On je ten popis v clanku zabihajici do detailu v ruznych scenarich mozna desivejsi, nez je realita. Ja mel hotovo za pet minut a z toho mi nejdyl trvalo najit to parovani... prislo mi prirozene hledat to pod nastavenim (tedy 'ozubene' kolecko) a ne v zalozce 'obcan', navic nektere ovladaci prvky nejsou dostupne vsude. To rozhrani by sneslo vylepsit, ale zas tak desny to neni a jde na tom dale pracovat. Narkum nekterych 'taky-ajtaku' nerozumim - takovym bych se bal sverit administraci cehokoliv... podle tech vyroku se musi psychicky hroutit s prvnim problemem, kdy selze tupe mackani tlacitka 'dalsi'.
Jista komplikovanost je castecne zpusobena i tim, ze se umoznuje vyuziti mnoha ruznych prostredku. Z pohledu diverzity je to jedine dobre, ze nejsem odkazan na jednoho poskytovatele sluzby, ale samozrejme si ta moznost volby nejakou 'dan' vybere.
Samozrejme, ze nejaka bezpecnost vyzadovana byt musi. Prostredky eGovermentu je mozne realizovat ruzne pravni jednani s pomerne znacnou mirou odpovednosti/moznych dusledku. Asi to uplne nemuze byt pojate jako telekonference ministru, kde si pristupove udaje tisknou na papir a zabezpeceni je oprene o sestimistny PIN :)
jo, když nad tim člověk moc nepřemýšlí, tak to nějak funguje, ale jak na běžného člověka začne vyskakovat NIA, úrovně zabezpečení apod a pokusí se to pochopit, tak mu exploduje hlava. Když se třeba na portál občana přihlásim přes eidentitu přes mojeid a pak přes datovou schránku do které se přihlásím přes eidentitu přes mojeid, tak dostanu rozdílná data (resp mi to začne u některých služeb začne zobrazovat, že se mám přihlásit přes NIA, což jsem ale víceméně udělal, akorát je to probublaný přes DS). Teoreticky to možná funguje dobře a logicky, ale jinak mi to včetně bambilionu podivně pojmenovaných pinů u eobčanky přijde naprosto antiuživatelský.
A tak jiste, pokud budeme ke vsemu novemu pristupovat s despektem, tak muzeme zustat u papirovyho lejstra orazenyho gumovym razidlem a nikam se to nepohne... :-) Nicmene, kdyz dnesni reseni srovnam s tim, s cim jsme pracovali pred deseti-patnacti-dvaceti lety, tak bych slova typu anti-uzivatelsky volil hodne opatrne. Protoze to byvalo... mnohem horsi ;-)
tohle neni o despektu, ale že se zapomíná, kdo je uživatel. A že cílem neni odstranit papír (btw někdy mám pocit, že po veškeré té elektronizaci mám v šanonech víc papíru než rodiče v době, kdy se všechno muselo nabouchat na psacím stroji), ale nahradit ho něčím lépe použitelným. A na papíru zatim neni nic špatnýho, pro většinu lidí je to pořád nejsnáze uchopitelná technologie, kterou jsou schopný bez nějakých vícenákladů celkem přijatelně spravovat a nemaj problém třeba po patnácti letech vytáhnout nějaký papír s rozhodnutím. Někdy mohou být potřeba i padesát let staré papíry po dědečkovi. S tim moderním systémem mizejících datových zpráv tohle nedaj lidi ani náhodou. Nebo na portálu občana je teď pomalu víc možností přihlášení než skutečně užitečných funkcí, které se ještě liší tím, kterou z těch možností přihlášení použiju.
Smyslem mého příspěvku nebylo rozpoutat diskusi, ve které se budou lidé trumfovat, jak lze něco zvládnou do 5 minut (to jistě dokáže i řada dalších jedinců), nýbrž upozornit na fakt, že v této podobě to většinová populace prostě nepřijme. A pár nadšenců na tom nic nezmění. Nakonec, statistiky mluví jasně, namátkou třeba např. kolik občanů využívá Portál občana apod.
23. 11. 2020, 17:42 editováno autorem komentáře