Dobrý den,
velmi nás mrzí, že se v několika málo případech objevují s QR Platbou tyto úvodní problémy, které souvisí s faktem, že celá technologie platebních QR kódů je velmi nová.
Informace od obchodníka zde přitom není zcela přesná - pokusím se situaci dovysvětlit.
Klasická platební tlačítka fungují tak, že po dokončení platby v internetovém bankovnictví dané banky je uživatel přesměrován na stránky obchodníka, resp. na adresu, který si tento obchodník zaregistruje u banky. Tím se ihned obchodník dozví o tom, že platba byla provedena.
Tento mechanismus může teoreticky selhat (např. nepodaří-li se načíst stránku obchodníka). Pro takové případy mají obchodníci záložní řešení v podobě pravidelného stahování přehledů plateb - platba potom proběhne, ale její přijetí trvá déle (dle frekvence stahování). Klasická platební tlačítka jsou dnes již odladěná - proto dochází k minimu těchto problémů.
Na mobilním telefonu je situace jiná. Jelikož do QR kódu není možno URL pro zpětné volání obchodníka efektivně uložit kvůli malé datové kapacitě QR kódu (a k ničemu by to stejně nevedlo - k přesměrování musí ostatně dojít na desktopu, ne v telefonu), funguje celá věc tak, že když uživatel platí na telefonu, prohlížeč na stránce ePlatby periodicky kontroluje stav platby a ve správnou chvíli provede automatické přesměrování. Aby nedocházelo ke zbytečnému zatěžování systému, interval těchto kontrol se prodlužuje a po nějaké době dojde k úplnému přerušení pokusů.
Uživatel tedy musí provést platbu rozumně rychle (do několika minut) a po zaplacení chvíli počkat, než dojde k automatickému přesměrování v prohlížeči (prohlížeč se magicky přesměruje z "fialové stránky" na stránku obchodníka). Při tomto přesměrování je zároveň notifikován obchodník a tím přijme platbu. Jinak je opět - stejně jako u klasického platebního tlačítka - aplikován "záložní" mechanismus přes stažené přehledy, který platbu zpomalí tak, jak jste popsal...
Doufám, že jsem situaci objasnil a že zůstanete placení přes QR kódy věrný. Funkce bude neustále monitorována a věřím, že se nám velmi brzy podaří dostat do stavu, kdy k těmto problémům (které mají dopad na rychlost zpracování, nikoliv na samotné provedení platby) nebude docházet, nebo bude docházet pouze ve zcela minimální míře.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Petr Dvořák
Platba QR kodem je opravdu mila vec. Pokud vsak odeslete penize a nedokonci se vam objednavka, stava se z toho utrpeni.
3 dny stare doporuceni z Alza podpory: První s tímto problémem nejste. Jedná se o to, že mobilní aplikace banky se neumí vrátit zpět, jak jste zvyklí z počítače. Doporučuji tedy objednávky dokončovat pomocí počítače, aby nedocházelo k těmto problémům.