Operatori krici, ze flat data nemohou byt, ze trpi, protoze uzivatele (konecne!) pouzivaji datove prenosy....
Jednoducha uvaha. Zisky operatoru se pohybuji v radech miliard, konkretne se bavime o castce 10mld rocne plus minus. Stavba spickove 3G site na nasem uzemi je velmi malo jednotek miliard. Jinymi slovy, dobrou sit postavi rekneme za 30% rocniho zisku. Kompletni.
Kdyz pripocitam zoufalou vnitrni neefektivitu operatoru, spoustu nesmyslnych projektu negenerujicich zadne revenue, mraky lidi, komplikovana struktura produktu atd., mame presny obrazek.
Operatori by si meli uvedomit, ze uzivatele chteji jednoduche a jasne produkty, volani a data za rozumne ceny. Nic jineho od operatoru nechteji a chtit nebudou! A podivejte se na realitu....
Operatori chteji rust v revenue a zisku na nasem piditrhu za kazdou cenu, vysledkem je drahe volani a draha data, ve srovnani s jinymi zememi. Pres to, ze jsem pravicak, trvrdim, ze tady musi telekomunikacni urad brutalne zasahnout, toto neni a nemuze byt prostredi volneho trhu.
Jsem taky zaměstnancem operátora, podle IP asi stejného jako Vy :-) Ale troufám si značně NESOUHLASIT!
Ono stačí nabídnout opravdu ROZUMNÉ ceny za služby a pak se prodeje "nemusí tlačit" obchoďáky, telemarketingem atd.
Jako příklad se podívejte na ADSL v maximální rychlosti za 400,- (300,- k mobilnímu tarifu). Lidi si to za těch 14 dní aktivovali SAMI v takovém množství, že technici nezvládají realizace.
Kdyby taková cena byla ihned od zavedení, tak ani nevzniknout žádné WiFi a tak rozbujelá konkurence - ČR je WiFi velmoc výhradě díky předraženým cenám bývalého ČTc.
A ano, v roce 97 jsi platil za mobil 2000,- Kč a teď 700,-, ale kolik lidí mělo mobil ze sta v roce 97? Zhruba jeden člověk. Dnes je na 100 lidí 130 aktivních simek, takže při ARPU cca 500Kč je to výnos 65 000,- na 100 obyvatel v roce 2010 a před tím (ve zmíněném roce 97) to bylo 2000,- na 100 obyvatel :-DDD Takže asi tak!
Hlavní problém našeho zaměstnavatele je ten, že tlačí výhradně na nové aktivace, i když je samozřejmě důležitější výnos než mít 60 000 aktivací ročně. To ví i top management, ale bojí se to říct akcionářům, protože mají strach, že by přišli o místo, když by se jich akcionáři zeptali proč do teď tak extrémně tlačili na aktivace a šli tedy špatnou cestou.
Problémem jsou nejasné ceníky, nefunkční systémy (Claudie), přílišné kličky a podmínky v každé službě...
--
Já vím, co zákazníci chtějí!
Jsou to jasné a férové podmínky, kterým nejlépe vyhovuje flat-rate na všechno (hovory, SMS, MMS, data, content).
A všechno v jasných cenách a ne aby kazdá služba měla 3-10 cen podle toho v rámci kterého marketingového mema nebo přes jakého dealera byla aktivována a jakou zákazník dostal retenční nabídku.
Chce to jasný ceník, který se vleze na jednu A4 (nejlíp na půlku) všechny ceny TRVALÉ bez ohledu na datum aktivace a pokud možno vše bez závazku (vyjma hardwaru kvůli spekulantům a podvodníkům, ale i tak bych závazek dával MAXIMALNE 12 měsíců, ideálně tak 6).
Vždyť nějaká mimuta, SMS, data atd. nás kolego nestojí ani kraví pšouknutí! Pokud nám někdo zaplatí slušné peníze, což je například ARPU + x %, tak už může dostat flat-rate na všechno a stejně se nám to VYPLATI!
