Michal Truban (WebSupport): Prezident je bývalý podnikatel a chápe, co potřebujeme

27. 11. 2014
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Hostingová firma Michala Trubana je jedním ze základních kamenů slovenské startupové scény. Ta se od té české liší jen v detailech – které ale mohou být rozhodující.

Slovenská startupová scéna se od té české příliš neliší, přesto tu ale jeden velký rozdíl je. Podnikatelé v technologiích a startupy získali zastánce v podobě nového prezidenta. Andej Kiska se stal patronem letošních StartupAwards a snaží se podporovat novou ekonomiku. 

“U nás je to teď nastavené tak, že prezident je bývalý podnikatel a chápe co potřebují. Pak je vláda, která podnikatele zase považuje za nepřátele a hází jim klacky pod nohy,” tvrdí zakladatel slovenské hostingové jedničky WebSupport Michal Truban s tím, že ale zároveň na Slovensku vzniká iniciativa na podporu startupů. 

“Nový zákon má umožnit firmám získat startupovou licenci, na jejímž základě budou třeba osvobozeni od záloh na daních nebo budou mít jiné výhody. Myslím, že by bylo lepší to udělat pro všechny a nevytvářet novou kategorii firem, ale je to aspoň něco. Do jisté míry je to i populistický krok, protože startupy jsou teď populární slovo a vláda se na něm chce svézt,” dodává podnikatel, který stál u rozjezdu startupové scény v Bratislavě. 

Truban byl i účastníkem poslední Kiskovy výpravy do Spojených států, kam prezident poprvé vzal kromě zástupců klasického byznysu i lidi z byznysu nového. Během deseti dní projeli celou zemi a vizitu ukončili v centrále Facebooku. “Tí, čo ma poznajú, vedia, že ja politiku neznášam a pokladám ju za jednu z najhorších veci, aká chodí po tejto planéte. Za druhú najhoršiu vec pokladám trápny lokalpatriotizmus a národovectvo. Ale my, ako podnikatelia/startupisti, sme mali asi iba 30 % z prezidentova programu. A aj tak sme boli vyčerpaní už po 2 dňoch. Nikto z nás nechápal, ako to môže vydržať a dávať taký nášup,” popisuje na svém blogu z výletu

S WebSupportem jste loni vstoupil i na český trh, jak se vám tu daří?

V zásadě jsme měli už v minulosti plno českých klientů a teď rosteme tady. Nedávno jsme koupili Český server a teď jednáme o akvizici dalších dvou menších tuzemských firem, které mají jeden až dva tisíce klientů. To je naše strategie pro český trh. 

Jak se prosazuje na konzervativním trhu, který je navíc už celkem obsazený?

Je to těžké. Naučili jsme se, že jediná možná cesta pro úspěch na nových trzích jsou postupné akvizice. Jinak to jde hodně pomalu. Náš největší konkurenci jsou Wedos, Ignum a další velcí čeští hráči. My jsme tu ještě malí. Nejsme ani v první pětce. Spíš desítce.  

Kde berete peníze na akvizice, pomáhají vám investoři?

Zájem investorů je, ale my žádné nové zatím nepotřebujeme. Možná by se hodili pro nějakou další větší expanzi, ale zatím máme peněz dost a poohlížíme po možných vlastních nákupech. Problém je, že plno firem je na prodej, ale majitelé za ně chtějí peníze, které leckdy nejsou úplně opřené o realitu. Každopádně pokud najdeme, tak to řešíme z našich peněz. 

Jak vypadá hospodaření firmy? Podle posledního žebříčku Technology Top 50 od Deloitte jste z elitního spolku nejrychleji rostoucích firem regionu vypadli…

Letos počítáme s obratem kolem tři milionů eur. Do loňského roku jsme rostli řádově v tisících procent, loni už to ale spadlo pod 500. Do top padesátky jsme se dostali dvakrát. To bylo celkem fajn, přivedlo nám to nové zákazníky a ozvalo se hned několik zájemců o investování.

Jaké jsou největší rozdíly ve fungování WebSupportu v Česku a na Slovensku?

Rozdíl je především v síle té značky. My máme silnou pozici na Slovensku a je to znát třeba i v PPC reklamě. Rázem mají naše kampaně mnohem větší efekt než v Česku, kde tak známí nejsme. Přeložit stránku do češtiny prostě nestačí. Musíme se snažit o lokální marketing a zatím se nám to tu nedaří překlopit do pozitivních čísel. 

CIF25

Jsou aktuálně vidět nějaké významnější trendy ve vašem byznysu?

Neřekl bych, že je to otázka posledních měsíců, ale znát to je. Většina našich zákazníků si už dnes své stránky staví sama na Wordpressu nebo podobných opensourcových řešeních, kde si koupí za pár eur šablonu a mají jednoduchý pěkný web. Nemusí shánět programátory a ušetří řádově stovky až tisíce eur. Proti tomu zase roste skupina zákazníků, kteří chtějí naopak hosting na míru pro jejich specifická řešení. 

Seriál: Rozhovory
Neutrální ikona do widgetu na odběr článků ze seriálů

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.


Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).