • 25. 11. 2004 13:35

    PaJaSoft (neregistrovaný)
    Ad 1) - ty grupy myslite v regexpu?:-)

    Ted vazne... ta algebra je IMHO fakt docela specificka cast a to o to vice, ze je stravitelna jen pro mizive procento nadanych (mezi nez se nepocitam), podobne jako je mizive procento geniu ve spolecnosti. Snad krome sifrovani a to jeste z pohledu teoretickeho zakladu neznam pro podobne veci v programatorske (timto slovem nyni nemyslim pouze koderske) praxi vyuziti...

  • 24. 11. 2004 12:17

    Michal Kára (neregistrovaný)
    No, pocitace na FELu jsem (taky) vystudoval, pravda, uz pred peti lety (boze, to to leti...). Kdyz jde nekdo na Elektrotechnickou fakultu, tak by mel predpokladat, ze ho budou ucit neco o elektrotechnice ;-)

    Blbci jsou vsude, to je fakt, ale na katedre pocitacu jich bylo pomerne malo a ja osobne (ani nikdo z mych spoluzaku) jsem nemel behem studia nejaky VYRAZNY problem. Stejne tak podavane informace byly +/- aktualni (pokud nepocitam K332 a jejich obsesi pro ISDN ;-))). Ale treba o ADSL jsem se ucil jeste kdyz po nem v Cechach nebylo ani vidu ani slechu.

    Naopak me studium primelo naucit se veci, o kterych jsem nic vedet nechtel, ale ktere se mi pak hodily (treba 3D grafika nebo bezdratove site).

    Jinak kdyz studujete IT, tak nejlepsi je mit pri studiu nejakou brigadu v oboru, to umoznuje docela dobre propojit teorii a prakticke znalosti aktualni situace v oboru.
  • 24. 11. 2004 12:49

    Roman Pudil (neregistrovaný)
    Clovek, ktery ma teoreticky prehled, jenz vetsinou ziska prave na nektere z vysokych skol (to te take jejich hlavni uloha), dokaze s daleko vetsi uspesnosti analyzovat problemy vznikle v praxi a resit je. Pri navrhu nekterych reseni pak dokaze nabidnout mnohem vice nez samouk prave proto, ze ma prehled i o oblastech, ktere nejsou jeho hlavnim zajmovym oborem. Prikladu bylo tady v diskusi popsano uz nekolik... :o)
  • 24. 11. 2004 15:51

    sax (neregistrovaný)
    Ano, zcela jiste zalezi na vyucujicich. Ale to je otazkou vyberu a z me zkusenosti existuje alespon jedna VS, ktera je kvalitni.
    Hlavni prinos vidim i v cene vzdelani - mit moznost diskuze, pripadne konzultace s expertem v oblasti je obrovske plus. A experti na nasich VS nechybi.
    Pokud zvolite moznost samovzdelavani, rozhodne na to spotrebujete vice namahy i financnich zdroju (kvalitni IT materialy jsou velice drahe).
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).