Vyplatí se to i zákazníkovi, protože nemusí hlídat kam volá, kolik provolá, kolik dat přenese. Každý měsíc mu navíc chodí stejná faktura, které rozumí...
Měli bychom zákazníka také chránit před předlužováním - stanovit maximální výše limitů měsíční útraty po které dojde k upozornění a následné blokaci služeb (SpendLimit) pro každého zákazníka. Navíc implicidně blokovat audiotextové služby (linky 900 atd.) + premium SMS (SMS za 3-99Kč) a aktivovat tyto služby pouze na vyžádání.
Lidé chtějí pouze férové jednání a to jim nenabízíme, i když přesně víme, co chtějí, tak se tím neřídíme!
V některých případech dokonce zákazníkům přímo lžeme! Četl jste třeba pracovní postup na cenzurování Internetu (ChildProtection)? V něm má operátor prvotně zákazníkovi říct, že blokovaný server je nedostupný a blokování neprovádíme. Teprve až zákazník dokáže opak, má ho přepojit na vyšší level, kde mu blokování přiznají odkáží ho na stránku http://www.iwf.org.uk/ a hovor ukončí!
Nelze čekat, že budeme mít spokojené zákazníky, když jim budeme lhát přímo do očí!
Jejich jedinej problem je to, ze by vam i nadale chteli prodavat MB za 20 000Kc (jo, jestli myslite ze sem blazen, tak si spocitejte ceny SMS a jeji velikost = pocet B vynasobte cenou.)
Jejich managory musi jimat hruza a bes, kdyz si uvedomej, ze na libovolnych datech se daj za cenu jedny SMS poslat desetitisice takovych zprav.
To mi říkali už s broadbandem a podívejte - existuje jenom flat-rate. Jiné připojení už je spíše výjimkou.
A nelhat uživateli do očí ohledně jeho připojení je, myslím si, naprostá samozřejmost - říkat pravdu rozhodně není obtížně realizovatelné. Nebo myslíte, že ano?
Jinak dealer Vám nedává "50% slevu", já u operátora pracuji a "50% sleva" znamená většinou snížení výnosu z 5000% "jenom" někam k 2500% :-DDD Kdyby ceníky byly férové, tak by každý mohl mít za cca 700Kč neomezené volání, SMS, MMS i data kamkoli po EU a operátor by krásně vydělal - opět miliardy.
Obchoďák, retenční oddělení atd. - to je plus pro operátora ne pro Vás!
Existují jenom proto, že operátorům nestačí miliardy, oni chtějí desítky a stovky miliard - pak jsou potřeba obchoďáci. Uvědomte si, že takový tarif, to není reálná hodnota... Má cenu, jakou má, jenom na papíře - klidně na něj můžete dostat 50% slevu, 80% slevu - jeho počáteční hodnota je tvořená marketingem včetně těchto "slev". Tarif, který by měl stát maximálně 700,- Kč dávají za 4000,-; Vám ho dají s 50% slevou "jenom" za 2000,- a vy se ještě radujete a myslíte si, jakou že to nemáte výhodu! To jsem neviděl :-)))
S takovým přístupem se toho opravdu v ČR mnoho nezmění, česká ovce zkrátka vždy bude pouze OVČANEM!
Asi si nerozumime, zakaznici chteji vse zdarma nebo sluzbu za penize co videli jinde nebo u nekoho jineho a mezi geeky kteri maji zivot pod kontrolou to nema smysl delat.
Zaklad vam poskytne kazdy a pak uz je bitva jenom o halere, viz autodoprava.
Cele je to o obchodacich (mysleno personach) jak to ukociruji, napriklad 75% trhu s jednim druhem pojisteni ma jeden produkt ktery je ale krute nevyhodny. Ti lide co ho maji to nevedi, jsou spokojeni a je to prave velky uspech marketingu. Cekam ze operatori vyjdou s nejakym tarifem Premium Facebook, kde budete mit za 135 Kc/mesic neomezena data smerem na FB, proste musi zacit kouzlit, core sluzby nestaci. V roce 1997 jsem platil za mobil 2000 Kc, ted 700 kc, chce to najit neco co elegantne vytahne penize z kapes a to bez lidi v terenu co to budou hucet zakaznikum do hlav nepujde.
