Vlákno názorů k článku Miroslav Suchý (OpenStreetMap): Bílých míst na mapách je překvapivě pořád strašně moc od MP - Ještě bych dodal, že není problém s bodovými...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 8. 2021 10:36

    MP

    Ještě bych dodal, že není problém s bodovými vrstvami. To člověk pozná, buď navigací, nebo i podle leteckého pohledu. Problém je s trasami. To vyžaduje trvale zapnutou GPS, ale novější Android ji dost agresivně vypíná, pokud "není potřeba". Lze to nějak vynutit, ale pak to zase dost vybíjí baterii, je s tím nutno počítat. Ideální na to je Garmin turistická navigace, výdrž na baterie kolem 8 hodin a dají se vyměnit za nabité a hlavně - s navigací se nic jiného nedělá.
    Jinak - je asi třeba dělat to, co není. Ne třeba mapovat prohlášené kulturní památky, to má Památkový ústav zmapované a zveřejněné. Překvapily mě ty schránky, to by pošta měla mít. A turistické trasy jsou asi takový trucpodnik. KČT je nedá zadarmo, zmapovat OSM se dají, ale pak bude dvoukolejná údržba - každou chvíli se nějaká značka změní (vykácený les, ohrazená pastvina, zničená cesta...) Je to stejná situace jako s muzikou - když si budou držet trasy a papírové mapy, přestanou to časem lidi kupovat, protože mapy.cz jsou zadarmo a s mobilem dnes chodí skoro každý. Turisté sice značkují zadarmo, ale asi nakonec přijde doba, kdy se bude značkovat jen virtuálně, netěším se na to, mapa je mapa, ale pokrok půjde dál.

  • 17. 8. 2021 12:26

    jkjk

    S KČT je to složitější (a ještě o kapku absurdnější), na značení a udržování turistických tras pobírá dotace, kolem 8 mil. Kč za rok. A následně ten výsledek nedá k dispozici ani OSM, ale hezky prodává. A ještě ve finále to údržbu často dělají členové KČT zadarmo.
    Kdyby vás zajímalo, jak ty dotace KČT využívá, tak máte smůlu. Výroční zprávu na jejich webu nenajdete, v rejstříku jsou naposledy neúplné výkazy za rok 2017. Na spolek, který na dotací nabral od roku 1999 281 milionů (podle hlídače státu), hodně mizerná transparence.

  • 17. 8. 2021 12:37

    Marián Kyral

    Vtip je v tom, že KČT není vlastníkem tras. Jen je plánují a udržují. Trasy vlastní firma Trasa s.r.o., obchodní to společnost KČT, která s nimi dál obchoduje. http://www.trasa.cz/

  • 25. 8. 2021 15:31

    MichaelSt

    "Vlastníkem" tras je Rada značení, tedy KČT. Vlastníkem společnosti Trasa je také KČT.
    Co je to ale "být vlastníkem tras"? Dá se vůbec nějak vlastnit "směr, kterým půjdu"? Asi proto má Rada značení ve své péči jen ty TIMy (směrovníky), tam jsou našroubovaný šipky a to je jejich "majetek". Ale barevná šmouha na stromě v lese, který patří úplně někomu jinýmu?
    Kdyby ten les byl můj, tak můžu klidně říct: malujte si hoši, co chcete, ničit to nebudu, ale bránit mi, abych to nevyužil ve svůj prospěch, mi nemůžete. To bychom na to museli mít smlouvu. Zrovna tak, zarazíte-li kůl se směrovníkem a neřekli jste si o souhlas, tak máte smůlu.
    Právě proto je tu nějaký zákon, vyhláška či co, nebo se připravuje, že tyhle turistický značky můžou být všude a nikdo je nesmí ničit.

  • 25. 8. 2021 15:48

    Marián Kyral

    Řekněme, že je to poněkud nepřehledné.

    Nicméně není to o směru, ale o záznamu, kudy přesně ty trasy vedou. To si drží a nepustí. Mapy.cz s nimi mají nějakou smlouvu, detaily ale neznám.

