Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) na svém klubovém večeru zveřejnilo svá zjištění ohledně blokování reklam. Čísla vcelku odpovídají výsledkům studie firmy PageFair, která míru blokování odhaduje pro ČR na 11 %.
SPIR míru blokování zjišťoval ze tří zdrojů. Za prvé šlo o výsledky dotazování v rámci kontinuálního výzkumu (SEKV), za druhé o odpovědi respondentů v NetMonitor Consumer a za třetí o pokusné měření na stránkách několika velkých tuzemských vydavatelů.
V rámci SEKV používání blokovacího rozšíření v prohlížeči přiznalo 12 % respondentů. Více než polovina z oslovených 1898 lidí na dotaz odpovědělo, že "neví" nebo "se o to nestará". Podle analytika SPIRu Petra Koláře je blokování nejrozšířenější mezi uživateli, kteří na internet chodí častěji, a mezi lidmi s vyšším vzděláním.
O něco vyšší číslo přinesl průzkum NetMonitor Consumer, ve kterém se k blokování reklamy přihlásilo 15 % respondentů (stejně jako v předchozím případě šlo o deklarace uživatelů). Blokátory přitom podle zjištění používají více muži než ženy.
SPIR také v únoru provedl testovací měření scriptem ve stránkách vybraných webů pěti českých vydavatelů. U velkých webů s obecnějším zaměřením se podle výsledků míra blokování pohybuje kolem 10 % pageviews nebo návštěv (u obou metrik vychází velmi podobně).
U webů zaměřených na IT se pak míra blokování šplhá do rozmezí 20 - 40 %, uvádí SPIR. "Násobně vyšší hodnota míry blokace reklamy se může projevovat u médií, která jsou obsahově blíže k IT, mají mladší, vzdělanější a aktivnější publikum," podotýká Kolář.
Všechna uvedená čísla je samozřejmě potřeba brát trochu s rezervou - scripty totiž nemusí postihnout všechny blokátory. Ale poměrně přesně odpovídají jak zmíněné studii firmy PageFair (která vzhledem ke svému oboru podnikání rozhodně nemá důvod statistiky podhodnocovat, spíš naopak), tak interním číslům, která neoficiálně uvádějí vydavatelé.
SPIR na základě čísel vydal také několik doporučení pro vydavatele, které blokování reklam trápí. Provozovatel by měl především zjistit, kolik jeho uživatelů reklamy blokuje, a definovat si, jak velký problém to pro něj znamená - včetně toho, že by si měl spočítat výši ušlého výnosu z inzerce.
Další kroky by měly směřovat k inzerentům, kterým je třeba vysvětlovat, že agresivní reklama uživatele nejspíš naštve. SPIR doporučuje provést na webu také revizi reklamních formátů a pokud možno se zbavit těch, které uživatelům nejvíce vadí.
V neposlední řadě je dobré s uživateli komunikovat a vysvětlovat jim, jak reklama funguje a jak moc je na ní web závislý.