Háček je v tom, že s mobilními daty je opravdu problém - zkušenosti AT&T v USA totiž naznačují, že pokud se v síti objeví opravdu hodně zařízení, která "data nonstop" opravdu využívají ve velkém, tak má operátor velké potíže.
Možná to je technicky řešitelné, ale jen za cenu nemalých nákladů. Ne že bych se nějak moc zastával našich operátorů, štvou mě mnoha věcmi, ale konkrétně v otázce datových přenosů je do jisté míry chápu - zatím problém nemají, ale do budoucna to může být docela časovaná bomba.
Nevim jestli se orientujete ve vlakne. Ano obchodak je samozrejme plus pro firmu, to je to o cem se bavime.
A ohledne zisku - pokud by se statutarove vedome a dlouhodobe nesnazili o "desitky miliard misto miliard", tak by asi mohli byt popotahovani, treba podle § 255 a § 255a. To je samozrejme pouze teoreticky mozne, chtel jsem tim rici, ze jenom idiot by nechtel mit marzi 5000%, zejmena kdyz ji kvuli tomu majitele "zalozili".
To o te cenotvorbe si myslite generalne? Treba u jinych sluzeb? Taxi, holic, pronajem nemovitosti? Co kdyz je najem bytu 10 000 Kc stanoveny marketingem? Muze byt sleva 80%? Co fixni a variabilni naklady?
Ono je jedno co chteji zakaznici. Kdyby se firmy soustredily na to co chteji zakaznici, tak muzou povesit na web interaktivni tabulku cen a neplatit 800 obchodaku po 60 kKc. Pokud se to necha na zakaznicich, klesnou sledovana cisla na desetinu, padesatinu.
Do ted jsem slysel zhruba ve 100% pripadu presny opak, kdo zustane poskytovat "zaklad" tak konci, kapusticka je uplne jinde.
No to je vas boj a koukam slozity. Prvni IP byla hotelova Wifi, zrejme ADSL nebo neco takoveho a to druhe browser z mobilu, jestli tu kulicku delate z tohoto tak jste dobri. Mit jednoduchy cenik by asi nekdo chtit mohl, ja jsem reagoval na relativne zname tema obsluhy zakazniku a jejich tendenci si shanet informace a procitat ceniky a interaktivne si neco kupovat. Kdo se na to spolehne tak konci. Leda mozna prodejna pro radioamatery by to mohla zkusit. Michodem meli jsme Oskara, a myslim ze se profiloval na trhu ze nemame nic resit ze jeho tarify jsou jednoznacne (myslim zadne spicky, jedna cena do site i mimo apod.) no a kdyz jsme v roce 2005 prechazeli jinam tak jsme se nemohli dopocitat kolik nas vlastne stoji volani (davali jsme novymu operatorovi faktury).
Nema to ani UPC, na tu firmu a jeji ceniky nestaci ani dobre znalosti tarifu, k tomu musi prijit dealer a cele to poskrtat a dat 50% slevy na jeden rok. Zrejme to co chcete neni jednoduse realizovatelne.
Koukam asi zamestnanec operatora...
Naopak, kdo prvni pochopi, co uzivatele chteji, vyhraje. Slovo user experience pro nase operatory ztratilo smysl. Prodejny po obchodacich jsou jen proto, ze webove sluzby nefunguji jak by mely.
A kdo bude poskytovat "zaklad" tak nekonci, naopak vyhraje. Kdo ho bude poskytovat dobre. Koneckoncu, operatori stejne poskytuji jen zaklad, ruku na srdce: vydelava hlas, sms (nejvic), data. 10 let pokusu o nejake pridane sluzby nezafungovalo. Vysledkem jsou mraky produktu, z nichz se pouziva minimalni procento, ale tvori maximalni vynos. Zbytek zatezuje systemy, pusobi neefektivitu ve firme...