Smysl pro prážáka i ostaní:
- při nemoci
Smysl pro nepražáka v zapadákově:
- téměř vždy.
Nepražácky myslí hlavně zákonodárci už od dob socialismu. Na 6 hodin do práce dělníci, na 7 hodin do práce školáci, na 8 hodin do práce bílé límečky. Přitom do vesnička jel jeden autobus ráno, jeden v poledne a jeden odpoledne. Utrum. Kdo z nás starších si pamatuje ještě tento nesmysl z 80tých let? Dnes je těch nesmyslů vypadlých ze senátu a parlamentu ještě více.
Také mám pocit, že před revolucí byla veřejná doprava daleko početnější a pravidelnější. Tomu odpovídají i kolikrát dnes již nad-dimenzovaná autobusová nádraží v každé větší trochu větší obci.
Na druhou stranu, přímá souvislost je s tím, že tehdy neměla každá domácnost "2 - 3 auta", jako dnes. Autobusy a vlaky se tak jezdit muselo, protože nebylo na výběr.
Dnes by se tolik spojů neuživilo. Lidé (včetně mne) zlenivěli.
Myslim ze zamenujete pricinu a nasledek. Z meho okoli je to v 90% pripadu tak, ze si domacnost poridila auto, protoze jim po omezeni hromadne dopravy nic jineho nezbyvalo.
Priklad - do vsi 10km za mestem trva doprava "hromadne" od domu ve meste cca hodinu az pul druhe hodiny. To samo o sobe je uz dost tragicke, ale necht. Jenze jeste pred "par" lety byl bezne spoj co hodinu. Dnes jsou tam dva spoje denne a o vikendu tam nejezdi projistotu nic. Tudiz si jak obyvatele te vsi tak ti kteri tam maji pribuzne byli jednoduse postupne nuceni poridit auto. A kdyz uz ho maji, tak snim samozrejme jezdi i jinam.
Nebo jiny, zcela konkretni priklad - tzv "Kozi draha" v podkrusnohori. Dokud vlaky jezdily co hodinu, tak kazdy vedel, ze kazdou "celou" jede vlak a nemusel zkoumat jizdni rad => lidi tim vlakem jezdili. Pak zacali z "ekonomickych" duvodu dopravu omezovat => lidi uz netusili jestli to zrovna ted jede => preorientovali se na jine zpusoby dopravy, coz vedlo k dalsimu poklesu (naprosto logicky) a ve finale k zastaveni provozu.
Tak ona dopravni obsluznost proste vypada (vzdycky) tak, ze pokud vykrejvate nejaky casovy usek, tak prvni/posledni spoj jezdi poloprazdne. Kdyz se to zredukuje o tyto spoje, tak se ten "problem" jen presune.
Muzu uvest tech prikladu povicero - Jezdival rychlik z Chebu do Liberce (2x denne). Specielne v nedeli odpoledne a v patek odpoledne totalne natriskanej (zazil sem situaci, kdy v ramci zlepsovani sluzbe mel o 2 vagony min nez normalne => pruvodci pustila lidi i do postovniho vagonu a listky se ani nepokousela kontrolovat, protoze lidi sedeli na dvojaku po trech a v ulickach to bylo hlava na hlave). Ale obecne bych odhad vytizenost spoje na slusnych 50%. Precijen to byl jedine sprimej spoj na tyhle trase. Samo uz nejezdi a je treba prestupovat minimalne v Usti (coz je minimalne dalsi 1/2 hodina na cestu)....ostatne, pri te uzasne cestovni rychlosti cca 25km/h by mozna trenovany maratonec vlak predbehl ...
Pripadne pamatuju casy, kdy na trase Teplice - Praha jezdili (a zavodily) dve firmy, ve spickach vcetne posil a jezdilo to plny vsechno. Po tom co doslo k (tusim se tomu rika kartelove) dohode a podelily si casy, zvedly jizdny a samo zredukovaly mnoztvi spoju se znacna cast cestujicich presunula na jine dopravni prostredky (a vlaky to nebudou, delat si trihodinouvou okruzni jizdu na Prahu, na to nema naladu kazdej).