Jednou si takhle evropsky urednik sedel ve sve kancelari, hral si s mobilem a premyslel jakou ptakovinou by se mohl zviditelnit. No a kdyz uz mel ten telefon v ruce tak ho napadla prenositelnost cisel jako skvely protrzni nastroj. A protoze kazda blbost je nesmrtelna tak po mnohaletem putovani vybory a podvybory se to nakonec schvalilo a muselo zavest v cele Evrope. Diky tomu:
a) tradicnem evropskym zpusobem vsichni majitele mobilu zadotuji tem co si chteji prenest cisla jejich presun, protoze ty miliardy v nakladech pro kazdeho operatora proste nekdo zaplatit musi a ze zisku to nikdo nezatahne
b) postupne se vsem zdrazi hovory do vlastni site, protoze to bude jednodussi nez se prudit s oznamovanim predem
c) par lidi usetri ctyri stovky za vizitky
d) urednik vykazal cinnost
e) EU predvedla protrzni orientaci alespon tam kde o to nikdo nestal, kdyz uz v zemedelstvi to nejde
Celkove bych rekl, ze to nebyl spatny obchod, nemyslite?
Na ty miliardove naklady jste prisle kde? Neverte vsemu co operatori nakukaji. Operatori se prenositelnosti boji, protoze budou muset bojovat cenou a ne tim, ktery trapny MMS "Live" portal je lepsi. Ja treba nechci zadny Live portal a take za nej zaplati vsichni zakaznici.
Problem s prenositelnosti neni problem narizeni z EU, ale jako vzdy problem toho, jak to zase podivne CTU napekl.
Ve Finsku prenositelnosti funguje bez problem, volani do vsech siti stoji ty same penize (a je vzdy levnejsi nez v Cechach). Konkurence mezi operatory po zavedni prenositelnosti prudce vzrostla.
Sice muze byt vysledne procento prenesenych cisel male, ale konkurencnosti trhu vzrostla vyrazne a operatori vedi, ze pokud budou drazi, tak to procento prenesenych cisel vyrazne vzroste.
Celkove bych rekl, ze je to vyborny obchod.
A co bych opravdu uvital jeste vice by byla prenositelnost cisla bankovniho uctu.
Ja bych uvital prenositelnost adresy minimalne v ramci CR. Proc jsem nucen kvuli stehovani menit obcanku a vsechny ostatni doklady? Nezvysuje to nahodou naklady na stehovani a tim neomezuje mobilitu pracovni sily? Mam preci pravo pokud se odstehuji z Prahy dostavat dopisy stale na puvodni adresu, ne? :-)
Jinak miliardove naklady jsou vcelku strizlivy odhad zalozeny na mych vcelku bohatych zkusenostech s enteprise informacnimi systemu. Nutnost zmeny primarniho identifikatoru znamena nektere stavajici systemy rovnou zahodit a napsat znovu, ostatni od zakladu predelat.
Prenositelnost bankovnich uctu je technicky neproveditelna bez totalni zmeny principu smerovani plateb v ramci cele EU. V tomto pripade by slo minimalne o desitky spise stovky miliard EUR. Kdyz to zakaznici budou ochotni zaplatit, tak proc ne. :-)
No vidite, nerozumite tomu, ale delate chytryho.
Telefonni cislo totiz neni primarni identifikator v mobilni siti. Primarni identifikator je IMSI, ke kteremu operator priradi telefonni cislo. A IMSI prenositelne neni.
Prenositelnou adresu muzete mit naprosto bez problemu, poridte si P.O.Box.
S tim, ze neni uplne nutne mit na obcance adresu souhlasim taky.
Prenositelnost uctu samozrejme technicky proveditelna je, penize by to stalo, to mate pravdu. Zakaznici by v dusledku usetrili, stejne jako usetrili vsude kde zavedli prenositelnost cisla telefonu. To ze nejaky uzivatel nepouzil prenositelnost neznamena, ze nema vyhodu z jeji pouhe existence.
Je ale zajimave, jak se vzdycky najde dost obhajcu korporaci, kteri si mysli, ze kdyz usetri korporace, tak nejakym zahadnym zpusobem usetri i zakaznik.
Mozna by bylo nejlepsi, kdybychom meli jenom jednoho mobilniho operatora. Prece by se tak stavela jenom jedna mobilni sit, stacilo by jedno platebni centrum, nemusely by se utracet penize za propojovaci poplatky a ani za technicke reseni propojovani s jinymy operatory. Tak by ten jediny osviceny operator usetril a urcite by diky tomu usetrili i vsichni zakaznici. Mit konkurenci mezi mobilnimi operatory je jenom dalsi nesmyslny vymysl tech socialistickych uredniku z EU, ktery nakonec zaplati vsichni zakaznici.
Je snad neco s touto logikou spatneho?
Předpokládám, že o Věci něco víte. Proto bych se chtěl zeptat, podle kterého klíče se hledá terminační telefon?
