Je uplne jedno, jestli budu pristupovat k lidem jako k "opicim" na Microsoftu nebo Linuxu. Ale odsouzena je k nezdaru kazda aktivita, ktera si bude myslet, ze lide plosne oceni, pokud jim prinesu "vedeni" a budu k nim pristupovat jinak. To oceni urcita potrebna mala skupina - jenze - ta uz je zase obvykle schopna se vzdelavat bez celoplosnych statnich vyukovych zasahu ...
Co se obecneho skolstvi tyce - mate dojem, ze na skolach pozaduji renesancni ucitele ? Mel jsem dojem, ze ucitel je obvykle prijat na uceni konrketniho predmetu na konkretnim stupni - tedy - na velice specializovanou praci. A troufam si vyslovit vazne pochybnosti o schopnosti vetsiny zemepisaru ucit kvalitne biologii a nedovedu si predstavit vetsinu telocvikaru uchazejicich se o misto ucitele rustiny. A mam dokoce vazne pochybnosti o obecne schopnosti ucitelu se "rekvalifikovat".
Mimo jine proto, aby bylo mozne zjistit, v jakem oboru muze byt opice dobra. Nebo mas dojem, ze kdyby se z Tebe nekdo snazil udelat historika a z Wolfina jaderneho fyzika, bylo by to efektivni? :-)
To je otazka. Statu se opicaci vyplati - nechavaji ho na pokoji, plati dane a vubec se chovaji sporadane.
Myslim, ze se opicaci nevyplati spolecnosti (spolecnost slozena s opicaku se nebude schopna posunovat kupredu).
Vzpomente si napriklad na referendum o vstupu do EU. Teoreticky si, samozrejme, "vstoupit ci nevstoupit" mohla vybrat spolecnost - a jeji rozhodnuti by bylo pro vladu zavazne. Vlada se tedy, zdanlive, snazila ziskat nazor lidi, aby se jim mohla ridit. V realu si ale vzpomente na to jake prostredky venovala vlada na kampan, ktera mela lidi presvedcit o "ano" a v jakem pomeru k nim byla castka venovana na sireni informaci vedoucich k "ne". Tezko bych jednoznacne urcil kdo koho v tomto referendu vlastne vedl - zda vlada spolecnost nebo spolecnost vladu ...
Nicmene, vy mi mozna ne uplne rozumite. Ja rikam jen to, ze efektivni je mit na kazdem konkretnim pracovnim miste takoveho cloveka, ktery zvladne prave to, co ono misto vyzaduje - mozna s urcitym, lec malym, presahem jako rezervou pro "nepredvidatelne situace". Mit tam nekoho univerzalnejsiho znamena mit tam drazsi pracovni silu, jejiz schopnosti nevyuzijete. Tedy - mit nizsi efektivitu.
No a kdyz se vratime k puvodnimu clanku - jen minimum lidi potrebuje vedet cokoliv o pozadi fungovani cehokoliv na pocitaci. Pisarka ve firme, ktera ma jiz nakoupeny Word skutecne potrebuje umet zapnout pocitac, umet spustit Word, napsat v nem tu obchodni korespondenci, vytisknout ji - a mozna jeste poslat mailem. Pro zamestnavatele je ztrata casu i penez poslat ji na skoleni, ktere se zabyva nejakymi "obecnymi editory" - kdyz u nej bude pouzivat jedine Word. Zamestnavatel proste tak chytrou sekretarku nepotrebuje (co vic, neni moc zadouci, aby byla schopnejsi - bude chtit pridat nebo utece jinam). Ano - toto skoleni neporadaji zamestnavatele nybrz stat. Jenze, ten se uz tuplem musi ridit aktualnimi pravidly - a ty jsou predevsim pravidly ekonomickymi. Bylo by tedy celkem zbytecne jit proti nim - a vytvaret lidi se schopnostmi, ktere proste nejsou pracovnim trhem vyzadovany. Takze ono "infantilni" skoleni je zrejme skutecne realistickym odhadem toho, co zamestnavatele (a tedy i lide) nejvice potrebuji ...
Hladovi kazdy mesic, stale se to opakuje. BTW tim chovanim byste neprobudil pud sebezachovy, ten funguje v jinych situacich.
Pokud dotycny uvazuje takhle, nejaky ten primer s "konecnosti rybniku" neni na miste.
