Názory k článku Monopol, či ne?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 3. 2003 11:02

    Honza (neregistrovaný)
    Tvrzeni, ze pro jakekoli odvetvi (vcetne trhu pevnych linek) je nejvhodnejsi trzni strukturou monopol, je ponekud komicke. Monopol jako trzni struktura je z povahy veci nejmene efektivni, nebot jeho optimalni produkovane mnozstvi (at jiz zbozi ci sluzeb) neni na urovni pruseciku meznich nakladu a meznich vynosu, ale nize. Jinymi slovy, mohl by produkovat vic, bylo by to z hlediska spolecnosti efektivnejsi, ale on by si tim snizoval svuj mimoradny monopolni zisk (viz napr. ucebnice zakladniho kurzu mikroekonomie na VSE). Je mozne, ze z hlediska koordinace a optimalniho vyuziti zdroju je monopol technicky nejvhodnejsi, ale bohuzel jako trzni struktura nikoli! Nestesti je, ze podobne jako jina "sitova odvetvi" ma trh pevnych linek k monopolu prirozene sklony. Jedinym resenim proto je (v souladu se stavajicimi trendy ve vsech podobnych odvetvich) "orezat" monopolni prvky daneho trhu na minimum, dusledne tyto prvky regulovat a zbytek trhu zpristupnit konkurenci.
  • 10. 3. 2003 10:54

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Dobry den,
    zapominate na jednu "drobnost". Pokud by cena vychazela z nakladu (a ty naklady byly efektivne alokovany), bylo by zcela jiste lepsi mit jednoho operatora. Nicmene se ukazuje, ze ani jedna z techto premis v praxi nefunguje.

    Teorie hormadne obluhy je jedna vec, socialni balast (efektivita fungovani firmy, kvalifikovanost manazeru, cenove plany) okolo je vec jina.

  • 10. 3. 2003 10:27

    kapoun (neregistrovaný)
    Pokud se "rýpá" slušně, tak mi to vůbec nevadí. Každý má mít možnost na názor.
    Myslím ale, že monopolní konkurence je opravdu speciální případ monopolu, to ale nevylučuje, že monopol musí být v praxi častější. Dokonalá konkurence a monopol jsou extrémními případy.
  • 10. 3. 2003 10:16

    kapoun (neregistrovaný)
    To, žejsem ovlivněn teorií homadné obsluhy je pravda, protože mne v běžném životě více vadí než asi jiným, že by bylo možné efektivněji využívat existující prostředky, mnohdy jenom vhodnějším řízením. Byl bych rád, aby se jednotka erlang a teorie hromadné obsluhy dostala do povědomí zejména těm potřebným.
    Hovořím o zbytečné komplikaci a za tím stojím.
  • 10. 3. 2003 10:01

    jk (neregistrovaný)
    Výhodou tohoto "samořízení" je rychlejší vývoj, modernizace a okamžitá optimalizace trhu. Cenou je stres, nedobré vztahy mezi lidmi plynoucí z konkurenčního boje a z dlouhodobého hodnocení celkově vyšší náklady, způsobené již zmíněnými neúspěchy, krachy a zániky.

    Druhou cestou je v současné době neuskutečnitelné plánování ve větším rozsahu, zejména s využitím teorie hromadné obsluhy. Hodnocení je protichůdné vzhledem k výše uvedenému živelnému vývoji, tj. pomalejší evoluce, ne vždy plně vyrovnaná poptávka a nabídka, ale celkově efektivnější zužitkování prostředků a klidnější klima mezi občany.

    Historicka zkusenost je ovsem takova, ze za socialismu tu nebylo ani efektivnější využití prostředků, ani spokojenost mezi občany. Leda tak ten "klid".

    Tuto strategii můžeme pozorovat všude tam, kde je pestrá paleta služeb - bankovnictví, turizmus apod. Monopol v těchto oblastech by byl kritizován, protože by neposkytoval "výběr". Domnívám se ale, že zklamaných a podvedených lidí by bylo méně a život by se jim zbytečně nekomplikoval.

    Autor ma zjevne mysleni ponekud zatemnene teorii hromadne obsluhy - svet je (nastesti) slozitejsi nez jak bohorovnym inzenyrum muze pripadat.

