Zdravím všechny,
i když to běžně nedělám a v diskusích nereaguji, musím. V článu a diskusích je hodně pravdy, ale také nepravdy. Vycházím z toho, že článek byl napsán pod určitým vlivem okolností a diskutujícím navodil téma, které není tak časté ve vztahu k veřejnosti a dotýká se spíše odborníků. To je možná problém, protože většina z nich hovoří o proklamovaném "Bez spojení není velení", ale fakticky pro to nic nikdo viditelně nedělá. TRASA byl dobrý nápad, ale narazil na organizaci a spolehlivost, s návrhem CB kanálu 9 zatočila arogance státu, analog v převaděčích a dálkově ovládaných radiostanicích je nekoncepční (kromě hasičů, kde je to koncepčně jak záloha, tak jediný způsob komunikace s SDH) a všude je proklamována digitalizace. V prostředí naší vlasti je touto komunikací pro emergentní situace síť PEGAS. Podíváme-li se však do detailů, zjistíme, že není vše namalované růžově a že síť má vážné problémy, jejichž popis vydá na samostatný článek. Nicméně musím dementovat výši ceny koncového zařízení, které je v současné době na 30ti kKč (jasně, nelze to srovnat s analogem, ale 70 kKč je fakt moc). Zásadní problém sítě spočívá v počtu BS, spolehlivosti přenosové infrastruktury (redundance připojení uzlových bodů), pokrytí území rádiovým signálem sítě a provozním řešení. Radiokomunikační síť složek IZS by měla být základním kamenem pro zajištění základních služeb státu (tzv. kritické infrastruktury) a pokud to fungovat nebude, máme, jako občané této země, docela vážný problém. Opět opakuji: "Bez spojení není velení", tedy žádná koordinace. Na služby GSM se, v současné době, spoléhat nemůžeme, ale jsou rozhraním pro poskytnutí pomoci, nejsou primárně určeny pro řízení záchranných prací, ale při obnovovacích pracích budou pro koordinaci stěžejní.
Já mám pocit že tady v Čechách někdo tu kominikaci záměrně bojkotuje. Jak píšete tak TRASA byl naprosto skvělý nápad, který, kdyby byl dobře prezentován tak dodnes funguje. Byl by využitelný nejen při katastrofách, ale dovedu si představit že každý automobil je vybaven CBčkem a řidiči mohou komunikovat jak mezi sebou tak i mezi dispatchingy. Nevím jak dnes, ale ve větších městech byl kanál 10 moderován a bylo hlášen aktuální stav průjeznosti a naoplátku dipatching měl aktuální informace od řidičů. Stačilo tomu udělat lepší reklamu a lidé by pochopili co jim to přinese. O tom že CBčko v autě byl nejlepší antiradar radši pomlčím :-)
Co se Matry týče tak to je další půšvih, za který by měl někdo nést zodpovědnost. Místo toho aby se nasadila funkční spolehlivá Motorola, která mimochodem funguje v celé okolní Evropě, tak stát vyhodil desítky miliard jen proto aby dělal pokusného žabáka žabožroutům z Matry. A výsledek je ten že každé povodně čtu jak se jednotlivé složky IZS nebyly schopny svolat. Co se týče té ceny tak vysílačka stojí 40 tisíc Kč, ale je to holá věc, takže když si k tomu vezmete baterku, nabíječku atd, tak jste na těch 80 tisících ani nemrknete. Pěkné shrnnutí je zde: http://www.zachrannasluzba.cz/odborna/0401_pegas.htm
Nejvíc mě štve že si tu lidé (a bohužel i publicisté) pletou úlohu komerčního poskytovatele a státu a nadávají na poskytovatele místo aby nadávali na neschopný stát (a jeho zkorumpované úředníky). Komerční poskytovatel je tlačen nabídnout co nejlevnější službu zkazníkovi, tedy logicky nebude dimenzovat síť na nějakou mimořádnou událost, která nastane jednou za uherák, protože by mu to dramaticky zvedlo náklady. Logicky by pak musel zdražit službu a zákazníci by mu utekli ke konkurenci. Od toho je tady stát aby zajistil svým občanům bezpečí a připravil se na krizové situace. Bohužel budování záchraného systému si nějaký úředníček pojal jako trafiku a podle toho to vypadá. Lidé a záchranáři pak nemají k disopozici nezávislý komunikační prostředek o který se měl postarat stát a naprosto neprávem pak nadávají na mobilího operátora, který krizovou komunikaci nemá (a ani nemůže mít) v popisu práce.