Jeste stesti, ze si vase stara nekupuje vlozky pres eshop. Clanek je o tom, zda vam smi obchodnik prodat vracene a hlavne pouzite zbozi. Nezlobte se, ale jsou veci, ktere je opravdu lepsi koupit v kamennem obchode - coz je prave ten kavovar. Podle vas je normalni, ze budete mit o petistovku levnejsi kavovar, vy ho behem 14 dnu zavsivite (teprve pred lhutou zjistite, ze vam nevyhovuje a dalsi naklady ponese prodejce? I debil pozna pri prvnim pouziti, zda vyhovuje, prodejce pak muze prodat jako vracene, cou sorry, ale u 14 dni pouzivaneho kavovaru, kdy nevidite, zda tam zakaznik davala napriklad originalni patrony jde dost tezce. Znamy naopak resi prave s technikou, kde se pripravuje jidlo "damu" ktera toto dela s kazdym vyrobkem nekolikrat (vzdy ale az na zakonne hranici 14 dnu). CHtelo by to, kdyby byl seznam takovych tetrevu, ono by se zjistilo, ze jsou to porad ti sami. Naopak v zakoniku by to chtelo prosadit u nektereho druhu zbozi, aby byl zakaznik povinnen uvest duvod vraceni (obzvlaste prave zminene kavovary, toustovace atd) bych tam zaradila, prave proto, ze lidi jsou kolikrat pekna prasata - jak do zachazeni, tak co do hygieny
Pak budou jednoduse vymyceni. Tyhle zakony tu sou proc? Protoze prodejci se chovaji jako dobytci a nejsou schopni na webu uvadet pravdive informace. Az budou, tak nebude treba resit to, jak zbozi, ktere neodpovida informacim na webu, vratit.
BTW: Trebas Alza ma prumer tak 30% (ale taky podstatne vic, jak u ceho). A to mluvim jen o IT vecech, dalsi elektroniku neresim, tam to bude samo vic. Naprosto nejmin co kdy mela se pohybovala marze kolem 10-15%, ale to bylo v dobach, kdy to byla one man show.
Co myslite, kdepak se veme cenovej rozdil tak velkej, ze i pri $40 postovnyho se mi vyplati si nechat poslat cokoli nad $100 z US? A to vcetne toho, ze zaplatim DPH? Oni asi prodejci v US maj marzi zapornou => prodeje dotujou, ze?
kdyby jste nenapsal ze za COI se vyjdroval blb tak bych rekl ze vas prispevek je blabol, ale alespon v necem jste se trefil
chtel bych videt, ktery eshop s elektronikou funguje na vice nez 5%, to mate pravdu, kdyby mel vetsi marze tak uz, by tady za tyden nebyl, protoze by nic neprodal, to ze eshpu s elektronikou je tady hodne je pravda, ale problem je v tom, ze si neustale nekdo mysli jak je to zlaty dul a stale to zkousi dalsi a dalsi garaznik
nicmene zakon je jedna vec a to proc tady je druha, je tu proto, aby pomohl dohode mezi dvema subjekty a dal jim pravidla, ktera tuto spolecnost ochrani, ale zase prilis neomezi,
obecně k této diskusi:
jestli budete podporovat tyhle nesmysly mezi konecnymi spotrebiteli, tak diky vam jen bude vznikat vice sede ekonomiky a podvodu, zakon akce a reakce ze? prodavajici na to budou reagovat logicky nelegalni odpovedi na nesmyslne regulace
Přesně to na pana X sedí ;-) Jinak jsou ještě výborní "zákazníci" co si objednají stejné zboží ve více obchodech a pak si nechají samozřejmě jen jedno a zbytek se vrací zpět. Ono dokud nebudou mít vlastní zkušenost třeba jen s malým byznysem, tak to prostě nepochopí a budou pořád pseudoargumentovat a vyhrožovat právníky i když ani neznají pomalu svoje jméno...
jj, naivove sou po netu vsude ... takovy "letakovny" (= poplatek za uvedeni vyrobku na letaku) je od cca 100 000Kc - podle toho, jestli je to nekam dozadu nebo na prvni stranu, produkty ktery tam budou samo vybira market a dodavatele se nepta - tomu to oznamuje.