A ted se vratme k vasemu narku - mame volny pohyb fabrik i pracovnich sil. Za hlavni hodnotu se jednoznacne povazuji penize. Dela se vsechno proto, aby se kazdy stehoval za praci a soucasne, aby se zamestnavatele mohli stehovat tam, co uznaji za vhodne. Za jeden z hlavnich problemu na trhu prace v CR se povazuje "nizka mobilita" a "mala jazykova vzdelanost". Co myslite - jak dlouho bude mit ve vete "nase mila mala zeme" nejaky smysluplny vyznam slovo "nase" ? Proste se smirte s tim, ze se soucasnym systemem nic takoveho jako "nase zeme" nebude, za sto let, nikoho prilis zajimat. Ti schopnejsi budou zvykli se stehovat - a protoze budou umet, v ramci flexibility a univerzality nemecky a anglicky, budou se stehovat po celem svete - jak jim kde kdo nabidne praci a podminky. A jestli si myslite, ze budoucnost je ve flexibilnosti - tak vam doporucuju se na tento smer vyvoje pripravit.
Muzete snit o tom, ze zrovna tady bude to misto, kde se podari vytvorit vsem zajemcum podminky takove, ze se zrovna sem budou vscihni stehovat. Nu, mozne to je. Ja ale myslim, ze schopnost vytvorit takove podminky souvisi s velikosti a tak na tento prostor prilis moc nesazim.
Muzete to povazovat za "nedostatecny vztah k vlasti". Ale to je omyl. Me se ten vyvoj ve skutecnosit nelibi. A mozna, ze by se, takto vysloveny, nelibil vetsine lidi - presne tak, jak to predvadite vy. Jenze, one vetsine se velmi libi postupne (mezi)kroky, ktere ale nakonec prave takovy vyvoj nutne prinesou.
System, ktery "bezny uzivatel" dokaze zrusit chybou je patrne velmi spatne nakonfigurovany. V takovem pripade potrebujete bud' velmi schopne uzivatele (aby takove chyby nedelali) nebo schopnejsiho spravce. V uplne malinkate firme je to asi jedno, ale v jakekoliv nikoliv zcela male je levnejsi to druhe - protoze drazsi bude jen ten jeden clovek, ne ti vsichni ...
Ty ale proste predpokladas, ze kazdy clovek se muze naucit cokoliv. To ale proste neni pravda. Netroufam si polemizovat na tema vrozenych vloh, ale hodlam trvat nejmene na tom, ze od urciteho veku uz lze urcite znalosti a vedomosti ziskavat jedine za cenu, kterou je malokdo schopen zaplatit.
Spousta lidi proste nejzazsi vhodny okamzik propasla - a nikdy uz nebude schopna (a ochotna) pochopit, jak funguje pocitac, OS a programove vybaveni. Ale presto se mohou, docela dobre, naucit pouzivat Word. Bez jakychkoliv naznaku znalosti nejake podstaty. A, at uz se nam to libi nebo ne, i tito lide maji pravo zit. A je treba si uvedomit, ze je jich daleko vic nez tech, ktery nejakou hlubsi podstatu schopni pochopit jsou.
A ano, naprosto se rozchazime v tom, jake vzdelani ma stat poskytovat dospelym obcanum (predpokladam, ze prave o ty MICR jde). Stat ma, stejne jako v jinych oblastech, poskytovat neco tem, ktery nejsou schopni si danou vec zaridit sami. Jinymi slovy - to vzdelani, o kterem se bavime, je cilene na tu rozsahlou oblast obyvatelstva, ktera je ve skutecnosti vzdelatelna obtizne, a ktera, coz je asi jeste podstatnejsi, si neuvedomuje, ze je nutne aby se vzdelavala a nema do toho celkem zadnou velkou chut. A teto skupine je potreba vzdelani vnutit co nejprijemnejsi formou - tedy co nejednodussi, aby to byla vubec ochotna vstrebat.
Protoze ti, co jsou jeste ve stavu, kdy jsou schopni se vzdelavat - a navic si uvedomuji, ze to potrebuji - ti ke svemu vzdelavani typicky stat zas tolik nepotrebuji ...
