ale kdyže - každý větší ISP jede QoS, takž sice opticky FUP a datové llimity nemají, ale je to proto, že díky QoS dokázali problematický provoz (hlavně p2p sítě apod) v síti natolik potlačit, že už to není problém. opravdu bez jakýchkoli omezení jsou maximálně "garážoví provideři" kteří na nákup technologií nutných k QoS prostě nemají...
Samozřejmě, tedy až na ty >>základy<< statistiky - jde spíše o specializovanou pasáž, o teorii hromadné obsluhy. Uplatňovala se už od manuálních telefonních ústředen ("Kolik operátorů je v dané denní době potřeba, aby účastník v průměru nečekal na obsluhu déle než X vteřin?").
U automatických telefonních ústředen (s relátky, třídiči, skupináři, linkovými voliči) tomu bylo podobně. Pokud si dobře vzpomínám, dimenzovaly se na cca 10 % současně hovořících účastníků. Dokonce existovalo něco jako, řečeno dnešními slovy, kvalita služeb :-) - pro některé série čísel byla část ústředny dimenzována více (třeba na 20 % současně volajících). Malérem byly Silvestry a soutěže typu kdo dříve zavolá, vyhraje - to se ústředna obvykle přetížila; tj. totéž jako dnes.
Docela mne fascinuje, jak promyšleně řešené byly ty z dnešního pohledu primitivní systémy.
V pripade ustreden, byla definovana hlavni provozni hodina (4 posobe nasledujici ctvrthodiny s nejvyssim provozem) a ustredna musela dle zavazne normy obslouzit tusim 75% tech hovoru. (stejne tak platilo, ze musela pri vypadku napajeni X dnu udrzet kompletni provoz a dalsich Y omezeny na nouzove telefony ... kde ty casy jsou, dneska padne elektrika a okamzite sme bez signalu na mobil)
Ale kdeze, kazdy skutecny ISP ma dostatecnou konektivitu na to, aby jeho zakaznici zadna omezeni nepocitovali. Doporucuju si zopaknou zaklady statistiky ...
Pokud budu totiz mit 1k zakazniku, kazdemu prodam 1 Mbit, tak mi rozhodne nebudou generovat !NIKDY! provoz 1Gbit, ale realne tak max 1/3 (to kdyz mezi nima bude hodne sosacu). A cim vyssi rychlosti zakaznik muze realne dosahnout, tim mene ma potrebu stahovat cely internet.