Realne plati, ze ty papiry ve schrankach markety nestoji ani korunu, naopak na nich vydelavaji.
Pak se samo plati "regalny" - umisteni produktu do regalu ... Mno a kdyz market neco neproda, tak to vrati dodavateli a prachy chce samo zpet (realne spis zadne nezaplati, protoze ma bezne splatnost 90dnu +).
Doporucuju se nevyjadrovat kdyz neumim pocitat s % a vim kulovy o tom, jak funguji dodavky do marketu.
Pro informaci, to ze mate na tom papiru ve schrance nejaky zbozi = zaplatil to vyrobce/dodavatel. To ze je zbozi v "akci" = vyrobce/dodavatel dodal bud zdarma, nebo jeste zaplatil za to, ze vubec dodat neco mohl ...
Nelibi? Ok, tamhle ceka ve fronte dalsich 30, co radi dodaji.
Eshop s marzi 4-6% neexistuje (pripadne nebude existovat pristi tyden). Fakt rad posloucham tyhle bachorky. Bezna marze klasickyho marketu se blizi spis 100% nez 30%. Moh bych uvest i konkretni priklady, neb s tim mam co docineni. 30% je tam marze pri "sleva az 70%".
Stanovisko COI je samozrejme pitomost, protoze obal neni soucasti vyrobku a velmi me prekvapuje, ze se za COI vyjadruje blb, ktery nezna zakladni veci zakona.
14 dnu je predevsim o tom, ze potrebujete dostatek casu na to aby se prodejce nemoh vymluvit, ze ste od smlouvy odstoupil pozde - bezne se predpoklada ze vam 2-3 dny budou stacit, ale pro sychr.
Jinak nikdo nikoho nenuti eshop provozovat, a pokud jej provozovat chcete, tak proste musite zakalkulovat vsechny naklady, vcetne tech na dodrzovani legislativy. Taky po vas chteji priznani k DPH, ktere nekdo (za penize) musi zpracovat, stejne jako po vas chteji priznani k dalsim danim, statistiky ... a spoustu dalsich veci, ktere taky nevycitate zakaznikovi.
Asi takhle, zalezi na funkci - pokud to bude kafomat co kafe i mele, tak chci videt jak ho namele. Ovsem opakovane sem se setkal s pristupem "ja to rozbalim a vy si to pak nekoupite", naces s radosti reaguju "jasne ze si to nekoupim, a jeste vam zaridim flastr za poruseni zakona".
V obchodním centru jsou vystavené kousky dodány zdarma dodavatelem v rámci ostatních podmínek spolupráce. Protože dodavatel o spolupráci s obchodním řetezcem stojí, přistupuje na někdy neuvěřitelné podmínky. Dodávání kusů na vystavení mezi to patří zcela běžně.
Ale obecně opravdu není důvod, aby e-shop fungoval jako půjčovna. Jedna věc je, když zboží nesplňuje deklarované vlastnosti a jde o reklamaci a druhá, že nesplňuje vlastnosti, o kterých si kupující "myslel", že má výrobek mít. S tím vás v obchoďáku s maržemi běžně přes 30% většinou vyhodí a e-shop s marží 4-6% má jen zasalutovat a zaplatit zákazníkův rozmar?
Možnost vrácení je opravdu myšlena (přečtěte si Poznámky k zákonu) především jako možnost se rozmyslet a odstoupit od smlouvy (pokud na zboží mezitím něco poškodím, tak to samozřejmě zaplatím). Ne 14 dní používat a pak vrátit.
Ale stanovisko ČOI je diskriminační v tom bodě, že by nabízené zboží nesmělo být ani rozbaleno. V obchoďáku běžně zboží rozbalí, předvedou a pak prodají dalšímu zákazníkovi. Nebo myslíte, že po prvním otevření krabice ho zlevní?? Proč by to e-shop nesměl udělat stejně?
Do dvoji zadedele ti prvni pravnik narve tvoje prsty a pak ti je da olizat, neb vibrator samozrejme predvest muze - vybali ho a zapne. Tim je predveden. Stejne tak u toho kavovaru proste ukaze, ze hreje ... => musi to rozbalit a zprovoznit.