    Ze je lepe "vyber" neposkytovat a "nekomplikovat obycejnym lidem zivot" se domnivalo uz hodne lidi. Kdo se dodnes "domniva", nejlepe snad aby emigroval do severni koreje.

  • 10. 3. 2003 9:54

    Pluton (neregistrovaný)
    Ja tedy nechci do autora nejak rejpat, ale to co uvadi jako specialni pripad - monopolni konkurenci - to je naopak nejbeznejsi pripad konkurence v realne, fungujici trzni ekonomice. Specialni pripady jsou naopak dokonala konkurence a dokonaly monopol :O)
  • 10. 3. 2003 9:12

    Filip Jirsák (neregistrovaný)
    Autor nejprve píše, že telekomunikační operátor poskytuje služby, a pak píše o neefektivnosti budování několika paralelních sítí. Tak buď dráty = služba, nebo to, že dráty patří jednomu subjektu ještě nemusí znamenat, že bude nejefektivnější monopol v poskytování služeb.
    Navíc dálková vedení jsou paralelní i dnes (a nevadí to, protože náklady na položení jsou zhruba stejné, ale poskytovaný "výkon" je mnohem větší, než u poslední míle). A v normálním konkurenčním prostředí by každý operátor pravděpodobně vlastnil poslední míly na nějakém území, kde by ji pronajímal ostatním - za rozumnou cenu, protože jinde by zase poslední míly od nakupoval on.
    To, že zde je (byl) monopol v poskytování služeb pevných telefonních linek tedy nevyplývá z charkteru síťové služby, ale z toho, že zde byl monopol uměle vytvořen.
    A ještě poznámka k monopolům obecně: počet subjektů na trhu není až tak důležitý, důležitější je otevřenost trhu (tj. jak snadné je na trh vstoupit). To, že je na trhu pouze jeden výrobce, ještě neznamená, že má monopol - monopol získá, až ostatním "ujede vlak" a náklady na vstup na tento trh pro ně budou příliš vysoké - např. kvůli potřebě velkých investic do výzkumu a vývoje.
  • 10. 3. 2003 8:35

    Petr Klimovic (neregistrovaný)
    Autor pise, ze diky slozitym tarifum v mobilnich telefonech je vetsi mnozstvi zmatenych a zklamanych uzivatelu. To je sice pravda. Ale ono je i vetsi mnozstvi jakychkoliv uzivatelu. Kdyz si vzpomeneme na ceny monopolniho eurotelu v dobach, kdy byli vsichni uzivatele stastni a spokojeni, tak si myslim, ze soucasna situace za ty zmatene a zklamane stoji. Navic to hezky ukazuje na to roli spotrebitele v konkurencnim prostredi. Cim konkurencnejsi je prostredi, tim vetsi je role spotrebitele. Tim vetsi ma spotrebitel moc. Radsi se budu prehrabovat ve slozitych nabidkach levnych sluzeb, nez abych kupoval jedinou automatickou sluzbu, ktera bude draha.
  • 10. 3. 2003 6:55

    Ladislav N. (neregistrovaný)
    Zkušenost z posledních dní...
    V posledních dnech února (27.) po zavedení alternativní datové sítě pro připojení na internet (paušál za 500,-) jsem on-line na stránkách ČTc změnil svůj telefonní "paušál" z Home Internet na Home standard. Obratem jsem obdržel mailem potvrzení změny "cenového plánu":

    Vážený zákazníku,
    dne 27. 2. 2003 jsme zaregistrovali Vaši objednávku na změnu cenového plánu. Nově zvolený cenový plán HOME STANDARD budete mít aktivován od příštího účtovacího období...

    Říkal jsem si, že je fajn, když to takhle u ČTc rychle funguje bez zbytečného běhání "po úřadech". Ale ouvej! O týden později jsem obdržel písemné vyúčtování změny (52,50 Kč) s upozorněním, že změna bude provedena až k 1.4.2003. Na co mi bude předplacený internet dial-up, když mám kvalitnější (a v přepočtu mnohem levnější) pevnou linku, to nevím.
    Vzhledem k chování našeho otesánka ČTc mám chuť provést ještě jednu změnu. Zrušit tu předchozí - a odhlásit linku Českého telecomu. Ušetřil bych těch 52,50 a možná spoustu podobných nepříjemností v budoucnu...
  • Zasílat nově přidané názory e-mailem
    Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).