Pokud originační telefon pošle do systému "přenositelné číslo" jako adresu volaného, jakým způsobem ho systém spojí s terminačním telefonem?
Kde jsou uloženy převodové tabulky, které určují ke kterému číslu patří který IMSI, aby bylo možné vyhledat terminační telefon?
No je to velmi priblizne, ale tak nejak to bude:
Telefonni cislo (nazyvane MSISDN) se analyzuje na MSC, pod ktery dany telefon v dany okamzik spada, z analyzy se odvodi ktereho GMSC se zeptat na dalsi informace. GMSC ma databazi, v te najde cislo a zepta se HLR prirazene k tomu cislu kam smerovat hovor. HLR vi o vsech jejich prirazenych mobilech kde se zrovna nachazeji. HLR tedy posle zpet GMSC informaci kam smerovat hovor a GMSC pak smeruje hovor na cilovy MSC.
Prenositelnost je jiz davno vyresena, Cesko neni zdaleko prvni zeme ktery ji zavadi, tudiz tam zadne problemy technickeho razu nemuzou byt.
Protože nejsem odborník na GSM, přivítal bych informaci, co znamená:
MSC, GMSC, HLR.
Kde se ty jednotlive zkratky nachazejí, jakým zůsobem mezi sebou ty zkratky komunikují a proč?
Tady nejde o primarni identifikator pro smerovani hovoru, to vubec neresim. Jde o primarni identifikator pro poplatkove moduly, statistiku, vykaznictvi, marketingove nastroje a vsechny dalsi zalezitosti. Tam vsude se pouzivala predvolba operatora pro urceni koncove site proste proto, ze to bylo nejjednodussi a nikdo tehdy nepredpokladal prenositelnost. Tohle vsechno pak musite predelat coz neni zrovna trivialni task.
Co se tyce toho uctu tak obecne vsechno je "technicky proveditelne". Otazkou je zdali je to financne ospravedlnitelne, tedy moderne receno je-li mozne nad tim postavit business case. V pripade prenositelnosti cisel prodelate mnohem vice nez kdo kdy usetri.
"Obhajci korporaci" jsou casto ti, kteri vi co kolik stoji a tudiz jsou schopni videt vydajovou slozku tech uzasnych papirovych ci powerpointovych "protrznich" vizi.
Takze bysme meli zastavit prenositelnost jenom kvuli tomu ze si nejaky operator spatne navrhnul tabulky v databazi? Sve systemy v prubehu casu jiste vylepsuji, o tom ze prenositelnost hrozi se vi jiz par let, kdyby chteli, tak jejich systemy na ni budou pripravene a s minimalnimy pridavnymy naklady. Ale protoze prenositelnost neni v jejich zajmu, tak ji samozrejme budou hazet vsechny klacky pod nohy.
Ano, zrusme protrzni vize, dyt prece nic takoveho nepotrebujeme, stejne je to jenom vymysl uredniku z EU co nam chteji rozbit nas vyborne funguji trh z telekomunikacemi. Bude nam stacit jediny monopolni operator a tim se usetri obrovske vydajove slozky. Urcite mi to potvrdi ti, co jsou schopni tuto vydajovou slozku videt a vedi co kolik stoji.
Si predstavte, Eurotel byval jediny monopolni operator a pak prisel ten Paegas jako vysledek nesmyslnych protrznich vizi. Eurotel musel predelat vsechny sve systemy, protoze ty predpokladaly, ze zadny jiny mobilni operator neexistuje. A musel nakoupit techniku na propojeni s Paegasem. A Paegas navic musel koupit kompletne novou sit! Ja za tim vidim tu obrovskou vydajovou slozku. Vite jak pak zakaznici trpeli? Oni to vsechno museli zaplatit!
Tohle uz je samozrejme demagogie.
Ty "tabulky" nebyly spatne navrzeny, s ohledem na pevne parovani predvolba <=> operator to bylo zcela prirozene a pochopitelne reseni. Take to tak vsichni meli nez dorazila ta direktiva EU. Tohle nejsou systemy jako jsou Windows, bezna doba obnovy zakladnich informacnich systemu je minimalne pet let a velice casto dosahuje deseti i vice let. Samozrejme neni technicky problem je nahradit, jenom to neco stoji a to neco zaplati zakaznici.
Problem prenositelnosti je v tom, ze neexistuje zadna relevantni studie o zvyseni konkurencniho prostredi s jeho zavedenim. Ony totiz ty naklady na zmenu vizitek, informovani partneru a dalsi nejsou nijak zavratne. Mnohem vyssi jsou naklady pri stehovani spolecnosti a presto se kazdou chvili nekdo nekam stehuje. Ve statech kde byla jiz zavedena je mnozstvi prenesenych cisel vetsinou hluboko pod peti procenty. Docela draha sranda vcelku pro nic.
Demagogie je naopak tvrdit, ze kdyz operatori prenositelnost cisla nezavedou, tak tim nejak zakaznik usetri, nebo ze se naopak zavedeni prenositelnosti nejak promitne do zvyseni ceny hovorneho.