Doporucuju neplkat a precist si ten zakon. Predvest je nutne zbozi, jehoz povaha to umoznuje. A jelikoz se tu bavime prevazne o elektronice, tak neni vubec o cem diskutovat, pocitace, mobily, ... to vsechno predvest mozne je => prodejce to predvest musi. To ze je zbozi dodavano v jakemsi "predinstalacnim" nastaveni je jeho problem. Nehlede na to, ze prakticky vsechno lze zresetovat do tovarniho nastaveni behem okamziku.
Prodejce je dokonce povinen mit v prodejne odpovidajici prostor, aby takove predvedeni bylo mozne.
Kdybych měl zrovna svou hádavou náladu, tak si pište že přesně to bych udělal a pokud by mě nevyhověly tak bych se otočil a odešel do jiného krámu kde sice si 500,- připlatím, ale kávu mi na něm uvaří. Je to prostě o preferencích někdo preferuje cenu za každou cenu někdo si rád připlatí za solidní přístup.
Proc bych mel neco reklamovat, kdyz odstoupit od smlouvy je jednodussi?
BTW: do tech 14ti dnu nic vracet nemusite, staci prodejce informovat (v teto lhute) ze od smlouvy na zaklade tohoto zakoneho ustanoveni odstupujete. Fyzicky vratit zbozi pak musite v "primerene" lhute, kterou ovsem zakon nijak nedefinuje.
Stačí demonstrativně - tj., že třeba vidítě u kávovaru, že topí topná spirála, funguje napájení atd.
Každopádně, kdyby mi takový zákazník přišel a trval na tom - asi bych mu to kafe na tom uvařil a v případě trouby klidně i nachystal kompletní obědové menu.
Ovšem ZDARMA bych pak k tomu zákazníkovi přibalil teleskopický obušek, pepřový sprej, plynovou pistoli a elektrický paralyzér, který bych zákazníkovi také předvedl přímo na něm :-D (Musí mít přece jistotu, že funguje a že u útočníka vyvolá přesně ten stav jako byl popsán v katalogu :-D)
Pak mu vše zabalil a popřál pěkný den :-D
Docela bych se pobavil, kdyby doslo na nejaky spor, nebot povinost zbozi predvest mate ze zakona - a je uplne jedno jak to udelate. Pocitam ze velmi brzo prijdete o ZL, podle nove upravy jiz lze i zakova "pochybeni" firmu zavrit. Nikdo vas nenuti prodavat po netu, muzete mit vlastni kram a zbozi predvadet tam.
Já vám rozumím, na druhou stranu chápu i ten e-shop. Pokud je zákazníků hrajících na "půjčovnu" víc, přijde mi pochopitelné, že to e-shop nějak řešit musí. Už třeba jen proto, že EW si vyhradí jeden kávovar, na kterém si zákazníci vaří kávu :-), a ten mu vydrží po celou dobu prodeje tohoto výrobku, tudíž ta ztráta z opotřebení není tak hrozná, jako když každý zákazník chtěl vařit to svoje kafe na fungl novém kávovaru (ekvivalent prodeje v e-shopu s vrácením do 14 dnů).
Souhlasím, že pokud těch případů tolik není, může varování (či vyhrožování, jak chcete) zbytečně odradit víc zákazníků a ve finále způsobit větší škodu než uvádění použitých kávovarů do původního stavu .
Ne. Ale buďte ujištěn, že mi ho i v tom EW vezmou zpátky a vymění za jiný, pokud nebudu spokojen ;-)
A já to chápu, reagoval jsem spíš nad předřečníka, na kterého pak reagujete vy – tj. jakmile by mi e-shop předem vyhrožoval, tak skončil. Nepřijde navíc jen o mě, ale o rodinu a spoustu známých, kteří se se mnou před nákupem elektroniky radí. A oni o tom řeknou zase svým známým.
