Tomuhle říkám perla: "Když nemůžete zvítězit na domácím trhu, volíte vcelku legitimní strategii zahraniční expanze."
Řekl bych, že žádná příčinná souvislost v tom není, možná je dokonce přesně opačná - "máte-li winning mix na domácím trhu, volíte vcelku legitimní strategii zkusit ho aplikovat v zahraničí."
Nechtěl jste náhodou říci: "Na Slovensku jsme zaspali a nevím, jak bych to okecal"? Případně: "Nemám rád Net Travel" ...
Nene, řekl jsem to přesně jak jsem chtěl. Přečtěte si něco o expanzi na cizí trhy a možné důvody k tomu vedoucí. My navíc víme dobře proč se konkurence tak moc soustředí na trhy, které pro nás nejsou tolik důležité. Mimochodem v žádném případě jsme na Slovensku nezaspali - ze všech původně českých CA, co tam minulý rok vstoupili, jsme jednoznačně největší i na Slovensku. Za cenu vysoké ztráty si tam naše konkurence buduje lepší relativní pozici než má na domácím trhu. Uvidíme jak to tam dopadne - na Slovensku se prodá za celý rok asi tolik, kolik se prodá v Česku za 3 týdny.
Vy jste, Michale, vážně srandovní :) Právě jste předvedl další perlu: "přečtěte si něco o expanzi na cizí trhy a možné důvody k tomu vedoucí".
A co by to mělo být, dovolíte-li? Nějaká skripta? Možná snad zkušenosti úspěšných firem, které expandovaly; případně zkušenosti těch neúspěšných. Kromě strategie "vlaječky", kterou nyní můžeme opominout, tak všechny spojuje jediné: chtějí dělat business. Musí na to mít zkušenosti a lidské i finanční zdroje. Ono se to snad s firmami, které jsou úspěšné na domácím trhu, definičně vylučuje? Nebo to zase potřebujete jenom nějak okecat?
Ohledně velikosti SK trhu, možná by neškodilo, abyste si přečetl tentokrát Vy, čím se trh definuje. Nechcete mi snad říci, že SK trh outgoing cestovního ruchu je 3/52 * 13mld, tedy, že všechny cestovky a agentury na Slovensku utrží celkem 750 mil. CZK? Nebo snad chcete mluvit o tom, jaká je penetrace internetu a tedy latentní poptávka? Já bych se do toho raději nepouštěl, obzvláště pokud chcete zasvěceně mluvit o strategiích.
"Ohledně velikosti SK trhu, možná by neškodilo, abyste si přečetl tentokrát Vy, čím se trh definuje. Nechcete mi snad říci, že SK trh outgoing cestovního ruchu je 3/52 * 13mld, tedy, že všechny cestovky a agentury na Slovensku utrží celkem 750 mil. CZK?..."
-----
Celou dobu tady mluvíme o online trhu, a ten odpovídá velmi zjednodušeně tomu, co jsem psal.
Jinak já nic neokecávám, nevím co máte na mysli... Škoda, že jste "anonym" - nevím tak, s jakým odborníkem mám tu čest (vidím, že tušíte něco o výjezdovém cr - nejste náhodou z konkurence? :-) )
Já bych ty teorie už nerozebíral, ono je to fakt jedno, teorií je totiž celá řada... Na tomhle se neshodneme.
No ale co třeba příklad:
Jste trojka na trhu a je vysoce pravděpodobné, že první nikdy nebudete. Co uděláte?
Zkusíte to jinde (na jiném trhu) a budete doufat, že protihráče tak ve finále oslabíte na domácím trhu. Nebo ne? Já bych to tak určitě udělal.