Zmena cisla neni o vizitkach, ale o tom, ze vase cislo ma kdekdo a vi ani nevite, kdo vsechno ho ma, ale stejne byste byl rad, aby ten nekdo se byl schopen vam dovolat. Informovat vsechny "partnery" je v podstate nemozne, protoze nikdo je vsechny nema v databazi a muzou to by take desetitisice lidi.
Staty zrovna moc srovnatelny trh nejsou, v evrope jsou cisla vyssi, ale zavisi to od zeme. Ale je opet demagogie tvrdit, ze jenom zakaznici, kteri prenositelnosti vyuziji, na tom nejak vydelaji. Vydelaji na tom vsichni zakaznici, protoze zvysena konkurence rozhodne neni v telekomunikacich na skodu.
Obavam se, ze neni prokazan vztah mezi zvysenim konkurence v oblasti mobilnich telekomunikaci a prenositelnosti cisla, protoze neni v zadnem pripade znama vyse bariery jakou predstavuje nechut zmenit sve telefonni cislo. Tudiz se stale ohanite znacne pochybnou zakladni premisou z niz odvozujete sve zavery. Kdyz se menil cislovaci plan byla zmenena cisla vetsiny pevnych linek (pro business minimalne v te dobe vyrazne dulezitejsich) aniz by se z toho nekdo financne slozil nebo to narusilo jeho business. Znam spoustu lidi, kteri za poslednich pet let zmenili mobil trikrat, mnoho z nich jsou zivnostnici (asi na cisle nejvice zavisli ze vsech) a nijak zvlast se jich do nedotklo. To ze zmena telefonniho cisla predstavuje vyraznou barieru pro zmenu operatora proste neni prokazane a tudiz vyvozovani prinosu pro zakaznika je znacne optimisticke. Oproti tomu nakladova stranka veci (placena zakaznikem) je pomerne jasne.
Vaše tvrzení o tom, že absence MNP není bariérou ve změně mobilního operátora je naprostý nesmysl. Mohl bych doložit hned několik průzkumů, které jasně dokládají nejen hlavní důvody, které odrazují zákazníky ve změně operátora, ale také jiné průzkumy, které dokládají vyčíslení výhod pro všechny zákazníky na trhu.
Asi o tom nemá smysl diskutovat, ale mne nepřesvědčíte. MNP má své opodstatnění a od roku 1998 kdy platí v Evropě se na něj operátoři měli možnost postupně připravovat. Pokud to někdo nechal na poslední chvíli, je to jeho problém, ale přenášet veškeré náklady na zákazníka se mu stejně nepovede. Ceny budou regulované a tudíž MNP nebude novým zdrojem příjmů, ale skutečně pouze odstraněním jedné existující bariéry proti volné konkurenci nabídek na trhu.
Chcete říci, že pokud jako primarni identifikátor místo např. 601 použiji ve vámi navržené databázi 603, nebo dokonce 777 tak se databáze zhroutí a přestane fungovat?
To by snad bylo lepší, kdyby jste šel prodávat rohlíky :-)
Databaze se samozrejme nezhrouti, te je to vcelku jedno. Ovsem aplikace postavena na jednoznacnem prirazeni predvolba = operator vam prenositelnost cisel tezko rozdycha.
Tam neni co pridat za sloupecek, protoze ta informace tam proste neni. Je nutne pridat nejaky lookup kod do databaze kde budou vsechna cisla a k nim prirazeni operatori. Ta samozrejme neni zdarma (radove desitky milionu implementace + nemale OPEXy), musi byt prislusne opravena aplikace (coz nemusi vzdy jit) a predstavuje to samozrejme rovnez performance problem (resitelny).
?
na to aby se nejaky hovor spravne zauctoval snad staci, kdyz se rozsiri jeden SQL dotaz (pokud je aplikace rozumne napsana) o nahled do tabulky prenesenych cislel a je vymalovano. Na to nejsou potreba vsechny cisla, desetimilionove implementace, ani performance problemy.
Principialne je prece vyreseni problemu uctovani uplne jednoduchy a jediny co da nejakou praci, je udrzovani aktualni tabulky s prenesenymi cisly - pricemz vzasade staci udrzovat cisla vlastni, pac uctovani ostatnich operatoru je nejspis stejny, at uz jde o konkurencniho op. c.1 nebo op. c.2.
Celkem nepochybuju ze takovych tabulek udrzuji operatori spousty (treba jenom vic vlastnich tarifu je preci nesrovnatelne komplikovaneji), takze uz to nejspi i umi :-)
Hezké. Takže se nám v diskusi vyjasnila obě základní zákopová pásma. Jedni vědí, že náklady nebudou nijak dramatické, a druzí tvrdí, že oni si na tom přesto umí namastit kapsu. :o)) Kouzelné!
My všichni jako zákazníci na tom vyděláme určitě.