Ustanovení § 15 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele ukládá prodávajícímu povinnost na žádost spotřebitele výrobek předvést. Povinnost je vázána na povahu výrobku, jež předvedení musí umožňovat. Předvedení lze chápat jednak jako pouhé ukázání (např. vyjmutím z obalu), jednak jako demonstraci, tedy přezkoušení či předvedení činnosti. Podobná povinnost je uvedena i v ustanovení § 616 odst. 2 občanského zákoníku, který dává kupujícímu právo, aby věc byla před ním překontrolována nebo aby mu byla její činnost předvedena
Řeknu to takhle - poznat to nemusím vždy, ale určitě se najdou i případy, kdy to poznat půjde. Navíc mám pocit, že vy absolutně nechápete jednu věc - možnost vrácení zboží do 14 dnů je tu proto, aby nahradila chybějící možnost vidět zboží ve skutečnosti, jako je to v kamenné prodejně.
A vy se ptáte: "Jak si má zákazník kávovar vyzkoušet, aniž by v něm kafe uvařil". Odpovím otázkou - jak to uděláte třeba v Electroworldu? Necháte si kávovar vybalit, vytáhnete z kapsy balíček Jacobsu, lahvičku dobré vody a zeptáte se, kde mají volnou zásuvku?
Vy poznáte, zda byl kávovar vyzkoušen jednou nebo 15 krát? Jak si má zákazník kávovar vyzkoušet, aniž by v něm kafe uvařil?
Za x let, kdy nakupuju v e-shopech jsem využil práva na vrácení zboží (drobná elektronika) 2x, neb toto nemělo deklarované vlastnosti (funkce). Uznávám, že na tom se používání neprojeví, bylo pouze rozbaleno (ostatně kávovar se jenom umeje). Nicméně, chovám se k prodejci slušně - i v těchto dvou případech jsem jednou koupil na stejném e-shopu jiné zboží a podruhé jsme se dohodli na slevě.
Kdyby mi ale začal obchodník vyhrožovat, jednak se budu bránit a jednak tam už v životě nenakoupím a ještě e-shop "vychválím" po známých.
Ale vidím, uplný blázen nejsem. Jen mi příjde hloupé říct:" Ať si to zakázník vyzkouší jinde( u někoho jiného), ale za to já mu to pak prodám levněji."
Navíc tady nejde o kávovar Ondřej nademnou uvádí, že to tak dělají automaticky u každého zboží. A zároveň s objednávko přidají výhružku "pokutou" jestli se opovážím zboží vrátit. Přijít mi tohle s potvrzením objednávky, tak asi zboží ani neodeberu.
Skutečně jste na tom tak špatně, že nevidíte rozdíl mezi vybalením kávovaru v obchodním centru a každodenním používání kávovaru doma po celý týden (které pak zákazník nazve "vyzkoušení ve 14 denní lhůtě")? Samozřejmě, že prodejce v obchodním centru má vyšší náklady, ale rozhodně ne proto, že by provozoval půjčovnu kávovarů, spíš kvůli nájemnému.
Skvělá argumentace, takže já jako zákazník si mám kávovar vyzkoušet v obchodním centru, kde ho mají za 2000. Ale koupit ho mám u vás, protože ho máte za 1590, právě proto, že nemáte náklady, která musí nést prodejce v obchodním centru kde jsem si kávovar vyzkoušel.
Krásný příklad férového podnikání.
Podívejte, když si někdo koupí za 1.490 Kč kávovar, který obvykle stojí cca 2.000 a ve 14-denní lhůtě ho vrátí totálně zasraný a použitý, tak ho k vyčištění zkrátka dáme a náklady hradí zákazník, nevidím důvod, proč bychom měli fungovat jako půjčovna a doplácet na to. Kávovar si může zákazník vyzkoušet v obchodních centrech atp.
Asi takhle, když někdo vrací u nás použité zboží ve 14-denní lhůtě, předem ho upozorníme na to, že bude zboží předáno do autorizovaného servisu ke znovuuvedení do původního stavu, což může stát podle produktu cca 1.000 Kč (jedná se o elektroniku). Vratek díky tomu máme minimum.
A jak je to tady s náklady na celou operaci při snížení hodnoty zboží, které bude následně prodávané jako použité?
Odst. 10 §53 obč. zák. praví, že "má dodavatel právo pouze na náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží".
Patří mezi tyto náklady ztráta hodnoty vráceného zboží způsobená používáním (tzn. nikoliv ten případ, kdy zboží je pouze rozbaleno a nepoužito)?