Názory k článku Mohou být průzkumy Internetu zmanipulované?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 30. 5. 2000 11:33

    Ladislav Matuška (neregistrovaný)
    Ano.
    A nejen mohou, oni zmanipulované jsou, tak jako při volbě Miss World musí být z ohledem na sponzory v první desítce Miss USA, Venezuely a Jižní Afriky tak je tomu i v případě jakýchkoliv "nezávislých" pruzkumu. Každá firma má svoje zákazníky a TSFI mezi ně rozhodně patří.
  • 30. 5. 2000 12:04

    Petr Novotny (neregistrovaný)
    presne musim souhlasit. Me prijde jako uplna blbost delat nejake NEZAVISLE audity. Je to vsechno stejne urcite podvod a jako vse v teto zemi velmi zkorumpovane.
  • 30. 5. 2000 12:38

    mira kriz (neregistrovaný)
    Vazeni panove diskutujici, jednak si mozna pletete pojem AUDIT a pojem PRUZKUM, jednak nazor, ze vsechno je urcite podvod je opravdu neobvykly intelektualni vykon. Omlouvam se za tu jizlivost, ale nedivte se. Nevim, co pan Novotny vi o jakemkoli vyzkumu, ale kriticky zpusob mysleni ho asi moc nezasahnul.
    Zda je audit zavisly nebo nezavisly ponechme na tech, kteri si jej nechaji delat. Jak uz tu probehlo nejednou, auditing navstevnosti je zrejme stejne prezita metoda. To, o cem pise pan Antos, je neco jineho. Zavery o vyuziti freemailu Seznamu nepochazeji ze zadneho auditu, ale z pruzkumu mezi uzivateli. Problem je v tom, ze vyber respondentu autorekrutaci skutecne muze byt vychyleny, a myslim, ze ani kolegy z TNSI to neprekvapuje. Akorat se podobne odchylky tezko napravuji vazenim, kdyz nemame presna data o cilove populaci, ze. iPanel neni reprezentativni, prinejmensim je nesmysl prijmat vysledky z nej jako FAKTA. To, na co upozornil M. Antos, je jenom jeden z moznych problemu. Presto si myslim, ze panel je urcita cesta, jak internet zkoumat, i kdyz to jeste chce "svoje". Odmitnout vsak pausalne vyzkumy s poukazem na korupci a podvod je kratkozrake. Na toto tema byste mohli zalozit diskusni forum na strankach socialni demokracie, jeji pan predseda by se urcite rad zapojil. Nejdriv si prosim o vyzkumech neco zjistete, a pak odsuzujte.
  • 30. 5. 2000 12:43

    Jakub Ditrich (neregistrovaný)
    O zastoupeni pouzivanosti free-mailu pise nedavno Hlavenka na
    http://zive.cz/r-art.asp/id=13405
  • 30. 5. 2000 13:00

    Petr Stuchlík (neregistrovaný)
    Název titulku je zavádějící. Výzkum TNSF není určitě zmanipulovaný (tj. za něčí peníze účelově pozměněný), protože malá firma typu Seznam určitě nestojí společnosti Taylor Nielsen za zkažení jména. Je ale zkreslený výběrem vzorku, který nereprezentuje základní soubor. To je problém všech internetových průzkumů v Česku, počínaje měřením VIP/ÚI FAST VUTbr. Už jenom z toho důvodu, že skupina dobrovolných účastníků výzkumu při zvolené metodologii se vždy více či méně liší od "ne-účastníků". A pokud upoutávky rotovaly na Seznamu, ale už třeba ne na Postu, nebo Emailu.cz, tak se liší spíše více a vypovídací hodnota průzkumu se blíží nule. TNSF to určitě ví, stejně jako každý student marketingového výzkumu. A jak ukázal Marek Antoš, stačí k tomu i selský rozum :-). Takže snad TNSF příště při interpretaci svých čísel ukáže, že tomu aspoň trochu rozumí.
  • 30. 5. 2000 14:16

    Marek Antoš (neregistrovaný)
    Mám pocit, že vidíte svět kolem sebe moc černě. Podle mého názoru je skutečně krajně nepravděpodobné, že by u takového průzkumu někdo někoho korumpoval. Navíc není možné směšovat tento průzkum s auditem návštěvnosti.

    V tomto ani jiných obdobných případech bych nehledal zlý úmysl, ale spíše chybu, která se může stát - v takovém případě je důležité na ní upozornit.