Muj nazor na pocitacove vzdelavani dospelych je asi trochu ojedinely. Myslim, ze stat nas vzdelava jako deti abysme byli gramotni. Po cela staleti stacila lidem ta gramotnost, kterou se naucili ve skole. Dneska je situace, ktera tu nikdy nebyla. Soucasti gramotnosti je i znalost prace s pocitacem, coz se ve skole neucilo. Ta situace je podle mne nesrovnatelna treba se znalosti psani na stroji, nebo rizeni auta, nebo jina dovednost. A stat by se mel ve svem zajmu maxinalne vyjit vstric lidem, kteri si chteji svoji gramotnost doplnit. A vzdelavat je podobne obecnym zpusobem, jako je vzdelaval ve skole - tedy s durazem na pochopeni a ne na prakticke zvladnuti.
To, ze spousta padesatnikum pracuje a uci se s pocitacem jenom s krajni nechuti je dost mozne zpusobena prave tim, jakym zpusobem je to ucili. Ja znam par takovych lidi, kteri si naopak strasne pochvaluji, jak jim PC usnadnilo praci. Ale to nejsou ti typicti klikaci.
Nerad bych zjistoval, kolik lidi je ve skutecnosti schopno spocitat cenu triceti deka salamu, kdyz znaji cenu za kilo. Vcetne pokladnich zminene samosky. Ono i zjisteni, kolik lidi a pokladnich je schopno spravne secist na papire osm cisel s desetinou carkou by bylo patrne zajimave. Presto jim to v realnem svete nevadi - "cvicena opice" za pokladnou nemusi chapat "hlubsi zaklady scitani" - nemusi dokonce umet scitat vubec. Musi umet protahnout zbozi cteckou caroveho kodu, naklepat castku jakou dostala a vratit tolik penez, kolik ji pokladna ukaze. To nejslozitejsi, co ji muze potkat je preklepani castky do "kalkulacky vedle", protazeni karty a prijeti podpisu. Nic vic umet nemusi - a i kdyby umela, typicky to stejne neni vubec opravnena udelat.
Podle zde prosazovanych teorii by rekvalifikacni kursy na pokladni mely zahrnovat nejakou "hlubsi znalost" - napriklad zminenou schopnost scitat pripadne schopnost spocitat jiz zminenou cenu triceti deka salemu. Jenze - ono proste to v praxi treba neni. A je to dobre, protoze spousta lidi, kteri by nemeli na to stat se "pocitajici pokladni" ma bez problemu na to byt zaskolen jako "pokladni-opice". Misto toho, aby byli nezamestnani.
Ja jen obhajuji to, co tady spousta lidi napada - prave ti, co potrebuji nejvice pomoci potrebuji najit praci adekvatni svym schopnostem. A ty nebyvaji valne, takze zadne obecne a/nebo hluboke znalosti. Protoze ti, co valne schopnosti maji, zase zdaleka tak casto a nutne nepotrebuji pomoc statu ...
Určitě to není výroba klikačů ve Wordu.
Ve firmách je situace samozřejmě zcela jiná, pokud těm to vyhovuje, a často jim to vyhovovat bude, ať si klidně vyškolí klikače pro ty programy, které potřebují. V určité konkrétní verzi a určitém konkrétním nastavení. Stejně asi ve většině firem je hlavní část práce na PC dělána v nějakém specializovaném programu, třeba účetnictví nebo skladové evidenci.
Nevím, k čemu je takový klikací kurs dotovaný státem.
Z profesionálního hlediska, tedy vzhledem k tomu, jak se zvýší hodnota absolventa na trhu práce, je k ničemu.
A z pohledu člověka, který si chce koupit počítač domů a nemá nikoho, kdo by mu vysvětlil ty nejzákladnější věci taky.
To je jako kurs, který by negramotného naučil 100 slov jak vypadají ve fontu Script - ale nenaučil by ho ani základních 36 českých písmen. A ještě by výběr těch 100 slov by dán zájmy jedné firmy, která ale není potenciálním zaměstnavatelem absolventa. Také bys argumntoval, že ne každý zvládne všech 36 písmen a že 100 slov opicím stačí?
Reagoval jsem na tvrzení:
Petr S. (to nejsem já): Bohužel ty daně u nás platí hlavně firmy, takže si asi řekly, co jim za to má stát dát.
J: Pokud vim, dane plati predevsim fyzicke osoby a male firmy. Ty velke je bud neplati u nas nebo je neplati vubec.
tím, že jsou i velké firmy platící daně a jsou i živnostníci daně neplatící, tedy že to nejde takto zevšeobecňovat.