  • 25. 8. 2021 14:39

    MichaelSt

    Pokud vím, tak značkaři, tedy ti, co chodí po terénu, mají (nebo donedávna měli) pouze databázi tzv. TIM, tedy míst, kde jsou rozcestníky. K tomu si malovávali na průsvitky vedení tras. Kdo určuje, kudy doopravdy vede trasa mezi těmi rozcestníky nevím, pravděpodobně to dělají v té Trase.
    Teď už je to lepší, ale svého času byl např. Seznam (mapy.cz) s KČT na kordy (nevím proč, asi že značené cesty jsou rodinné stříbro a kdo o nich třeba jen promluví, by mohl něco zaplatit, ne :-) . A zkuste k nějakému účelu použít turistickou značku!!! ta je patentově chráněná.
    A tak si Seznam jedno léto raději najmul řadu studentů, kteří všechny cesty prošli a našli i spoustu nesrovnalostí. Pak se vztahy oteplily. Nový šéf rady značení KČT je navíc vstřícnější.
    Značkaři opravdu chodí a udržují značené cesty zadarmo, platí se jim ale doprava, dost často autem, protože nejsou lidi, například na Ústeckoorlicko prý jezdí lidé třeba až z Pardubic. Z dotací se dále platí směrovky, speciální barva, cesty se musí každých několik roků obnovovat... Dále jsou tu cyklotrasy, takové ty žluté směrovky na silnicích. Jestli to všechno opravdu stojí 8 mil. ročně nevím. Jenomže šikovný účetní vyúčtuje všechno.

  • 17. 8. 2021 13:18

    Marián Kyral

    Z mých zkušeností můžu říct, že u novějších mobilů není problém mít GPS zapnutou celý den. Kapacitní baterie, úsporný hardware a optimalizovaný systém dělají svoje. Aktuálně mám Google Pixel 4a 5G, který je v tomhle ohledu mnohem lepší než můj předchozí mobil (HTC U11 Life).

  • 17. 8. 2021 18:20

    Net

    Záleží i na tom, jak mobil s GPS pracuje, někde aktualizují polohu 10x za vteřinu, to pak ukazují přesně aktuální rychlost, jindy aktualizují polohu několikrát za minutu a jen predikují polohu podle senzorů a předchozích dat. Pak se výdrž značně zlepší, ale není to tak přesné pro aktuální údaje.

  • 17. 8. 2021 21:17

    Marián Kyral

    Já si všechny své výlety trasuji a mám zapnutou maximální frekvenci ukládání, cca 1x za sekundu.

    V neděli jsem byl v Jeseníkách, za šest a čtvrt hodiny jsem natrasoval 17,6 km (22 400 bodů) a večer jsem měl ještě 52% baterky. Samozřejmě jsem na telefonu dělal i jiné věci. Se sníženou frekvencí zjišťování polohy to bude samozřejmě ještě lepší.

  • 28. 8. 2021 12:17

    MaT

    Ty mobily na to jsou fakt žravější... Ale je fakt, že pro záznam trasy - třeba i na účely mapování - opravdu není třeba tu polohu ukládat tak často.

    Já roky používal samostatný GPS Logger - konkrétně QSTARZ BT-Q1000XT. Akorát jsem si ho dojel koupit ke Conradovi do Drážďan, kde mě vyšel snad o 1500 méně než u českého Conrada. Jak se koukám, prodává se to pořád a pořád za podobné ceny...

    Ten fungoval dobře - klidně to na baterii vydrželo ukládat celý den. Úsporné to asi je i kvůli tomu, že to nemá displej. Ale mělo to i své mouchy - třeba člověk ani neměl moc kontrolu nad tím, jak moc je baterie ještě nabitá. Ale dá se i měnit - je tam stejný typ baterií, co do nějakých starých Nokií.

    Už je to ale dost let, QSTARZ zdá se to moc výrobce zdá se to moc neinovuje. Dnes je běžné, že GPS čipy umí přijímat signál i od jiných satelitů na určování polohy - Galileo, Glonass.

    Asi před dvěma lety jsem si pořídil hodinky od Garminu (Forerunner 945), uživatelsky je to mnohem komfortnější a ukládat si trasu třeba při celodenním výletu taky není problém...

    Samostatné GPSky - kdysi jsem zkoušel si na nějaké výlety vzít nějakou navigaci od Garminu co jsem měl do auta - ty podklady přeci jen nebyly tak pěkné, jako třeba mapy.cz nebo co mám mapy v Locusu. Pro orientaci v terénu jsou ty mapy v mobilech asi přeci jen dál. Lépe se plánuje trasa (scrollování mapou bylo tehdy na té navigaci za trest). Navíc ta autonavigace bez napájení také moc dlouho nevydržela - v tom by ty čistě turistické byly samozřejmě lepší - ale otázka je, co ty mapové podklady. Pokud jde člověku jen o ten záznam trasy, tak samostatný logger nebo ty hodinky jsou podle mě dobré řešení. A občas se juknout do mapy na mobilu, to tu bateru nevyšťaví tak rychle. A pokud má někdo štěstí, že mobil má velkou baterii a i trvalý záznam trasy fakt moc baterii nežere, tak tím lépe a ať to používá. Já už ale párkrát na nějakém výletě vyšťavil baterii na mobilu dost rychle - to když s ním člověk ještě fotí a tak... Další řešení je ještě 20 000 mAh powerbanka, ale ta taky něco váží, ještě část doby výletu to mít pospojované nějakým drátem... No... :-)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).