Kolik takto "postizenych" petapadesatiletych uz jste vyucoval - a uspesne neco naucil ? To ja byl tedy rad, kdyz po nekolika tydnech jakz-takz umel ovladat prvni program - cimz se konecne podarilo alespon trochu prorazit barieru "ze to je cele pitomost, ktera k nicemu dobra neni". Teprve s tim prisla alespon castecna ochota se veci venovat sam a nikoli pod natlakem. Zbytek veci uz se dotycny naucil jen s mirnou pomoci, pozdeji dokonce sam ...
Na zacatku byl ale rozhodnujici ten moment, ze umel ovladat, tak jak pottreboval, prvni konkretni program ...
Všechno jde, pokud to vezmou do ruky správní lidé. Ti to však většinou dostanou až s křížkem po funuse Jako příklad mohu uvést příklad výukových materiálů pro projekt informační gramotnosti učitelů (doprovodný projekt Indoše). Původní materiály připravila za cenu něco kolem 2 mil. Kč firma spřízněná s Indošisty - byly to zcela nepoužitelné slátaniny typu "zmáčkni, klikni, ikona s modrým É", zhruba v duchu těch Hlavenkových "kuchařek", vypracované údajně nějakými študáky, kteří byli shodou okolností v té době v oné firmě na brigádě. Přes odpor pedagogické veřejnosti a odborných kritiků ministerstvo školství prosadilo, že se podle materiálů začalo učit - aby si pak "vychutnali" ten super mega průser, co přišel potom. Pět minut po dvanácté začali hledat někoho, kdo by připravil alespoň trochu použitelné materiály, aby bylo vůbec smysluplé v programu školení učitelů pokračovat. Nakonec jim to napsal Pavel Roubal, učitel z gymnázia v Pácově, za zlomek původní ceny v mnohonásobně lepší kvalitě, v duchu dané zásady výuky obecných principů (základy typografie, práce se styly, principy tvorby dokumentů a ovládání editačních nástrojů), demonstrovaných rovnoměrně na Wordu a OOo Writeru, ale takovým způsobem, aby byla obě prostředí bez problémů zaměnitelná. Pan Roubal má na výuku práce s textem didakticky velmi propracovanou metodiku, se kterou nás seznámil na listopadové konferenci "OSS/FS ve vzdělávání", takže není pravda, že "to" nejde.
Domnívám se, že příručky MICR potká podobný osud - v lepším případě, pokud "utáhnou" nějakou dobrou kantorskou duši na to, aby to po Hlavenkovi a Matějů dala do pořádku...
K tomu pár článků od zmíněného pana Roubala: K čemu je výuka MS Wordu?, Neučte (se) zpaměti nabídky programů a Osnovy kurzů Z0 a Z1 nejsou v pořádku. Jistě by se daly uvést i zkušenosti jiných učitelů, kteří třeba na linuxové platformě učí bez problémů běžnou školní výuku (světe div se, i takoví existují :-)).