A Vaše čísla ukazují, že to tak skutečně je - vyplývá z nich, že na vybrané dani z příjmu se živnostníci podílejí 15% a na dani z přidané hodnoty 7%. To, že je u velkých firem menší podíl daně ze zisku a daně z obratu je docela logické, protože mnoho živnostníků není plátcem DPH, zatímco právnické osoby většinou ano.
Což nijak nezpochybňuje fakt, že být živnostníkem není žádný med a minimální daň je pěkná ohavnost, ale také to s ním nijak nesouvisí.
Nevim, jestli stat mel opravdu v umyslu to, co mu jako zamer podkladam. Ale ja tvrdim, ze umyslem statu je dat sanci ten lidem, kteri jsou, z hlubsiho pocitacoveho hlediska, prakticky nevzdelatelni. Je to sance jak z tech vsech potencialnich nezamestnanych ucinit alespon trochu konkurence schopnou silu na pracovnim trhu. A jestli je to tak, pak to je rozumny cil - jak pro stat, tak pro ty lidi.
Pripomel bych prosty fakt, ze statisticky ma dve tretiny pracujicich mzdu nizsi nez je mzda prumerna, a ze si myslim, ze to je dost lidi na to, aby se na ne, na podprumerne, primerene pamatovalo. Analogicky k probihajici diskusi by zde nekolik lidi obhajovalo, ze nema smysl vytvaret cokoliv pro lidi s podprumernou mzdou a obhajovaly by metody vhodne a dosazitelen vyhradne pro ty s mzdou prumernou a vyssi (ostatne, nektere statni pujcky "pro chude" jsou koncipovany prave takto). Ja bych se onech "podprumernych - kterych je, dokonce, pocetne prevaha, zastal, nacez bych byl, analogicky, napaden za to, ze vetsinu lidi povazuju za nuzaky ...
Ano. Rozchazime se v uvodnich premisach. Ja predpokladam, ze
1) podprumerne inteligentni lide existuji
2) neni jich zanedbatelny pocet
3) neni spolecensky neprijatelne se o jejich existenci zminovat.
Vy povazujete, predpokladam, nejmene jeden z techto predpokladu za neprijatelny. Myslim, ze s tim skutecne muzeme diskusi uzavrit a kazdy si ponechat svuj nazor ...
Ja nema nic proti tomu, aby se TAKE poradaly nejake "pokrocilejsi kursy" pro ty, co tyto zakladni problemy nemaji. Ale jestlize si oboji nemuzeme dovolit, pak "opici" kursy jsou dulezitejsi nez ty "odborne". Protoze ti, co jsou na tom tak spatne, ze se pocitace boji jsou na tom evidentne hur nez ti, co jim "jen" schazeji hlubsi znalosti. A dokazi si daleko mene pravdepdobne pomoci sami a je i mene pravdepodobne, ze by si je vzal nejaky zamestnavatel s tim, ze jim nejprve pomuze - a pak z nich bude mit skvele, levne a spolehlive zamestnance. To druha zminena skupina si uz dokaze pomoci sama daleko pravdepodobneji - a maji take daleko vetsi sanci, ze si je, pokdu to nezvladnou vyresit sami, "doskoli" nejaky konkretni zamestnavatel ...
Kriticke prispevky prevazne volaly po tom, ze kursy, ktere MICR pripravilo jsou spatne a mely by se prepracovat na "odbornejsi". Coz z meho pohledu znamena - zrusit a s novymi se zamerit na uplne jinou skupinu (mene) potrebnych. No a ja jen rikam, ze si nemyslim, ze je to dobre.
Pouze jsem "mzdy" pouzil na predvedeni, ze ve skupine, ze ktere jest pocitan prumer cehokoliv je nemale - a v nekterych pripadech dokonce vetsinove - mnozstvi lidi podprumernych. Udelal jsem to proto, ze mzdy se v mediich daleko vic propiraji nez inteligence a tak predpokladam, ze s informaci o statistickem rozlozeni v teto oblasti ma dostatecne mnozstvi lidi a o pravdivosti (v ramci statistickych nepresnosti) tvrzeni, ze vetsina lidi ma mzdu podprumernou snad prilis nepochybuji. Zatimco muj vyrok, ze velke mnozstvi lidi ma podprumernou inteligenci zde vyvolal pomerne prudke odmitave reakce (ktere, ja predpokladam, maji, nejmene v nekterych pripadech, ciste iracionalni puvod) ...
configure
pro kompilaci Apache ... a naopak.