  • 31. 5. 2000 10:54

    Petr Bednář (neregistrovaný)
    Jen poznamka na okraj - neplest dve odlisne vyzkumne agentury s podobnym nazvem: Taylor Nelson a AC Nielsen.
  • 31. 5. 2000 11:34

    Petr Stuchlík (neregistrovaný)
    No jo, díky... Jsem z těch různých akvizicí a mergerů trochu zmatený. Na věci to ale nic nemění.
  • 30. 5. 2000 14:07

    Martin Hosek (neregistrovaný)
    Vazeni,

    jeste, nez prejdu k reakci na vlastni clanek, bych se velice rad pozastavil nad tim faktem, ze vyzkumy (jakekoli) jako takove jsou vzdy pro nejakou stranu negativni...specialne u vyzkumu typu "Zprava o ceskem internetu"....Nad tim, jestli jsou vyzkumy potrebne a smysluplne, bychom mohli stravit debatou hodiny...Ja osobne, z pozice cloveka pohybujiciho se v marketingu uz docela dlouho, vyzkumy beru a bral jsem je vzdy...
    Pokud se podivame na klasicke vyzkumne metody - face to face, telefonicke dotazovani, atd...vsechny tyto si prosly docela strastiplnou cestu, nez se vyladily do dnesni podoby...
    Ted je tu internet - a s tim i nova dimenze pro vyzkumy - alespon, co se praktik tyce.
    Souhlasim s tvrzenim, ze je velice tezke delat vyzkum na internetove populaci, ktera se vyviji a meni smer s kazdym dnem...Pokud bychom ale jen tak prihlizeli a rikali si, ze internetu k vyzkumum zacneme vyuzivat az jej bude mit stejne procento jako ma televizi nebo radio, mohli bychom s timto nicnedelanim stravit docela dlouhe roky. My jsme se rozhodli necekat.
    Pokud jde o vysledky vlastni Zpravy o Ceskem Internetu, tak Vas velmi strucne seznamim s metodikou. Taylor Nelson Sofres Factum monitoruje od konce roku 1997 klasickými off-line vyzkumnymi metodami vyvoj internetu u nas, jak z hlediska socio-demografie uzivatelu, tak z dalsich cca 9 hledisek. Takze mame docela dobry prehled o tom, jak cela situace u nas vypada. V posledni dobe se mnoho subjektu snazi nastinit vlastni pocet uzivatelu - my bychom mohli pochopitelne nase cisla zverejnit take, ale bylo by to pouze priliti oleje do ohne. PROBLEMEM JE TOTIZ DEFINICE UZIVATELE...KDO JE TO? Je to ten, kdo se na net dostane 3x tydne a pouziva vlastni prohlizec, nebo je ta frekvence jina.....Tech hledisek je mnoho, nebudu a ani nechci tady ted resit nas nazor na uzivatele....Bylo by utopii si myslet, ze se vsichni shodnem na tom, kdo tim uzivatelem vlastne je.
    Ale zpet ke clanku. Cela zprava byla vypracovana na zaklade odpovedi uzivatelu internetu u nas (clenove iPanelu), a posleze byla vyvazena do te nasi OFF-LINE struktury uzivatelu internetu. Jeste pro doplneni, iPanel je v zakladnich socio-demografiich temer shodny s OMNIBUSOVYM modelem (zamerne pouzivam slovo temer, protoze zde existuji drobne nuance.
    K poznamce o respondentech, kteri byli vyrekrutovani ze Seznamu, snad uz budu jen opakovat ten fakt, ze ve vyzkumu se objevilo techto respondentu 22 procent, coz zase urcite neni cislo, ktere by mohlo zavanet nejakym, jak nekdo napsal, zmanipulovanim. Po pravde receno, nechapu proc bychom meli mit zajem neco manipulovat....Krome toho Seznam nabor respondentu nesponzoroval, byl to klasicky obchod a na vlastnim projektu Zprávy o ceskem internetu se nepodilel ani nejmensim zpusobem.
    Na zaver tedy napisi snad jen to, ze Zprava o ceskem internetu je obrazem nazoru lidi vyuzivajici internet, nejsou v tom zadne jine veci. Zaroven take uznavam, ze v dalsich zpravach bychom meli lepe spolupracovat s iAuditem, ktery muze nejake zasadni problemy v podilech na trhu odhalit trosku prirozenejsi cestou, nez je negativni publicita.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).