Mobil zakazují všichni, kteří chtějí s dětmi něco dělat. Syn ho má od trenérů zakázán na hokejovém soustředění (přitom by si tam přece mohl vyhledat jak správně cvičit) i na skautském táboře (kde by si vyhledal, kdy se narodil Svojsík a našel video, jak rozdělat oheň bez sirek, vygooglil by si, čí jsou to stopy v blátě u potoka a tak dále).
Důvod zákazu je jasný - mobil připojený k internetu odebírá příliš mnoho pozornosti, kterou mají děti v danou chvíli soustředit jinam.
Mobil si bere jen tolik pozornosti, kolik dítě nechce věnovat něčemu jinému. Řešením není "sebrat mobil", ale zaujmout jinou - užitečnější - činností!
Hokej se podle videa asi hrát nenaučí, rozdělat oheň možná ano. (Například rozdělání okně zkratováním LiIon baterky je sice jednorázová, ale vcelku účinná metoda.)
Pracuji s dětmi ve volném čase, jinak profesí programátor, takže nové technologie miluji. Ale mám to podobně, u mladších dětí telefon zakazuji, u větších (2. stupeň) ať si ho klidně vezmou a snažím se je naučit správné návyky a využítí. Na výletě si s ním můžou fotit, občas zařadím i program přímo s mobily a ukázuju jim zajímavé aplikace (mapy.cz,počasí-radar, záchranka, zvuky ptáků atd.). Vše ale probíhá ve skupince do osmi děti. Těžko by to šlo udělat ve třídě, kde jich je třicet.
Jenže ten problém nevyřešíte tím, že mu mobil zakážete - a už vůbec ne tím, že je zakážete paušálně a všem. I když nebude mít možnost čučet do mobilu, soustředit se na něco nezáživného nebude. Bude si hrát piškvorky se sousedem, posílat psaníčka, číst rodokaps založený v učebnici nebo se zcela vypnutým mozkem předstírat, že dává pozor.
(Mimochodem: problém krádeží je také nejjednodušší vyřešit tím, že nebude co ukrást. Když nikdo nebude nic mít...)
Nemyslím, že vaše přirovnání je úplně vhodné, mobil má mnohem větší potenciál odvádět pozornost než ostatní zmíněné aktivity. Kolikrát se vám stalo, že jste byl s nějakými lidmi v hospodě a někteří z nich spolu hráli piškvorky, posílali si psaníčka nebo četli rodokaps?
A kolikrát jste zažil, že by tam někdo čučel a ťukal do telefonu?
13. 6. 2021, 13:48 editováno autorem komentáře
Jo, to by taky fungovalo: "zadřít" je tak, že jim na nějaké mobily nezůstane prostor.
To je, samozřejmě, extrémní nadsázka. Ale pokud učitel je schopný žáky udržet u výuky, nezvládnou přitom ještě obsluhovat mobily (nebo číst pod lavicí). Tím méně je pak důvod zakazovat mobily o přestávkách.
Učení je velice často o námaze - i na straně učitelů.
Popravdě - já se do hospody nedostanu, jak je rok dlouhej (nejen proto, že jsou zavřené nebo nemám testy), takže nevím. Když už tam jsme, věnujeme se jídlu a nikoliv mobilu.
Ale u dětí mám odpozorováno, že na mobilech při hodiině dílem hrají hry (takové je snadno odhalit, obdobně, jako "piškvorkáře" za mejch mladejch let), dílem čile komunikují (ti by posílali psaníčka) a výrazná menšina čte zprávy nebo nějakou e-knihu (my měli pod lavicí noviny nebo rodokaps) a minimum poslouchá hudbu (já míval v aktovce rádio a v uchu dědovo naslouchátko).. Takže mi nepřijde, že by se změnilo víc, než technologie.
Pravda, ale i přes to můžu doufat že se to snad někdy povede. Vím o tom že realita je dost odlišná od té mojí a jak vnímám jiné věci já osobně. Musím ale uznat, že poslední věta perfektně sedí na většinu lidí které znám. Spíš bych řekla že je v současné době těžké najít někoho koho ta práce vůbec baví.