se zájmem jsem si přečetl vaše názory a rád bych přidal svůj. Hned na začátku musím konstatovat, že nejsem zaměstnancem MIČR, ale pracuji ve veřejné správě. Mám dlouhodobé zkušenosti z ICT v mnoha směrech od programování (ASM, C/C++, databáze, operační systémy, řízení technolgických procesů, atd.), přes sítě, projektové řízení až k managementu ještě z komerční oblasti.
Svůj názor opírám o zkušenosti získané ze stáže v Jižní Koreji, která se dere na přední místo v ICT dle hodnoceni OECD.
Předně je důležité si říct, co je cílem státu? a nebo jak chce stát zajistit svoji prosperitu ?
Možná, že existuje mnoho cest, ale určitě to nebude obnova dolů, hutí, automobilky jsou dnes tady a zítra v Číně, a nafta se u nás netěží. Musí to být sofistikované řešení, které je postaveno na lidech. V roce 1994 v Jižní Koreji přemýšleli stejně - jak zajistit prosperitu státu (růst GDP, atd.) a z návrhu jim vyvstalo řešení, že prosperitu postaví na bázi ICT. K tomu, aby se tento segment dal z úrovně státu řídit a měl ten patřičný dopad do všech resortů, protože je průřezovým oborem, nezbylo nic jiného než zřídit ministerstvo informatiky, a to po mnoha tahanicích. Dnes patří toto ministerstvo ke třem nejdůležitějším ministerstvům. Dál nemá smysl rozepisovat další niance (podpora ICT z úrovně presidenta, premiéra, propagace, komerční firmy znají strategii státu, atd, atd.) - důležité jsou výsledky. V roce 1998 byla Jižní Korea hodnocena podle OECD na cca 40. místě, v roce 2002 ( za 4 roky !!!) na 4. místě. Dnes je v některých segmentech ICT na 1. místě (ADSL na 100 obyvatel). Zkuste se podívat na koncepci Jižní Koreje a nebo Japonska v ICT a broadbandu. Vím, že se nedají podmínky plně srovnávat s Evropou, protože je to dané jednak historii a jednak dalšími podmínkami, ale 100Mbps do 100% domácností v roce 2006 za cca $35 (Japonsko), je pro mnohé silné kafe. Když jsem po návratu jednal s těmi největšími operátory u nás, tak mi tady padaly pod stůl - takové náklady oni neumí zajistit. Přičemž náklady na HW jsou srovnatelné a náklady na lidské zdroje jsou u nás nižší. Pokud bychom chtěli být umírněnější i mě by se líbilo 10Mbps za 1000 Kč. (mohl bych toho napsat více, jak je to z pohledu veřejné správy, jak z pohledu komerce, ale na to není prostor, Pozn. jinak první co jsme dostali, když jsme přišli do Jižní Koreje, tak to byly klíčky od pokoje a dvě IP adresy - jedna na učebně a jedna na pokoji).
Dnes už se ani nediskutuje o tom, že rozvoj ICT je úzce spjat s rozvojem ekonomiky země - to už je fakt podloženy mnohými analýzami a stát, který chce vážně zajistit prosperitu, musí podporovat ICT jako nástroj k dosažení efektivního cíle. Pokud to stát myslí vážně, měl by prosazovat ICT a ustanovení ministerstvo informatiky jako odpovědného je důležité a jak jsem již naznačil, diskuse, minimálně v Jižní Koreji, už běžela a výsledek má jasné pozitivní výsledky. Na koncepci Jižní Koreje, která se velmi silně opírá o ICT, pracovali universitní profesoři, kteří vyučuji ICT na universitách v USA (ti nám také presentovali své výsledky).
Můj závěr: pro budoucí rozvoj našeho státu má ICT velký potenciál a proto by mělo být zachované ministerstvo informatiky s jasnými cíly a strategii, které budou naplňovat koncepci státu. V čele musí stát silná osobnost, která bude prosazovat i některé nepopulární kroky vůči jiným resortům. To samozřejmě platí i v jiných oblastech.
P.S. Myslím, že náš stát, i vůči některým evropským zemím, je docela vpředu, minimálně, co se týká legislativy v oblasti ICT. Pokulhává aplikování a využití v konkrétním životě, tam zaostáváme.
V Koreji evidentně politici pochopili, že je nutné se v tomto oboru pohnout kupředu a obklopili se pro ten účel fundovanými lidmi. Problém je v tom, že si tohle naši politici neuvědomují. Většina jak politiků, tak i veřejnosti pořád ještě vnímá počítače jako lepší psací stroje a vysokorychlostní internet jako zdroj nelegálního softwaru, filmů a hudby. Politici pak necítí důvod něco měnit. Z jejich pohledu je zdaleka zásadnější otázka náš zahraniční deficit nebo kriminalita než nějaká banalita jako jakýsi formát jakýchsi dat... Dokud nahoře nebude vůle něco měnit, pak i kvalitní rady odborníku budou na nic
Co to?
A ja, naivka, jsem se domnival, ze prosperitu nam zajisti manazeri a pravnici :-( Pripadne neviditelna ruka trhu doda nejake ty pecene holuby ...
Nejsou ti Korejci nejaci divni? :-)
Me by jen zajimalo, co budeme jist, az budou vsichni delat ICT.
Ministerstvo bych zrusil, par lidi na uradu vlady tu praci zastane a jejich nazory bude prosazovat premier svou vahou (pokud ovsem nejakou bude mit, coz je zase jiny problem).
... pokud tedy bude premier vedet, o cem je IT a telekomunikace a pokud zrovna nebude resit problem s koalici, privatizaci bank, stavbou dalnic, s neposlusnym koalicnim partnerem a tak :-)