Kolik takto "postizenych" petapadesatiletych uz jste vyucoval - a uspesne neco naucil ? To ja byl tedy rad, kdyz po nekolika tydnech jakz-takz umel ovladat prvni program - cimz se konecne podarilo alespon trochu prorazit barieru "ze to je cele pitomost, ktera k nicemu dobra neni". Teprve s tim prisla alespon castecna ochota se veci venovat sam a nikoli pod natlakem. Zbytek veci uz se dotycny naucil jen s mirnou pomoci, pozdeji dokonce sam ...
Na zacatku byl ale rozhodnujici ten moment, ze umel ovladat, tak jak pottreboval, prvni konkretni program ...
Všechno jde, pokud to vezmou do ruky správní lidé. Ti to však většinou dostanou až s křížkem po funuse Jako příklad mohu uvést příklad výukových materiálů pro projekt informační gramotnosti učitelů (doprovodný projekt Indoše). Původní materiály připravila za cenu něco kolem 2 mil. Kč firma spřízněná s Indošisty - byly to zcela nepoužitelné slátaniny typu "zmáčkni, klikni, ikona s modrým É", zhruba v duchu těch Hlavenkových "kuchařek", vypracované údajně nějakými študáky, kteří byli shodou okolností v té době v oné firmě na brigádě. Přes odpor pedagogické veřejnosti a odborných kritiků ministerstvo školství prosadilo, že se podle materiálů začalo učit - aby si pak "vychutnali" ten super mega průser, co přišel potom. Pět minut po dvanácté začali hledat někoho, kdo by připravil alespoň trochu použitelné materiály, aby bylo vůbec smysluplé v programu školení učitelů pokračovat. Nakonec jim to napsal Pavel Roubal, učitel z gymnázia v Pácově, za zlomek původní ceny v mnohonásobně lepší kvalitě, v duchu dané zásady výuky obecných principů (základy typografie, práce se styly, principy tvorby dokumentů a ovládání editačních nástrojů), demonstrovaných rovnoměrně na Wordu a OOo Writeru, ale takovým způsobem, aby byla obě prostředí bez problémů zaměnitelná. Pan Roubal má na výuku práce s textem didakticky velmi propracovanou metodiku, se kterou nás seznámil na listopadové konferenci "OSS/FS ve vzdělávání", takže není pravda, že "to" nejde.
Domnívám se, že příručky MICR potká podobný osud - v lepším případě, pokud "utáhnou" nějakou dobrou kantorskou duši na to, aby to po Hlavenkovi a Matějů dala do pořádku...
K tomu pár článků od zmíněného pana Roubala: K čemu je výuka MS Wordu?, Neučte (se) zpaměti nabídky programů a Osnovy kurzů Z0 a Z1 nejsou v pořádku. Jistě by se daly uvést i zkušenosti jiných učitelů, kteří třeba na linuxové platformě učí bez problémů běžnou školní výuku (světe div se, i takoví existují :-)).
Urednik neni odbornik. Urednik je urednik. Ja jsem radeji, aby urednici dali prostor vyslechnout vsechny strany nez aby se rozhodovali na zaklade toho, jak je jim sympaticke logo nejake firmy.
Povím mu, že takhle mu to, co se naučí, bude užitečné o něco déle než ten rok až dva, než vyjde nová verze Windows (se zcela přepracovaným GUI) a Office (se zcela přepracovaným GUI). Nebo dokonce až si sedne k jinému počítači než k tomu, na kterém se to "školilo". Hlavní problém těch příruček totiž není v tom, že učí uživatele pracovat pouze s Windows a Wordem, ony ve skutečnosti učí uživatele udělat jeden konkrétní úkon v jedné konkrétní verzi Wordu pod jednou konkrétní verzí Windows, a to ještě za předpokladu, že je oboje nastaveno jedním konkrétním způsobem...
I kdyz ja osobne si myslim, ze uvedena opatreni jsou nesmysl, v zajmu objektivity je treba rict, ze Mlynar se urputne snazi zvyhodnit oboji. To, ze mu to neprochazi poslaneckou snemovnou neni, ehm, tak uplne jeho vina.