Tak ona dopravni obsluznost proste vypada (vzdycky) tak, ze pokud vykrejvate nejaky casovy usek, tak prvni/posledni spoj jezdi poloprazdne. Kdyz se to zredukuje o tyto spoje, tak se ten "problem" jen presune.
Muzu uvest tech prikladu povicero - Jezdival rychlik z Chebu do Liberce (2x denne). Specielne v nedeli odpoledne a v patek odpoledne totalne natriskanej (zazil sem situaci, kdy v ramci zlepsovani sluzbe mel o 2 vagony min nez normalne => pruvodci pustila lidi i do postovniho vagonu a listky se ani nepokousela kontrolovat, protoze lidi sedeli na dvojaku po trech a v ulickach to bylo hlava na hlave). Ale obecne bych odhad vytizenost spoje na slusnych 50%. Precijen to byl jedine sprimej spoj na tyhle trase. Samo uz nejezdi a je treba prestupovat minimalne v Usti (coz je minimalne dalsi 1/2 hodina na cestu)....ostatne, pri te uzasne cestovni rychlosti cca 25km/h by mozna trenovany maratonec vlak predbehl ...
Pripadne pamatuju casy, kdy na trase Teplice - Praha jezdili (a zavodily) dve firmy, ve spickach vcetne posil a jezdilo to plny vsechno. Po tom co doslo k (tusim se tomu rika kartelove) dohode a podelily si casy, zvedly jizdny a samo zredukovaly mnoztvi spoju se znacna cast cestujicich presunula na jine dopravni prostredky (a vlaky to nebudou, delat si trihodinouvou okruzni jizdu na Prahu, na to nema naladu kazdej).
Myslim ze zamenujete pricinu a nasledek. Z meho okoli je to v 90% pripadu tak, ze si domacnost poridila auto, protoze jim po omezeni hromadne dopravy nic jineho nezbyvalo.
Priklad - do vsi 10km za mestem trva doprava "hromadne" od domu ve meste cca hodinu az pul druhe hodiny. To samo o sobe je uz dost tragicke, ale necht. Jenze jeste pred "par" lety byl bezne spoj co hodinu. Dnes jsou tam dva spoje denne a o vikendu tam nejezdi projistotu nic. Tudiz si jak obyvatele te vsi tak ti kteri tam maji pribuzne byli jednoduse postupne nuceni poridit auto. A kdyz uz ho maji, tak snim samozrejme jezdi i jinam.
Nebo jiny, zcela konkretni priklad - tzv "Kozi draha" v podkrusnohori. Dokud vlaky jezdily co hodinu, tak kazdy vedel, ze kazdou "celou" jede vlak a nemusel zkoumat jizdni rad => lidi tim vlakem jezdili. Pak zacali z "ekonomickych" duvodu dopravu omezovat => lidi uz netusili jestli to zrovna ted jede => preorientovali se na jine zpusoby dopravy, coz vedlo k dalsimu poklesu (naprosto logicky) a ve finale k zastaveni provozu.
Také mám pocit, že před revolucí byla veřejná doprava daleko početnější a pravidelnější. Tomu odpovídají i kolikrát dnes již nad-dimenzovaná autobusová nádraží v každé větší trochu větší obci.
Na druhou stranu, přímá souvislost je s tím, že tehdy neměla každá domácnost "2 - 3 auta", jako dnes. Autobusy a vlaky se tak jezdit muselo, protože nebylo na výběr.
Dnes by se tolik spojů neuživilo. Lidé (včetně mne) zlenivěli.
Smysl pro prážáka i ostaní:
- při nemoci
Smysl pro nepražáka v zapadákově:
- téměř vždy.
Nepražácky myslí hlavně zákonodárci už od dob socialismu. Na 6 hodin do práce dělníci, na 7 hodin do práce školáci, na 8 hodin do práce bílé límečky. Přitom do vesnička jel jeden autobus ráno, jeden v poledne a jeden odpoledne. Utrum. Kdo z nás starších si pamatuje ještě tento nesmysl z 80tých let? Dnes je těch nesmyslů vypadlých ze senátu a parlamentu ještě více.